2017-01-17, 03:15
Medlem
Hej.

Lagt in pengar på ett sparkonto, där jag har fria insättningar och uttag. Anta betan är 1 procent.

hur fungerar det med räntan. Anta jag lägger in 10k, nästa månad tar jag ut 1 tusen. Har pengarna växt då med 1 procent den månaden? Eller vice versa om jag lägger in.
Citera
2017-01-17, 03:19
Medlem
Motor_666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkanpsyko
Hej.

Lagt in pengar på ett sparkonto, där jag har fria insättningar och uttag. Anta betan är 1 procent.

hur fungerar det med räntan. Anta jag lägger in 10k, nästa månad tar jag ut 1 tusen. Har pengarna växt då med 1 procent den månaden? Eller vice versa om jag lägger in.

Finns det konton med ränta 2017?
Trodde vi hade minusränta, då borde väl banken snarare ta ut en slant då och då.

Förr när man fick ränta var detta på årsbasis.
Citera
2017-01-17, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motor_666
Finns det konton med ränta 2017?
Trodde vi hade minusränta, då borde väl banken snarare ta ut en slant då och då.

Förr när man fick ränta var detta på årsbasis.
Can confirm, hade 18 öre på mitt konto förra veckan, nu har jag -18 öre. Kanske inte var ränta, men på något jävla vis så tog dom en enkrona från mig
Citera
2017-01-17, 06:20
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Hej.

Hur vida utbetalningen av ränta sker månadsvis eller årsvis varierar beroende på vilket konto vi talar om men räntan räknas årsvis. Så 1 % ränta på 10 K ger 100 kr / 365 dagar X antal dagar i ränta. Det ger 0,27 kr per dag i ränta. Sen dras det även skatt på detta.

Så som svar på din fråga så nej dina pengar växer inte med 1 % /månad utan 1% - skatt / år.
Citera
2017-01-17, 06:22
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatGud
Can confirm, hade 18 öre på mitt konto förra veckan, nu har jag -18 öre. Kanske inte var ränta, men på något jävla vis så tog dom en enkrona från mig

Vilken bank pratar vi då om? Brukar stå ganska tydligt vad det är för avgifter eller räntor som är registrerade på ens konto. Har för övrigt inte hört någon svensk bank som tar - ränta av sina kunder ännu.
Citera
2017-01-17, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Vilken bank pratar vi då om? Brukar stå ganska tydligt vad det är för avgifter eller räntor som är registrerade på ens konto. Har för övrigt inte hört någon svensk bank som tar - ränta av sina kunder ännu.
Då var det nog inte ränta. Använder Swedbank, och för någon jävla anledning drog dom 1kr från mig.. suck. Är inne på mobilappen, men ser inget som har dragit 1kr från mig, jaja, 1kr kan jag väl bjuda på.

Konstigt, för har precis bytt till Swedbank och har typ 1 års avgiftsfritt kontrakt, så det enda jag kunde ha tänkt mig var att dom tog ränta på någonting. Men så är det nog inte heller.
Citera
2017-01-17, 07:53
Medlem
wkus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatGud
Om man ska vara korrekt så har du inte blivit av med en krona utan snarare 36 öre.
Citera
2017-01-17, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wku
Om man ska vara korrekt så har du inte blivit av med en krona utan snarare 36 öre.
Shit, matte är inte min starkaste sida. Inte konstigt jag är kass när det kommer till räntor osv
Citera
2017-01-17, 10:44
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Hej.

Du får titta på villkoren för den kontotypen du har. Det kan vara dag-för-dag-ränta, lägsta-saldo-ränta eller räntetrappa.

Självklart får du inte en procent på en månad, utan det är årsräntan. Antagligen räknas räntan dag-för-dag vilket då ger 10000*0,01 = 100 kr i ränta per år, om du inte rört pengarna, före skatt.

När du tar ut tusen spänn efter en månad har de pengarna gett: 1000*0,01 = 10 kr/360 = 0.027*30 = 81 öre.

Rör du inte dina 9000 på resten av året ger de 9000*0,1 = 90 kr. Totalt får du alltså 90,81 kr. Dessa utbetalas oftast i slutet av året/början av nästa år.
Citera
2017-01-17, 14:47
Medlem
herrstorks avatar
räntan är priset på pengarna. dvs du lånar ut till banken så får du betalt för de i form av ränta. räntan bestäms utifrån hur lätt det är att få tag på pengar. finns det överskott så blir räntan lägre är det brist så blir räntan högre.

få konto har ränta idag. men det finns bra allternativ om du öppnar ISK och köper ränte fonder high yeild fonder. de kommer gå upp och ner men väldigt lite. dock bättre än ränta på konto. sen finns det fastränte placeringar lite bättre ränta men pengarna är låste 1 år eller mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in