Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-17, 03:14
  #1
Medlem
Har haft mjälleksem ett par år nu. Har varit hos läkare förut och fått utskrivet salva. Grejen är att det största problemet är inte själva klådan eller svedan, utan att jag är röd, bara runt näsan och ut mot kinderna. Salvan jag fick utskrivet var Daktacort och visst, jag känner att den hjälper en del mot klådan, men jag är alltid lika röd! Har testat andra varianter såsom Äppelcidervinäger och Kokosolja, även hydrokortison tidigare för att få bort rodnaden men ingenting hjälper. Är kille så använder inte smink över det heller, det måste liksom finnas något sätt att få bort rodnaden kan man tycka. Någon som har tips eller har fått bort det röda på nåt sätt?
Citera
2017-01-17, 03:23
  #2
Medlem
falconer8s avatar
Har själv ett liknande problem. Läkarna säger att det är "svamp". Just nu är det ganska milt men när det är som värst är det ilsket rött! Främst under näsan där mustachen hade suttit om man låtit bli att raka sig. Har provat en uppsjö av krämer och salvor men de verkar inte hjälpa. Har du provat att sola solarium eller att smörja in dig med brun utan sol?
__________________
Senast redigerad av falconer8 2017-01-17 kl. 03:52.
Citera
2017-01-17, 03:48
  #3
Medlem
Ja det är svamp och de svampdödande salvorna jag testat hjälper ju delvis, men endast mot klådan. Är alltid lika röd oavsett om det svider eller inte alls känns något, sjukt jobbigt. Nej jag har inte testat något av det faktiskt, har läst och hört lite kort om solarium dock.
Citera
2017-01-17, 03:57
  #4
Medlem
Estranged62s avatar
Har samma problem. Dock inte varit hos läkare.. Har inhandlat daktacort på eget bevåg. Denna salva hjälper medans jag använder den.. Men det är ju inte så bra att använda kortison osv under lång tid.

Enda gången jag varit fri från skiten var i somras när jag åkte till södra Kalifornien i 3 veckor. Klådan försvann efter 3 dagar. Kanske beror på solen,luftfuktighete,saltvatten eller fri från stress 3 veckor? ingen aning.. men skönt var det iaf.

Jag stör mig mest på att det kliar och blir torrsprickor/flagnar.
Citera
2017-01-17, 04:10
  #5
Medlem
Jag använder endast salvan när det känns besvärligt, alltså inte jätteofta då. Känner heller inte någon speciell skillnad på sommar/vinter osv, som många gör. Sen känns det som de flesta jag läst om har problem med att det kliar och har sig men samtidigt kan få ner rodnaden också. Har hört om att täcka för det, typ nåt smink. Men vill helst inte bara dölja problemet utan försöka hitta en riktig lösning istället, om det finns ens.
Citera
2017-01-17, 07:22
  #6
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Gå på apoteket, de är jätteduktiga på hudvård killar. Fuktkräm i ett tunt lager morgon och kväll plus ansiktstvätt i stället för tvål tror jag skulle räcka långt.

T ex: Den här hudkrämen är fet och passar känslig hy, tror den skulle kunna funka bra nu på vintern:
http://www.apotea.se/av%C3%A8ne-cold...FczJsgodrxQGlA
Citera
2017-01-17, 09:10
  #7
Medlem
Det är psoriasis ni har. Googla det.
Citera
2017-01-17, 16:45
  #8
Medlem
Jag har varit på Apoteket och frågat ett par gånger, har fått några feta salvor, även från vårdcentralen. Ett bra tag sen nu dock. Har börjat ge upp om att de här svampdödande krämerna skulle hjälpa mot rodnaden. Har faktiskt testat Avéne-krämen tidigare, vet dock inte om det var exakt den sorten. Har fått tips om en Dermalogica UltraCalming också. Borde kanske testa igen.

Vet inte om det är psoriasis, är ganska säker på mjälleksem. Har fått det bekräftat var jag än varit, har dessutom haft det i håret tidigare. Skulle man kunna ha båda? För när jag läser om psoriasis så känner jag igen en del.
Citera
2017-05-04, 20:26
  #9
Medlem
Mjälleksem är jävligt besvärligt. Fick mitt i 22-årsåldern (ärftligt, naturligtvis, vad annars?). Har haft mycket både i ansiktet och hårbotten, med flagnande och rodnad, som många upplever. Mått rätt illa över detta periodvis, och knappt velat gå utanför dörren när det har varit som värst. Tycker mig har provat allt, från receptbelagda grejer till andra kurer. Lönlöst. Till råga på allt djävulskap har jag känslig hud och grov skäggväxt, så rakningen har alltid varit ett problem, oavsett om jag kört med trebladshyvel, säkerhetshyvel eller maskin. Oavsett vilket har jag alltid sett ut som sjutton svåra år efteråt, vinter som sommar. Nu däremot har det blivit förhållandevis bra. Jag är inte någon vetenskapsman gällande medicin eller biologi, så tänker inte ge mig in på att övertyga någon om nånting, men såhär gjorde jag för att få mitt eksem att så gott som försvinna:

* Schampo: Jag har prövat allehanda schampon för att få eksemet i hårbottnen att försvinna, men det som faktiskt fungerar bäst är vanligt head and shoulders. Får bättre effekt mot mjället med det än när jag köpt schampon för 500 spänn. I värre episoder kan det kombineras med Fungoral för att hyvla av eggen lite. Sällan jag behöver använda det numera dock, och mitt mjäll är helt borta för första gången på flera år.

* Salva: Jag fick tipset att testa salvan Deksem, receptfri på apoteket (99:-/tub). Är vid detta laget skeptisk mot salvor, och vill inte använda kortison pga av förtunning av huden efter längre perioders användning. Men döm om min förvåning att den faktiskt fungerar. Jag kände skillnad efter bara några timmar. Smörj rikligt ett par gånger om dagen, speciellt efter rakning om ni slätrakar.

* Duscha varje dag. Vet inte varför, men om jag skippar att duscha i två tre dagar så blir mitt eksem väsentligt värre, både i ansikte och hårbotten. Återgår jag till att duscha varje dag så försvinner problemet inom några dagar i kombination med rätt schampo, rakning varje dag samt smörjning med Deksem.

* Rakning: Trots att jag bytte från maskin till trestegshyvel och sedermera till säkerhetshyvel fick jag inte mitt eksem att bli bättre. Efter varje rakning kände jag hettan komma tillbaka, och dagen efter flagnade och rodnade jag som satan. Hade dessutom rätt mkt problem med rakfinnar, vilket inte gjorde saken bättre. Kan inte heller spara ut skägg, då mitt eksem av någon anledning triggas när jag låter skägget växa, så efter två-tre dagar ser jag förjävlig ut och det kliar och hettar. Har ni grov skäggväxt eller upplever att rakning/skäggväxt förvärrar problemet kan detta vara värt att testa:
Köp en Slant bar-rakhyvel (köpte min här: https://www.gents.se/merkur-39c-sake...yvel-slant-bar). Kombinera denna med Feather-rakblad (väldigt vassa). Köp till ett raklödder som lirar för känslig hud (Proraso har bland annat en del bra grejer som lirar för mig). Och detta är knepet:
Duscha först varmt. Sedan, när du duschat och huden blivit mjuk, badda då ordentligt med KALLVATTEN. Ordentligt jättekallt i 30 sekunder eller något. Smörj sedan ordentligt med raklödder (använd borste) och raka enligt denna konsts alla regler med lätt hand osv (för nybörjaren kräver detta en viss mängd övning, kolla youtube för tips och tricks om ni inte tidigare rakat med säkerhetshyvel). Skölj efteråt med kallvatten. Stänk på valfri after shave, det förbättrar iaf eksemet för mig och förhindrar utbrott. Vissa kan ha problem med alkoholen i AS, men för mig funkar det bättre än rakgel eller liknande. Done. Numera kan jag till och med raka mig på morgonen och ta tag i dagen utan att eksemet blossar ut, vilket hade varit en omöjlighet för bara ett halvår sedan. Knepet är att kallraka, samt att använda rätt hyvel som minskar friktion och irritation i huden. Här är även raklöddret viktigt.

* Undvik snabba kolhydrater. Rostat vitt bröd, för mycket pasta osv. Börjar jag äta detta så får jag snabbt tillbaka eksemet (känner med en gång hur det börjar hetta i ansiktet, och vips så är det där). Mitt eksem hålls väsentligen mer i schack om jag undviker dessa produkter. Ost har liknande effekt (vilket är ett elände, då jag älskar ost). Men man får försaka om man vill vara eksemfri.

* Kaffe gör av någon anledning mitt eksem värre. Brukade dricka stora mängder varje dag, och trots att jag i övrigt fick bort eksemet kände jag hur det började hetta, sticka och klia i ansiktet så snart jag drack dagens första kopp. Bytte ut kaffet mot te och det blev genast bättre.

* Snus. Vetefan varför detta påverkar, jag har varit heltidsrökare sen jag var 14 (är 28 nu) och aldrig upplevt några direkta problem med eksemet pga detta. Men så fort jag tar till snusdosan i två-tre veckor så blir det sämre igen. Slutar jag snusa blir det bättre igen. Kan vara värt att fundera över om inte annat.

Så länge jag håller mig till detta kan jag vara snudd på eksemfri. Trots att jag får tillbaka litegrann nu och då, speciellt i årstidsväxlingar och sjukdom, exempelvis förkylningar osv när immunförsvaret har annat att tänka på. Men i allt övrigt är mitt eksem bättre än det någonsin varit sedan jag fick det, och jag störs knappt av det lilla jag har kvar. En väsentlig skillnad. Jag vet hur individuellt detta kan vara och hur olika grejer verkar fungera/inte fungera för olika personer, men detta är iaf mitt recept för framgång.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback