Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-21, 09:05
  #169
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OptiFree123
Tuffa i den bemärkelsen att människor som använder Pc skulle vara fattiga och dom som kör Mac skulle vara rika.


Senaste PC:n jag köpte in till jobbet kostade 27k+moms och då höll jag tillbaka priset (lägre prestanda än vad jag ville, ingen skärm och inget tgb/mus) för att vara snäll mot min arbetsgivare. PC kan ju vara allt från skitbilligt till dyrt, Mac är allt från "rätt så dyrt" till svindyrt. Sen finns det ju i tex iMacens fall bara dyra PCs att jämföra med typ (om man vill ha en AIO).

Nej, PCs är verkligen inte bara billiga
Citera
2017-01-21, 10:02
  #170
Medlem
Men om man köper en Macdator får man en lysande äppelsymbol som ett bevis på att man är ett geni som Newton. Då är man inte en pappskalle som oss PC-användare.
Citera
2017-01-21, 10:38
  #171
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsdoktor
Men om man köper en Macdator får man en lysande äppelsymbol som ett bevis på att man är ett geni som Newton. Då är man inte en pappskalle som oss PC-användare.


Äpplet är inte lysande i senaste generationen

Så t.o.m. Apple själva erkänner att geniet är dött
__________________
Senast redigerad av 8bitrage 2017-01-21 kl. 10:40.
Citera
2017-01-21, 10:52
  #172
Medlem
it-takes-2s avatar
Jag var och pillade på en MacBook Pro på Elgiganten häromdagen. Hade hoppats på en villhaupplevelse, men ack nej. Det började illa med att skärmen inte gick att fälla tillbaka tillräckligt långt. Sen saknades page down/up-tangenter som i vart fall jag använder flitigt. Musplattan var det värsta. Vägrade reagera på enkelklick och kändes allmänt trög. Lämnade alltså inte butiken 12.390 kr fattigare. Köper nog fasiken en stor iPad PRO på 12,9 tum med ett löst tangentbord istället. Ungefär samma pengar.
Citera
2017-01-21, 10:57
  #173
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av it-takes-2
Jag var och pillade på en MacBook Pro på Elgiganten häromdagen. Hade hoppats på en villhaupplevelse, men ack nej. Det började illa med att skärmen inte gick att fälla tillbaka tillräckligt långt. Sen saknades page down/up-tangenter som i vart fall jag använder flitigt. Musplattan var det värsta. Vägrade reagera på enkelklick och kändes allmänt trög. Lämnade alltså inte butiken 12.390 kr fattigare. Köper nog fasiken en stor iPad PRO på 12,9 tum med ett löst tangentbord istället. Ungefär samma pengar.


Finns ingen MacBook PRO för 12000kr om du inte kollade på en gammal modell som såldes ut.


Sen Page up/down ligger på FN+pil upp/ner om jag minns rätt.

Konstigt att du inte gillade touchpadden då den brukar anses som om inte den bästa så bland de bästa touchpaddarna i världen
Citera
2017-01-21, 11:21
  #174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Senaste PC:n jag köpte in till jobbet kostade 27k+moms och då höll jag tillbaka priset (lägre prestanda än vad jag ville, ingen skärm och inget tgb/mus) för att vara snäll mot min arbetsgivare. PC kan ju vara allt från skitbilligt till dyrt, Mac är allt från "rätt så dyrt" till svindyrt. Sen finns det ju i tex iMacens fall bara dyra PCs att jämföra med typ (om man vill ha en AIO).

Nej, PCs är verkligen inte bara billiga
Nja, rättare sagt borde väl vara PC:n behöver inte alltid vara billig. Ni som läser tråden, gå in på Prisjakt eller någon annan prisjämförande nätsida och kolla, sortera efter pris.

Frågan är vad kostar en prisvärd PC och vad är kostar en liknande MAC?

Priset på en vara skall väl oftast relateras till vissa kvaliteter i förhållande till något.
Citera
2017-01-21, 11:29
  #175
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alipo
Nja, rättare sagt borde väl vara PC:n behöver inte alltid vara billig. Ni som läser tråden, gå in på Prisjakt eller någon annan prisjämförande nätsida och kolla, sortera efter pris.

Frågan är vad kostar en prisvärd PC och vad är kostar en liknande MAC?

Priset på en vara skall väl oftast relateras till vissa kvaliteter i förhållande till något.


Absolut, och då är en iMac väldigt prisvärd jämfört med många PC AIO:s. Såklart beroende på vad man prioriterar i en AiO
Citera
2017-01-21, 11:46
  #176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Absolut, och då är en iMac väldigt prisvärd jämfört med många PC AIO:s. Såklart beroende på vad man prioriterar i en AiO
Är det dessa som du talar om, billigaste (stationär dator):
Citat:
21,5-tums iMac
1,6 GHz dubbelkärnig Intel Core i5-processor
Turbo Boost upp till 2,7 GHz
8 GB inbyggt minne, kan konfigureras med upp till 16 GB
1 TB hårddisk1
Intel HD Graphics 6000
sRGB-skärm med 1920 x 1080 pixlar

Pris: 12 295,00 kr

http://www.apple.com/se/shop/buy-mac/imac

Skämtar du med oss?
__________________
Senast redigerad av alipo 2017-01-21 kl. 11:49.
Citera
2017-01-21, 11:51
  #177
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alipo
Det svåra är alltid att bestämma vem eller vilka som är domstolen som avgör vad som är bäst?

* Man kan ju undra hur många som köper en dator för att den gillar touchpaden och inget annat, inte många skulle jag tro.
* Man kan även ställa frågan hur mycket touchpaden är värd för fanatikerna; 1 000kr, 10 000kr eller till och med 100 000kr i merkostnad per dator?
* Har det det blivit så krasst att det enda som får MAC-fanatikerna att komma in i hallelujah stämning numera är MAC:ens touchpad då är slutet sannolikt nära.

När det gäller den externa touchpaden så använder väl Apple samma teknik i den som den teknik som finns i deras bärbara datorers touchpad?

Apple lägger ner ett par miljarder på deras trackpad medan pc märken lägger noll då det syns på 9 av 10 att de är rent skit

fattiga är med pc är att man måste koppla in en extern mus till datorn annars går allt skit. Typ alla jag känner som har en pc laptop har en extern mus till laptopen snacka om pinsamt
__________________
Senast redigerad av manolito. 2017-01-21 kl. 11:54.
Citera
2017-01-21, 13:19
  #178
Medlem
it-takes-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Finns ingen MacBook PRO för 12000kr om du inte kollade på en gammal modell som såldes ut.


Sen Page up/down ligger på FN+pil upp/ner om jag minns rätt.

Konstigt att du inte gillade touchpadden då den brukar anses som om inte den bästa så bland de bästa touchpaddarna i världen
Jasså finns det inte? Tugga och svälj min vän: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3039934

Jaha, FN+pil, men vem vill använda två fingrar för att bläddra sidor? Att dra med ett eller två fingrar nedåt på den gigantiska pekplattan gav inte heller någon respons i form av bläddring eller scrollning. Kan inte för mitt liv fatta att den plattan anses bra .

Tillägg: mycket blänk i skärmen också. Blev inte heller impad av bildkvaliteten. Och då hade jag ändå hoppats att denna MacBook skulle vara min nästa dator! Gillar starkt Apples enkelhet och integration, men det här var inte okej.
Citera
2017-01-21, 13:55
  #179
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av it-takes-2

Jasså finns det inte? Tugga och svälj min vän: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3039934

Jaha, FN+pil, men vem vill använda två fingrar för att bläddra sidor? Att dra med ett eller två fingrar nedåt på den gigantiska pekplattan gav inte heller någon respons i form av bläddring eller scrollning. Kan inte för mitt liv fatta att den plattan anses bra .

Tillägg: mycket blänk i skärmen också. Blev inte heller impad av bildkvaliteten. Och då hade jag ändå hoppats att denna MacBook skulle vara min nästa dator! Gillar starkt Apples enkelhet och integration, men det här var inte okej.

Det går att ställa in hur plattan ska fungera med svepningar, klick med två eller tre fingrar, mm. Du har bara inte förstått hur man gör: http://m.wikihow.com/Change-Trackpad...on-Macbook-Pro

Page up/down kan också ställas in att alltid ligga på pil upp/ner om man så önskar.

Det är dessutom den gamla modellen du har tittat på, även om den skärmen är riktigt bra. Den nya, som kom i höstas har ännu vassare skärm.
Citera
2017-01-21, 14:30
  #180
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alipo
Är det dessa som du talar om, billigaste (stationär dator):

http://www.apple.com/se/shop/buy-mac/imac

Skämtar du med oss?

Jag skämtar inte, det är du som inte förstod vad jag skrev. Stor skillnad.
Det var du som skrev om prisvärde och att det får man genom jämförelse av vissa kvaliteter, jämför då med andra AiOs... Så leta upp en 27" AiO-PC och jämför meden 27" iMac, inte speciellt långt ifrån specifikationsmässigt förutom iMacens 5K display.

T.ex. denna: https://www.dustinhome.se/product/50...centre-910-aio

Men för all del, välj att se det som en hög med delar snarare än en AiO.
Jag sa ju "Prisvärd jämfört med PC AIO:s" inte med PC:s överlag, för den är ju klart dyrare än samma tower-modell med samma komponenter eller bättre.

Jämför man AiO mot AiO rakt av är 27" iMac:en faktiskt hyfsat prisvärd (eller var när den släpptes för 1 år sen). Lenovo har i sin 27" en Laptop-variant av processorerna, Apple har stationär-varianten av CPU:er i sin 27" t.ex. Må hända att Lenovo har en i7 och apple har en i5, men laptopkomponent mot desktopkomponent borde äta upp den skillnaden.

Det är inte prisvärt jämfört med vad man får för komponenter i en tower, absolut inte, då är det skitdyrt.
Men jämfört med andra AiO:s från andra tillverkare (dell, hp, asus, lenovo) så är Apples 27" iMac varken speciellt dyr eller speciellt "överprissatt".

Att jämföra en AiO mot en Tower är som att jämföra en fullfjädrad workstationlaptop mot en ultrabook... (där iMacen är ultrabooken och workstationlaptopen tower-modellen då)
__________________
Senast redigerad av 8bitrage 2017-01-21 kl. 14:36.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback