• 1
  • 2
2017-01-17, 12:13
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Banken kräver 15% kontaninsats, belåningsgraden får aldrig överstiga 85% av husets värde.

Om huset värderas till 1,4 miljoner & han vill låna 800k så är det under 60% belåningsgrad.
Citera
2017-01-17, 12:14
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Har du läst trådstart?
han betalar ju 800k för en fastighet värd 1,4m.

Han behöver ingen handpenning.

Men han måste lösa blancolånet med en gång, det är ju så dumt att jag vet inte vad jag skall säga..

Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Om huset värderas till 1,4 miljoner & han vill låna 800k så är det under 60% belåningsgrad.

Sorry my bad, jag svarade i nattmössan, det stämmer det ni säger.
Citera
2017-01-17, 12:19
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Men han måste lösa blancolånet med en gång, det är ju så dumt att jag vet inte vad jag skall säga..

Finns väl egentligen bara ett scenario där det kan vara vettigt att ha kvar blancolånet... TS skiter i att värdera om huset till 1400k utan kör på 800k (vilket banken kommer acceptera bara genom att titta på sina tabeller) & använder sina 150k som kontantinsats. Om TS har syskon & värderar om huset till 1400k kommer han odiskutabelt ha fått 600k i förskott på arv, värderar han inte om det blir det mer luddigt.
Citera
2017-01-17, 12:50
Medlem
Också värt att nämna skatter.
Ju mindre du betalar desto större blir din skatt i framtiden, se till att dina Päron säljer till ett pris där dom får inkluderat alla sina renoveringar etc. Dvs om dom köpte för 600k ooch lagt 300k så lanske det är bättre att dom säljer för 900k. Se till att dom får alla sina kostnader inkluderade i priset så att dom får alla avdrag.

Ni kanske redan tänkt på detta men nämner det ifall ni inte gjort det.
Citera
2017-01-17, 12:53
Medlem
yuccapalms avatar
Citat:
Har du läst trådstart?
han betalar ju 800k för en fastighet värd 1,4m.

Han behöver ingen handpenning.

Nu tror jag att jag förstår jag vad du menar Grenar, att min kontantinsats finns i det överskjutande beloppet mellan pris och värde.. Sant?
Citera
2017-01-17, 13:03
Medlem
Så här fungerar det.
De flesta som köper ett hus lånar till det. Nyss bestämdes det att man inte får låna så mycket, dvs endast till ca 85% av husets värde, de resterande 15% kallas då kontantinsatts.

Banken bryr sig inte om hur mycket man kan betala som kontantinsatts, dom bryr sig om belåningsgraden (dom är ofta relaterade, men inte i ditt fall)

Du kommer köpa med ca 600k rabatt till marknadsvärde, det gör att din belåning blir låg och behöver därför ingen kontantinsatts (de 600k kan ses som en kontantinsatts)

Mvh

Citat:
Ursprungligen postat av yuccapalm
Nu tror jag att jag förstår jag vad du menar Grenar, att min kontantinsats finns i det överskjutande beloppet mellan pris och värde.. Sant?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in