• 1
  • 2
2017-01-17, 02:55
Bannlyst
Från deras hemsida:

"Fria väktarutryckningar ingår!
Verisure ger dig ett professionellt övervakat inbrottslarm med kameradetektor för bildverifiering av larmorsaken samt fria väktarutryckningar. I larmpaketet ingår avskräckande larmdekaler som placeras på dörrar och fönster.

Våra larmoperatörer håller hela tiden koll på ditt larmsystem och reagerar direkt om någonting händer. Operatören kan direkt avgöra vad som utlöst larmet och sätta in rätt åtgärd, som att skicka väktare."

Frågor:

Vad har dom här tomtarna för befogenheter om man drabbas av en tjuv?
Knappast att dom kan arrestera någon, eller?
Aldrig sett en av deras väktarbilar. Någon annan?
Någon som har blivit behjälpt av VeriSure?
Är det bara en "scam" att lura in folk i någon falsk trygghet?
Citera
2017-01-17, 03:02
Medlem
Motor_666s avatar
Ser bilarna nu och då, sen vet jag inte om det bara är säljare och installatörer det är frågan om. Är det inte vanliga securitasbilar som åker på själva larmen?

Jag har SectorAlarm och det tror jag inte är ett skit bättre.
Citera
2017-01-17, 03:40
Medlem
SilentVictorys avatar
Det beror väl lite på vilket eller vilka vaktbolag dom har avtal med, kan ju vara allt från G4S till Nokas som åker på larm.
Men det är väl inget man ska räkna med att dom gör (har man tur kanske någon väktare rullar förbi för att sedan larma polis).

Din granne har lika mycket befogenheter som en väktare att gripa någon vid inbrott.
Men tro inte att dom dyker upp som någon rambo och börjar karatebråka med tjuvar inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Motor_666
Ser bilarna nu och då, sen vet jag inte om det bara är säljare och installatörer det är frågan om. Är det inte vanliga securitasbilar som åker på själva larmen?

Jag har SectorAlarm och det tror jag inte är ett skit bättre.
Securitas direct (verisure för hemmalarm) är inte en del av Securitas nu för tiden bortsett från namnet.
Så väktarbolag kan vara lite olika.

Ska väl sägas att larm överlag är en relativt falsk trygghet. Satsa hellre på inbrottssäkra dörrar, lås, fönster och fönsterkarmar samt rörelsedetektorer med ljus på utsidan.
Men larm är ju ändå bättre än ingenting, men vad gör det om det tjuter lite om polisen ändå inte dyker upp inom 10, 20 eller 30 minuter?
Senast redigerad av SilentVictory 2017-01-17 kl. 03:50.
Citera
2017-01-17, 06:47
Medlem
svallerbyttans avatar
Fördelen med VeriSure är väl att de satsar på smarta system. Deras operatörer får omedelbart tillgång till bild, ljud och en mängd sensordata vid larm. Drabbas du då av en tjuv så kan polis kopplas in omedelbart, utan att en väktare först måste skickas ut för att konstatera om det skett ett inbrott. Har en del i bekantskapskretsen som nyligen bytt till VeriSure och skulle inte beteckna dem som korkade.
Citera
2017-01-17, 07:00
Medlem
Well, deras befogenheter är inte större än grannens, vid ett inbrott tex.

Fördelar:
- Har huset larm går de oftast vidare till de andra husen på gatan som inte har det
- Vid larm om ev brand kan larmoperatören direkt se via kamera om så är fallet, och larma brandkår direkt.
- Utomhussirener skrämmer bort de flesta

Nackdelar:
- Bostadslarm har lägst prio. Går ett företagslarm samtidigt så prioriteras det först
- Skickliga tjuvar kan i vissa fall koppla sig förbi larmet

Jag själv har larm främst för snabblarm till brandkår och larmets avskräckande effekt.
Men givetvis är larm inget 100%-igt skydd och garanti. Det bör kombineras med
säkra dörrar, fönster etc....
Citera
2017-01-17, 12:00
Medlem
ETringhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Defaitist
Från deras hemsida:

Verisure ger dig ett professionellt övervakat inbrottslarm med kameradetektor för bildverifiering av larmorsaken samt fria väktarutryckningar. I larmpaketet ingår avskräckande larmdekaler som placeras på dörrar och fönster.

Våra larmoperatörer håller hela tiden koll på ditt larmsystem och reagerar direkt om någonting händer. Operatören kan direkt avgöra vad som utlöst larmet och sätta in rätt åtgärd, som att skicka väktare."

Frågor:

Befogenheter? Uppenbarligen kan de rycka ut, avbryta pågående brott, larma polisen och rapportera händelseförlopp och ev gärningsman, vilket såklart både underlättar för en drabbad och ökar en lösning av brottet.

Jag ser deras och andra väktarbilar förhållandevis ofta och har blivit hjälpt (av annat bolag)vid en utryckning pga av larm.

Faktum är att det snarare finns en ganska stor trygghet i att anlita ett väktarbolag eftersom du själv kan slippa vara den förste som konfronteras med brottet, eller i värre fall gärningsmännen själva. Så nej det är ingen "scam"
Citera
2017-01-17, 12:24
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
omedelbart tillgång till bild, ljud och en mängd sensordata vid larm. Drabbas du då av en tjuv så kan polis kopplas in omedelbar

Njae.. kamerasensorerna tar väl bara tre stillbilder vid larm, och ljudfunktion har de inte.
Citera
2017-01-17, 12:26
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Alltså, definitionsfråga.

Jag valde verisure för att det är ett godkänt direktkopplat larm. På grund av en specialförsäkring så krävde försäkringsbolaget kopplat larm med utryckning eller galler för fönstren.

Valet var lätt, och jag sk*ter i om en väktare dyker upp vid larm eller icke så att säga.
Citera
2017-01-17, 12:37
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Njae.. kamerasensorerna tar väl bara tre stillbilder vid larm, och ljudfunktion har de inte.

Jodå, operatören kan börja prata direkt med inbrottstjuven. Så finns ljud i båda riktningarna. Tas en bildserie automatiskt vid larm, men är givetvis inte begränsat till det.
Senast redigerad av svallerbyttan 2017-01-17 kl. 12:41.
Citera
2017-01-17, 23:13
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Från deras hemsida:

Frågor:

Hundratusentals har Verisure (förr Securitas Direct, innan dess Securitas Aroundio)

Scam är väl att ta i, om en vissa marknadsförsäljnings knep kan diskuteras.

Hundratals utryckningar sker varje dag - dubbelt så många förhindras tackvare deras system.

Tekniken är bra, åtgärden som väktare utför är tacksam för många - om än den i praktiken inte ger mer än ett "konstanterande" av någon händelse.
Citera
2017-02-23, 17:45
Medlem
kimdah2002s avatar
Tycker VeriSure fungerar bra och deras larmfunktioner är enkla att installera och använda.
T.ex. via mobilen kan jag se att alla fönster och dörrar är stängda när jag inte är hemma. Jag kan avaktivera och aktivera larmet med telefonen eller ge en temporär kod till hantverkare ifall jag inte är hemma när han skall in. Jag har kontroll på temperaturen i de rum jag vill övervaka. Larm på kylskåp och frys. Utvändigt larm med ljus/ljud som uppmärksammar grannar ifall det larmar. Grannarna har samma ifall jag är hemma så går jag givetvis ut och ser vad som hänt.

Grannen glömde stänga ett fönster för lite sedan och någon var och försökte ta sig in den vägen. larmet gick och en väktare från Verisure var där efter 10 minuter och höll uppsikt av huset tills polisen kom. Som tur är så stack tjuven direkt när larmet gick och det började tjuta o blinka.

Får automatiskt meddelande när någon går in och ut ur huset och ifall ett batteri tar slut i någon givare kommer dom och byter det gratis.

Skulle det börja brinna så larmar dom brandkåren direkt istället för när grannarna upptäcker att det slår ut lågor ur taket. Kan vara skillnad på att huset brinner ned helt eller en brandskada i ett rum.

Jag tycker det helt klart är värt de 205:- per månad jag betalar.
Senast redigerad av kimdah2002 2017-02-23 kl. 17:50.
Citera
2017-04-20, 16:48
Medlem
swepies avatar
TS verkar ha otroligt dålig koll. TS skriver att alla som anlitar dom borde vara tomtar för att sedan fråga hur det fungerar?

Verisure har inga egna väktare, Securitas Sverige AB rycker på samtliga larm. De kö de grå/vita skoda bilarna du kan ha sett snurra runt med en stor logga som det står "Securitas" på.

Väktaren har i princip samma befogenheter som en polis när det gäller gripandet.

Det de säljer mest på är röklarm. De kopplar ihop en kameradetektor tillsammans med en rökdetektor, kan de se en rökutveckling på kameran så larmas brandkår. Många har fått sin egendom räddad med hjälp av Verisure.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in