• 1
  • 2
2017-01-17, 10:56
Medlem
yuccapalms avatar
Jag har fått ett erbjudande att köpa mina föräldrars fastighet. Jag har 150 000kr sparat, har ett blancolån via swedbank på 140 000kr till 4,85% ränta. Inga övriga skulder och sparar 5000kr i månaden idag. Amorterar 3600kr/månaden på mitt lån. Bor i hyresrätt.

Jag skall få fastigheten värderad nästa vecka av mäklare, gissar ett värde på 1,4miljoner.
Jag får dock köpa det för 800000kr.

Kommer någon bank acceptera att jag lånar 950000kr på denna fastighet så att blancolånet blir löst och inbakat i mitt bostadslån? Pengar till kontantinsats upp till 1 miljon kr har jag ju sparat ihop.
Citera
2017-01-17, 11:00
Medlem
SkateBlinds avatar
Svårt att svara på, vad har du för inkomst? Fråga banken är väl det enklaste, så länge du kan visa att du kan betala och är god för 1 miljon så ska det inte vara några problem.
Citera
2017-01-17, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yuccapalm
Jag har fått ett erbjudande att köpa mina föräldrars fastighet. Jag har 150 000kr sparat, har ett blancolån via swedbank på 140 000kr till 4,85% ränta. Inga övriga skulder och sparar 5000kr i månaden idag. Amorterar 3600kr/månaden på mitt lån. Bor i hyresrätt.

Jag skall få fastigheten värderad nästa vecka av mäklare, gissar ett värde på 1,4miljoner.

Kommer någon bank acceptera att jag lånar 950000kr på denna fastighet så att blancolånet blir löst och inbakat i mitt bostadslån? Pengar till kontantinsats upp till 1 miljon kr har jag ju sparat ihop.

Utifrån dina uppgifter så ser jag noll risk att de säger nej.
Solklart ja från banken!
Citera
2017-01-17, 11:18
Medlem
yuccapalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Svårt att svara på, vad har du för inkomst? Fråga banken är väl det enklaste, så länge du kan visa att du kan betala och är god för 1 miljon så ska det inte vara några problem.

Jag har en bruttoinkomst på 33000kr/mån.
Citera
2017-01-17, 11:21
Medlem
Köpeskillingen är inte så intressant för banken.

Hur menar du att du har 150k sparat när du har 140k i blankolån? Detta låter ju korkat. Lös det lånet omgående, terminologi är viktigt, du amorterar inte blancolånet, du avbetalar.

Starta i andra änden, kolla vilket låneutrymme du får av banken och vilken belåningsgrad de accepterar.

Om dom godkänner 70 % belåning och 1mill så är det inte så relevant vad huset sen kostar förutsatt att dom accepterar husets värdering.

Men det skadar ju inte att vara ärlig med banken redan i första skedet.

Jag hade lagt upp det så här:

Jag har X sparat, jag har X i inkomst. jag kommer få köpa hus som värderas till 1,4m för 800k, det ger belåning X.
Jag kan amortera X.

Det borde räcka, men för gudsskull betala av Blancolånet asap, det gör att din ekonomi ser renare ut och visar att du inte är ekonomiskt korkad.
Citera
2017-01-17, 11:30
Medlem
Citat:

Varför inte läsa upp det här inlägget för banken. Inget i upplägget är det minsta konstigt. Utom möjligtvis att du betalat ränta på ett blanco när du har sparpengar...
Banker gillar folk som betalar onödigt mycket ränta så det är inget hinder.
Citera
2017-01-17, 11:40
Medlem
yuccapalms avatar
Jag har kanske tänkt fel, men tänkte att även om mitt medlemslån (kallas väl blanco?) inte går att baka in i bostadslånet så har jag råd att betala av det ändå. Betalar jag av det så har jag ingen kontantinsats till huset. Kanske en tankevurpa av mig eller?
Citera
2017-01-17, 11:44
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Jag har kanske tänkt fel, men tänkte att även om mitt medlemslån (kallas väl blanco?) inte går att baka in i bostadslånet så har jag råd att betala av det ändå. Betalar jag av det så har jag ingen kontantinsats till huset. Kanske en tankevurpa av mig eller?

Om du betalar av ditt lån så måste du ju ta ett lån för kontantinsatsen, jag skulle vilja påstå att det är bättre att kunna visa på sin möjlighet till att betala snarare än att lösa blancolånet innan köp.
Citera
2017-01-17, 11:48
Medlem
Citat:

Om ditt hus värderas högre än köpeskillingen så lovar jag dig att du kan förhandla om blancolånet till mer förmånlig ränta. Troligtvis går de med på att baka in det utan omsvep.
Citera
2017-01-17, 11:56
Medlem
Varför behöver han kontantinsatts?

Citat:
Om du betalar av ditt lån så måste du ju ta ett lån för kontantinsatsen, jag skulle vilja påstå att det är bättre att kunna visa på sin möjlighet till att betala snarare än att lösa blancolånet innan köp.
Citera
2017-01-17, 11:59
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Varför behöver han kontantinsatts?

Banken kräver 15% kontaninsats, belåningsgraden får aldrig överstiga 85% av husets värde.
Citera
2017-01-17, 12:08
Medlem
Har du läst trådstart?
han betalar ju 800k för en fastighet värd 1,4m.

Han behöver ingen handpenning.

Men han måste lösa blancolånet med en gång, det är ju så dumt att jag vet inte vad jag skall säga..

Citat:
Banken kräver 15% kontaninsats, belåningsgraden får aldrig överstiga 85% av husets värde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in