• 1
  • 2
2017-01-21, 10:49
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Detta är väl en logisk komponent i sossarnas planer på att försämra för företag. Det kommer snart mer. Ändringen av 3:12-reglerna kommer att försämra ordentligt för småföretagare.

Allt detta hade kunnat stoppas av Alliansen, men man valde i stället DÖ för att man var rädd för att bli brunstämplad i regimtrogen media.

Incitamenten för att arbeta & betala skatt närmar sig snart nollpunkten.
Citera
2017-01-21, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Tror du har lite fel här.

Vad i ligger felet?
Citera
2017-01-21, 12:22
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Det ni "bråkar" om är 90 kr per person och tillfälle... Skattetrycket ökar alltså med ungefär 20 kr per person och tillfälle. Jag tror nog inte varken Sverige, restaurangbranschen eller företagandet går under på den här förändringen. De flesta av plastkortsnissarna kommer inte notera att företaget blir 20 kr fattigare per person och tillfälle.

Det får framtiden utvisa. Den här plastkortnissen lär ändra beteende.
Citera
2017-01-21, 12:27
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Vad i ligger felet?

Så som jag förstått saken så bjuder du anställda på firmafest tex så är det inte avdragsgillt längre utan ska förmånsbeskattas, dvs du ska betala arbetsgivaravgift och skatt för notan. De blir en helt annan kostnad de. Inga jävla tjugor där inte. Notan för festen blir lika dyr som om du skulle betala lön för samma summa, netto. Minus momsen då förstås. 12% på mat.
Citera
2017-01-21, 12:32
Medlem
Tok-Franss avatar
Det räckte tydligen inte med pizzan å netflixabbonemanget. Nu ska julborden mm dras in också. Synd om företagare som livnär sej på dyliga tillställningar.
Senast redigerad av Tok-Frans 2017-01-21 kl. 12:48.
Citera
2017-01-21, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Så som jag förstått saken så bjuder du anställda på firmafest tex så är det inte avdragsgillt längre utan ska förmånsbeskattas, dvs du ska betala arbetsgivaravgift och skatt för notan. De blir en helt annan kostnad de. Inga jävla tjugor där inte. Notan för festen blir lika dyr som om du skulle betala lön för samma summa, netto. Minus momsen då förstås. 12% på mat.

Historiskt sett har julbord varit "intern" representation, med avdragsrätt på 60 kr per person 2/3-delar av extern representation. Skillnaden med det nya systemet är alltså att bolaget vid julbord inte längre får avdrag med 60 kr som i sin tur, med 22% bolagsskatt blir en "fördyrning" för bolaget med 13,20 kr per person. Bolaget får fortfarande vid två tillfällen per år bjuda på personalfest utan förmånsbeskattning. Där har ingen förändring gjorts. Det har inte heller gjorts någon förändring när det gäller måltider i samband med utbildning eller konferenser.

Att de flesta bolag inte har haft koll/brytt sig om de "gamla" representationsreglerna gör ju inte att de nya reglerna blir någon markant försämring. Om man "tidigare" gått på krogen för 800-1000 kr hindrar ju inte att man gör det fortfarande. Om man felaktigt behandlade den representationen som fullt avdragsgill, istället för som reglerna sa, 90 kr per person. Ja vad hindrar då att inte fortsättningsvis behandla samma representation som avdragsgill i sin deklaration? Brottet är ju bara 90 kr värre än tidigare.
Citera
2017-01-21, 13:46
Medlem
it-takes-2s avatar
Det finns många bolag som har s k sales reps/KAM's som inte gör mycket annat än lunchreppar tillsammans med kunder var dag för att få dem att lyssna på deras budskap. Ett bolag med 20 KAM'ar som alla reppar en gång per dag med en kundgrupp på 5-10 personer lär känna av denna förändring. KAM'arnas budget tar slut i förtid helt enkelt. Skulle tro att de drar in på den externa representationen med 20%. Detta i kombo med sossarnas borttag av de sänkta arbetsgivaravgifterna för ungdomar är ett dråpslag mot restaurangnäringen. De måste verkligen hata denna bransch uppe på regeringskansliet.
Citera
2017-01-21, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av it-takes-2
Det finns många bolag som har s k sales reps/KAM's som inte gör mycket annat än lunchreppar tillsammans med kunder var dag för att få dem att lyssna på deras budskap. Ett bolag med 20 KAM'ar som alla reppar en gång per dag med en kundgrupp på 5-10 personer lär känna av denna förändring. KAM'arnas budget tar slut i förtid helt enkelt. Skulle tro att de drar in på den externa representationen med 20%. Detta i kombo med sossarnas borttag av de sänkta arbetsgivaravgifterna för ungdomar är ett dråpslag mot restaurangnäringen. De måste verkligen hata denna bransch uppe på regeringskansliet.

Fortfarande är den nya kostnaden 13,20 per person, gånger 20 gånger 10 i ditt exempel är 2640 kronor mer i veckan i kostnad. Har man 20 sales reps har man säkert mer än 2640 kronor i vinst, men visst blir det sämre, men de som gnäller i tråden har inga 20 sales reps som bjuder 10 pers på lunch varje vecka. Återigen tror jag inte på någon enorm nedgång för restaurangnäringen bara för att representationsavdraget stryps från 90kr till 0kr. Folk kommer äta lunch ändå. Och folk kommer äta middagar på resturang i samma omfattning som tidigare. Och företagare kommer "slarva" med representationsavdraget lika mycket i framtiden som historiskt.
Citera
2017-01-21, 17:03
Medlem
Förmånsbeskattning har aldrig nämnts, däremot försvinner avdragsrätten. Samtidigt kan du lyfta momsen på kostnaden upp till vad som påförts för maximalt 300 kronor per person. Tidigare gällde gränsen 90 kronor per person, oavsett om det var inten eller extern representation, momsen fick inte lyftas på det som översteg dessa 90 kronor.
Citera
2017-01-21, 22:02
Medlem
it-takes-2s avatar
Citat:
Fortfarande är den nya kostnaden 13,20 per person, gånger 20 gånger 10 i ditt exempel är 2640 kronor mer i veckan i kostnad. Har man 20 sales reps har man säkert mer än 2640 kronor i vinst, men visst blir det sämre, men de som gnäller i tråden har inga 20 sales reps som bjuder 10 pers på lunch varje vecka. Återigen tror jag inte på någon enorm nedgång för restaurangnäringen bara för att representationsavdraget stryps från 90kr till 0kr. Folk kommer äta lunch ändå. Och folk kommer äta middagar på resturang i samma omfattning som tidigare. Och företagare kommer "slarva" med representationsavdraget lika mycket i framtiden som historiskt.
2640 kr blir ökningen per dag, så ca 800-tusen kr per år räknat på 45 arbetsveckor i just det här företaget. Så länge folk och företag har gott om pengar kommer detta inte att märkas nämnvärt för restaurangnäringen, men när tiderna blir bistrare är representation bland det första företagen drar ned på, samt resor. Jag tror på låga skatter generellt. Att som sossarna säga att höjda skatter är detsamma som investeringar är som att kissa i byxorna för att bli varm. Allt sossarna slår sig för bröstet nu är alliansens förtjänst. Det var dessutom alliansens budget som gällde nästan hela 2015 också. Alltså för tidigt att utvärdera hur sossarnas höjda skatter och minskade avdrag slår.
Citera
2017-01-24, 13:53
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av it-takes-2
2640 kr blir ökningen per dag, så ca 800-tusen kr per år räknat på 45 arbetsveckor i just det här företaget. Så länge folk och företag har gott om pengar kommer detta inte att märkas nämnvärt för restaurangnäringen, men när tiderna blir bistrare är representation bland det första företagen drar ned på, samt resor. Jag tror på låga skatter generellt. Att som sossarna säga att höjda skatter är detsamma som investeringar är som att kissa i byxorna för att bli varm. Allt sossarna slår sig för bröstet nu är alliansens förtjänst. Det var dessutom alliansens budget som gällde nästan hela 2015 också. Alltså för tidigt att utvärdera hur sossarnas höjda skatter och minskade avdrag slår.

Jag hatat sossighet lika mycket som alla andra.... men nu får vi ta det lugnt...

Hur räknar du?

Jag räknar så här:

90kr kostar lunchen efter moms
20 säljare
2 luncher per säljare och dag
45 veckor
5 dagar per vecka
22% extra skatt på grund av förlorad avdragsrätt:
------
178.200kr i ökad kostnad

Detta är så klart en i mängden av alla små djävulskao som Magda hittar på. Som en del i den mängden är det katastrofalt. Men vi får sansa oss lite.
Citera
2017-01-24, 15:13
Medlem
it-takes-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Jag hatat sossighet lika mycket som alla andra.... men nu får vi ta det lugnt...

Hur räknar du?

Jag räknar så här:

90kr kostar lunchen efter moms
20 säljare
2 luncher per säljare och dag
45 veckor
5 dagar per vecka
22% extra skatt på grund av förlorad avdragsrätt:
------
178.200kr i ökad kostnad

Detta är så klart en i mängden av alla små djävulskao som Magda hittar på. Som en del i den mängden är det katastrofalt. Men vi får sansa oss lite.
Aha. Nu räknade jag på kundgrupper om 5-10 pers per gång, inte två. Nåja, skattehöjningarna lär dugga tätt när Maggan ska "investera" i välfärden (som ju omfattar allt fler...).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in