2017-01-16, 18:14
Medlem
Hej!

Ögonen trillade ur huvudet idag när jag kom hem. Brev ifrån Kronofogden. Ej betalt skatteskulden jag - som privatperson - har hos Skatteverket. Inte fått en tillstymmelse till brev innan där det står att jag ska betala min skatteskuld. Givetvis försökt nå de nu innan kl 18.00, inga handläggare lediga, var god ring igen och samtalet avslutas. Aldrig haft en betalningsanmärkning innan. Via TINK-appen ser jag att min kreditvärdighet har sänkts samt att appen har plockat upp att jag har en skuld hos Skatteverket.

Är det kört? Hur förbereder jag mitt samtal till Skatteverket imorgon bäst? Kan de dra tillbaka betalningsanmärkningen? Har ju inte fått något som helst om inbetalning från Skatteverket själva, känns ju som de inte kommer tro det när jag säger det till dem.

Så här ser flödet ut från mitt Skattekonto i datum.
2015-06-09
Utbetalning -X XXX
2016-11-18
Slutlig skatt -XX XXX
2016-11-18
Avdragen skatt enligt kontrolluppgifter XX XXX
2016-12-03
Korrigerad kostnadsränta -XX
2016-12-03
Kostnadsränta -XX
2017-01-07
Kostnadsränta -XXX
2017-01-07
Överlämnat till KFM X XXX -X XXX

/F
Citera
2017-01-16, 18:48
Medlem
Fogden har ingenting med anmärkningar att göra.

Ska du kontakta någon så är det Skatteverket.
Kommer ni överens om något så drar de isf tillbaka skulden mot att du minst betalar avgiften som kfm tar för att registrera en skuld. (6-800 kr?)
Betalar du hela skulden innan förfallodatum så klarar du dig utan anmärkning.
Citera
2017-01-16, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lamei
Fogden har ingenting med anmärkningar att göra.

Ska du kontakta någon så är det Skatteverket.
Kommer ni överens om något så drar de isf tillbaka skulden mot att du minst betalar avgiften som kfm tar för att registrera en skuld. (6-800 kr?)
Betalar du hela skulden innan förfallodatum så klarar du dig utan anmärkning.
Kan betala det dubbla bara jag slipper en anmärkning. Läst lite mer och som du säger så är det inte Kronofogden som avgör om betalningsanmärkning, utan endast "underlaget" till en betalningsanmärkning. Men det verkar redan som den på något sätt har registrerats då det "gått ut" till Kreditupplysningsföretagen. Då TINK appen (Creditsafe) snappat upp det och sänkt mig i min "kreditvärdighet".

Är du hundra på att allt "suddas ut" och möjlighet för betalningsanmärkning med det försvinner? Ringer givetvis både Skatteverket och Kronofogden imorgon. Undrar mer för att lugna mina nerver nu..
Citera
2017-01-16, 21:41
Medlem
Inte hört ett dugg?

Du har väl lämnat in en deklaration och beslut har kommit kring denna. Det vet väl alla som bor i Sverige.

Logga in på ditt skattekonto och betala underskottet genast. Du får betala 16% i ränta på skulden sedan 18 november.
Citera
2017-01-16, 23:13
Medlem
Framgick väl när du deklarerade om du hade ett underskott eller inte? Loggar du in på Skattekonto på Skatteverket så kan du sedan räkna ut vad du skall betala och hur mycket ränta det blir om du väljer att betala senare (senast innan förfallodatumet).

Är det en mindre summa så skall det väl inte vara några problem att lösa. Men kanske inte så kul att det gått hela vägen till KFM.
Citera
2017-01-20, 12:30
Medlem
Läs gärna detta avsnitt om sekretess hos Kronofogden.

https://www.kronofogden.se/Sekretess.html

Eftersom det är pappa staten som är fordringsägare i detta fall har du inte fått ett utslag via ett betalningsföreläggande (vilket är det som i folkmun är en anmärkning), då staten har rätt att lämna in för verkställande direkt.

Detta betyder dock att du har chansen att sekretessbelägga detta felsteg förutsatt att du inte har några andra ärenden registrerade och betalar in din skuld inklusive ränta och avgifter.
Citera
2017-01-25, 11:59
Medlem
Då jag själv arbetar på just skatteverket och svarar bland annat på denna typ av frågor kan jag berätta hur det fungerar.

Om vi börjar med skatten i sig.

På våren får du en deklaration, till denna medföljer en preliminär skatteuträkning som visar skatt att få tillbaka eller betala. Om du godkänner din deklaration utan ändringar och ingen annan uppgift kommer in från t.ex. en löneutbetalare som varit sen med sin kontrolluppgift är det angivna beloppet i den preliminära skatteuträkningen som är det belopp du ska betala/få tillbaka. Om du har skatt att betala kan det tillkomma ränta beroende på när du betalar.
Har du gjort ändringar, t.ex. avdrag stämmer inte den preliminära uträkningen som medföljer deklarationen eftersom den av naturliga skäl inte tar hänsyn till dina ändringar.
Deklarerar du elektroniskt ser du hur eventuella ändringar påverkar din preliminära skatteuträkning direkt.

När skatteverket granskat din deklaration får du ditt slutskattebesked. Har man pengar att betala får man det i regel i augusti, september eller december. Tillsammans med slutskattebeskedet medföljer information om belopp att betala eller att få tillbaka. Om du har pengar att betala medföljer information om belopp, förfallodag, bankgironummer samt OCR-nummer.

Om du inte betalar din skatt skickar Skatteverket ut ett betalningskrav. Avstämning av kontot och utskick av krav görs den första lördagen månaden efter det att skatten förfallit till betalning.
Krav skickas om det obetalda beloppet inklusive ränta överstiger 2 000 kr.
Om du är registrerad för F-,FA-, SA-skatt eller moms är beloppsgränsen för betalningskrav 10 000 kr. Betalningskravet innehåller information om att skulden kommer att lämnas till Kronofogden om betalning inte sker. Sista betalningsdag enligt kravet är alltid den 26:e i samma månad som kravet skickas. Om den 26:e infaller på en helgdag (röd dag) är sista betalningsdag nästkommande helgfria dag.

Är det obetalda beloppet under beloppsgränsen skickas endast en betalningsuppmaning ut, betalningsuppmaningen är inte förenad med hot om Kronofogden.

Betalning ska alltså ske enligt kravet. Dock görs kontroll om betalningen skett först första lördagen efter månaden som kravet skickats ut. Finns pengarna bokförda på skattekontot denna dag lämnas inte skulden till Kronofogden. I annat fall lämnas skulden till Kronofogden.

Eventuella katter som förfaller till betalning efter att kravet skickas ut, men innan första lördagen månaden efter kravet (gäller främst företagare) måste även betalas de lämnas i annat fall till kronofogden vid samma tidpunkt som skulden som betalningskravet rör. Information om detta finns på betalningskravet.

Om det krävda beloppet inte betalas lämnas skulden till Kronofogden. Har del av skulden betalats så att kvarvarande belopp understiger gränsbeloppen för utskick av betalningskrav (2 000 kr resp. 10 000 kr, se ovan, lämnas inte den kvarvarande skulden till Kronofogden. En betalningsuppmaning skickas istället ut.

På obetalda förfallna skatte löper hög kostnadsränta. För närvarande 16,25 procent.

När skulden väl lämnats till Skatteverket kan den inte tas tillbaka av Skatteverket i andra fall än då det beror på felaktig handläggning från Skatteverket, detta är reglerat i lag och Skatteverket kan i andra fall aldrig ta tillbaka skulden hur jobbigt det än blir för den enskilde.

Har du inga andra skulder registrerade hos Kronofogden kan skulden i regel sekretessmarkeras om betalning sker till Kronofogden snabbt. Kronofogden har närmare information om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in