Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Jag skulle också vilja hävda att det inte är någon nyhet att regimen använt kemvapen, eller att de skulle våga göra det. USA har varit väldigt toleranta med Assads brott, vare sig det handlat om kemvapen, tunnbomber, masstortyr/avrättningar osv.
Min teori varför Obama själv inte gick in då röda linjen korsades (första kemvapen användningen) utan att försöka få åtminstone britterna på vagnen. Britterna vägrade. Och har för mig att andra länder gjorde samma sak.
Jag tror helt enkelt att de inte var helt bergis att det var Assad. Det fanns helt enkelt alltför många politiker som såg framför sig en situation likt invasionen av Irak som skedde på felaktiga premisser. Skulle Assad vara så dum att precis då Obama dragit sin röda linje släpper kembomb på folk? Jag är för en ordentlig undersökning av oberoende instanser. Det här duger inte.
Trump bombande följer en amerikansk tradition där man släpper bomber någonstans där de inte gör så mycket skada. Även Bill Clinton gjorde det. Och det är för inrikespolitik man gör det. Läste någonstans att det var Ivanka som fick honom att göra det. Hans pressekreterare sägs ha sagt det. Hittar inte länken.