2017-01-16, 12:20
Medlem
JEBUS-666s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=oYFTMqnIbYk

Hur lyckas personen i videon med detta? En BLUFF ? Jag försökte ett par gånger.
Hälften blir poppade, och inte blir dom poppade kornen helt expanderade. Det blir fiasko av det hela, och det luktar inte gott heller. Recept=Häll i popcornen i grytan. En nypa salt! Vänta på poppningen.

jojo, jag har olja hemma, men det är kul med lite experiment. Tänk tanken att du bara har popcorn hemma.(och salt) Ingen EL. Ingen OLJA, eller margarin.... Låt oss säga att du endast har en ved eldad spis. Du håller på att DÖ av hunger. Du måste få detta att funka.
Citera
2017-01-16, 12:26
Medlem
Det enda man behöver är värme.

När värmen är hög nog börjar vätskan i kornet koka och då vänds kornet in och ut och tadaah.

Godast blir det med riktigt smör och inte nått jävla margarin.
Citera
2017-01-16, 12:27
Medlem
Margarin är väl till för att det inte ska brännas fast?
Citera
2017-01-16, 12:31
Medlem
herrstorks avatar
ja det är värmen som gör det. fett blir varm och omsluter kornen... pop

olja är bättre än smör enl mig. jag blandar kokosfett och lite olja. popcornen blir helt vita. jag har även salt eller chili eller vad jag blir sugen på i oljan, slänger in popcorn i olja utan att vänta på att den skall bli varm först. blir perfekt resultat varje gång.
Citera
2017-01-16, 12:40
Medlem
De använde en teflongryta eller något liknande. Men oavsett gryta och fett så måste du skaka den under tiden. Fettet sätter även smak så det fyller flera funktioner.
Citera
2017-01-16, 14:50
Medlem
JEBUS-666s avatar
Jag använder Raps-Olja vanligtvist. 1 dl rapsolja och 120 gram popcorn.

Tänk på att popcorn är ''mat'' som håller för evigt i princip. I alla fall flera tusen år.
men OLJA håller inte sig inte mer ett par år. ?

Så popcorn är mat som man kan bunkra upp med, men inte oljan, det är ett problem.
Citera
2017-01-16, 15:57
Bannlyst
Helt klart smör på dom.
Blir grymt gott.
Citera
2017-02-02, 21:51
Medlem
Frisims avatar
Provade just utan i en vanlig kastrull. Fungerade hur bra som helst! Körde på maxvärme och locket på. Drog fram och tillbaka över plattan så att det inte bränner fast. Tog ett jävla tag innan det började poppa, men sen poppade allt på samma gång nästan, vara bara att ta av från värmen när det började poppa ordentligt. Allt poppade inga brända.

Däremot ganska torftigt utan olja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in