2017-03-16, 16:31
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det håller jag med om men, som sagt, även en normalbegåvad afroamerikan kan klara av 2 år på ett community college och då har han/hon ena foten inne på arbetsmarknaden och arbeten som erbjuder en enkel sjukförsäkring. Svårare än så är det inte. D v s om man är minimalt drivande i sin egen livssituation. Många i USA är fattiga p g a lättja och food stamps.
Men som jag skrev, om det vore så enkelt att ta sig ur fattigdomen, så skulle den inte vara så stor. Hur kan du ha så svårt att fatta det?
Din "lösning" funkar inte!

Och många fattiga är det knappast på grund av lättja, de har ofta mer än ett jobb och klarar sig ändå inte.
Dessutom är medelamerikanen oerhört skuldsatt.
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
För att lyfta folk ur fattigdomen, t ex i Detroit med omnejd, så behöver USA få tillbaka de enkla verkstadsjobben från Mexiko och Kina framförallt. Det kommer inte lösa alla problem men kan på sikt halvera food stamps-beroendet.
Jag tror inte man kan "få tillbaka" några jobb från andra länder. Man måste dels höja lönerna för de sämst betalda, dels stimulera ekonomin genom att stat och kommun sätter igång verksamheter.
T ex satsa på förnybar energi, bostadsbyggande mm. Höj skatterna för de rika och använd dem på vettiga satsningar, som ökar sysselsättningen och tar itu med klimatkrisen och miljöproblemen, bl a.

Tyvärr har USA skuldsatt sig alltför hårt genom sina krig i andra länder, så de har en tuff uppgift att vända ekonomin och makthavarna tycks inte se problemen.
2017-03-16, 16:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Ni Trumphatare är för roliga. För det var ju inte så att journalisten som fick tag i 2005 års deklaration var en Trumpälskare direkt. Så vilket år vill du se då om man får fråga?
Hatar inte Trump, men tycker om han är svårt, har svårt för patologiska lögnare.
Men vet att man försöker sånt här för kunna sätta en i ett fack, och i detta fack har så har man alltid fel.
Som en ad hominem variant.

Alla vet det är inte 2005 år deklaration som är intressant, utan dom senaste åren.
Även så säger denna ifrån 2005 inget om de senaste.
Så det du gjorde var att inte säga nått alls.
2017-03-16, 16:49
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Den enda som hävdar att 2005 års siffror är ointressanta är du. Inte ens vänsterblaskan Washington Post håller med dig.

"It turns out Donald Trump didn’t avoid income taxes for 18 years, after all"

https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2017/03/14/hey-it-turns-out-donald-trump-didnt-avoid-income-taxes-for-18-years-after-all/?utm_term=.1fab9535546a

Med tanke på att en del medier hävdade att Trump inte betalat federal inkomstskatt på 18 år så är siffrorna för 2005 definitivt intressanta. De nya uppgifterna vederlägger alltså detta.
Jo, det är det för de deklarationerna som finns i en mer närtid.

Eller försöker du hävda att 2005 deklaration är inget fel på, därför kan det inte vara fel på någon annan heller.
Det är det du antyder i alla fall, men sånt går inte jag på.
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Om man håller sig till fakta så är det inget inreseförbud för muslimer, din dumme fan.

En överväldigande majoritet av alla världens muslimer påverkas inte ett smack av inreseförbudet. Inte heller gäller förbudet för de utpekade länderna endast muslimerna där.

Ni Trump-hatare är verkligen desperata.
Såklart det är ett inreseförbud för muslimer.

Det handlar även om uppsåt, sånt brukar man inte bara låta flyga förbi.
Och uppsåtet av Trump råder det noll tvekan om.
Men visst är det härligt att saker han sagt under kampanjen som gör att det blir så extremt tydligt att det är ett muslimförbud och inget annat.
Nått säger mig detta inte komemr komma i närheten av HD, men man vet aldrig.
Det ska ju först via en instans till, kanske han kan hitta en hardcore Trump-fan där, som struntar i grundlagar.

Hatar inte Trump, men gott försök.
Tvärtom faktiskt, detta är en mycket roande situation.
Där Trump grävt en grop han nu faller ned i, det är alltid roande oavsett om man tillhör extremhögern eller extremvänstern eller nått mellan dessa.
Mycket ROANDE.
2017-03-16, 16:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Problemet för Trump är att verkligen sade att han ville ha ett "muslim ban" (jag tar här inte ställning till vad han verkligen vill), och nu får han stå till svars för det uttalandet i domstolarna. Till skillnad från media så är inte domstolar byggda på spinn och vaga löften, och de ord man använder spelar roll.

Det är också därför just domstolarna är Trumps värsta fiende; de tricks han framgångsrikt använder mot media fungerar helt enkelt inte i en torr och rationell kontext.
Det är detta som gör hans möjligheter att få igenom detta mycket mindre.
Då hans uppsåt är mer eller mindre fastställt, då med tanke på vad han sagt i valrörelsen.
Så där råder det ingen större tvekan om det är ett muslimban sen sagt samma själv.
Vad inbillar han ska ske egentligen, eller är han inte tillräckligt bright och fatta sambandet?
2017-03-16, 16:56
Medlem
"Trumps" budget finns nu att läsa:

https://www.whitehouse.gov/sites/whitehouse.gov/files/omb/budget/fy2018/2018_blueprint.pdf

Verkar vara en blueprint så inget i budgeten är hugget i sten och kan komma att ändras av kongressen.
2017-03-16, 17:01
Medlem
zergrushs avatar
Appropå kongressen, verkar lite stökigt i de republikanska leden just nu...
http://www.politico.com/story/2017/03/mccain-rand-paul-is-now-working-for-vladimir-putin-236106
Citat:
McCain: Rand Paul 'is now working for Vladimir Putin'
Sen. John McCain on Wednesday accused fellow Sen. Rand Paul of doing Russian President Vladimir Putin's bidding after Paul blocked an attempt to vote on a treaty for NATO membership for Montenegro.

"The senator from Kentucky is now working for Vladimir Putin," McCain bluntly said of Paul on the Senate floor following the dust-up.

https://twitter.com/matthewstoller/status/841724558172422144
Citat:
Now Breitbart is running stories encouraging 'GRASSROOTS CONSERVATIVES" to rally against Ryancare.
2017-03-16, 17:04
Medlem
Galna saker på Homeland Security:

2.6 miljarder dollar för en mur

500 nya gräns agenter

1000 nya ICE agenter

15 miljoner till E-Verify, verkar som Trump kommer tvinga företag att anställa bara legala medborgare.
Senast redigerad av seeeg321 2017-03-16 kl. 17:09.
2017-03-16, 17:23
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Hatar inte Trump, men tycker om han är svårt, har svårt för patologiska lögnare.
Men vet att man försöker sånt här för kunna sätta en i ett fack, och i detta fack har så har man alltid fel.
Som en ad hominem variant.

Alla vet det är inte 2005 år deklaration som är intressant, utan dom senaste åren.
Även så säger denna ifrån 2005 inget om de senaste.
Så det du gjorde var att inte säga nått alls.

Säkert. Men om du har svårt för patologiska lögnare så borde du få konvulsioner av MSM. Det är ju märkligt då att du håller dig till deras narrativ.

Du svarade inte på min fråga. "Alla vet" är verkligen flockfårets sämsta argument. Lite mer får du allt anstränga dig för att motivera varför Trumps deklaration från 2005 är ointressant. Själv ler jag brett när jag tänker på besvikelsen hos CNN när detaljerna i Trumps deklaration rapporterades.
2017-03-16, 17:33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Säkert. Men om du har svårt för patologiska lögnare så borde du få konvulsioner av MSM. Det är ju märkligt då att du håller dig till deras narrativ.

Du svarade inte på min fråga. "Alla vet" är verkligen flockfårets sämsta argument. Lite mer får du allt anstränga dig för att motivera varför Trumps deklaration från 2005 är ointressant. Själv ler jag brett när jag tänker på besvikelsen hos CNN när detaljerna i Trumps deklaration rapporterades.
Två fel blir aldrig till ett rätt sorry

Ska göra det enkelt för dig.
2005 deklaration är inte den som är den intressanta, varför så svårt och förstå detta?
Givetvis tycker du det är roande(och bra säkert) att de läcker en deklaration som är ointressant.

Men vi kan ta denna diskussion när vi får ta del av de deklarationer som är under granskning.
Tills dess har du inget och komma med.
2017-03-16, 17:41
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Men som jag skrev, om det vore så enkelt att ta sig ur fattigdomen, så skulle den inte vara så stor. Hur kan du ha så svårt att fatta det?
Din "lösning" funkar inte!

Den fungerar om man återindustrialiserar USA, vilket har hänt åtminstone två gånger på 1900-talet efter enorma finanskriser. Båda gångerna har USA gått stärkt ur det och båda gånger har inhemska krafter raserat det (Nixon-chocken var en gång).

Citat:
Och många fattiga är det knappast på grund av lättja, de har ofta mer än ett jobb och klarar sig ändå inte.
Dessutom är medelamerikanen oerhört skuldsatt.

Jo, lättja är en stor faktor, speciellt bland afroamerikaner. Du ser inte samma problem hos asiater i USA. För övrigt kan jag tipsa dig om en TV-serie som går på Kanal 12, "Stampen i Detroit". Där kan du se IQ-nivån på många i just Detroit. Det är de som behöver de enkla jobben.

Citat:
Jag tror inte man kan "få tillbaka" några jobb från andra länder. Man måste dels höja lönerna för de sämst betalda, dels stimulera ekonomin genom att stat och kommun sätter igång verksamheter.
T ex satsa på förnybar energi, bostadsbyggande mm. Höj skatterna för de rika och använd dem på vettiga satsningar, som ökar sysselsättningen och tar itu med klimatkrisen och miljöproblemen, bl a.

Det har aldrig varit Wall Street-globalisternas tanke att återindustrialisera USA. USA skulle bli ett tjänstesamhälle precis som Sverige och till detta behövs en stor grå massa fattiga och arbetslösa människor att administrera. Tänk dig din lokala stadsdelsförvaltning eller Försäkringskassan upphöjt till flera tusen. Trump kommer försöka ändra på det, åtminstone så att det vänder tillbaka åt rätt håll.

Citat:
Tyvärr har USA skuldsatt sig alltför hårt genom sina krig i andra länder, så de har en tuff uppgift att vända ekonomin och makthavarna tycks inte se problemen.

Skuldsättningen ägs av kineserna och den går att radera ut med en knapptryckning om det behövs. Då menar jag inte atomvapen utan vill FED nollställa allt så gör de det. Kunde Nixon lämna guldet och införa fiatvalutan så kan man göra vice versa. Kinesernas guld är fullt med tungsten.
2017-03-16, 18:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Galna saker på Homeland Security:

2.6 miljarder dollar för en mur

500 nya gräns agenter

1000 nya ICE agenter

15 miljoner till E-Verify, verkar som Trump kommer tvinga företag att anställa bara legala medborgare.
Vad inbillar man sig det ska ge?
Det är ju att du ska bygga ett staket till din granne för den är jobbig, och sen lägger man dit en liten sten på sin 100m tomtgräns och tror det ska ändra nått med grannen.
Låter mer som att det är det man redan bestämt om muren, sedan innan ens Trump var påtänkt som kandidat.

Snacka om att överge vallöfte, han körde ju trots allt bongotrumman rejält på denna.
2017-03-16, 18:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Antigen står det i konstitutionen att presidenten har rätt att bestämma vem som får komma in i landet eller inte.

Går inte att Trump domare tolkar det som att han får och icke Trump domare som att han inte får.

Annars får man ta och bränna konstitution samt ta till det gamla sättet fram med pistolerna och gör upp.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nej, konstitutionen är inte specifik på riktigt det sättet.
Jo, det är den visst.

Citat:
Det är klart att ingen vettig grundlag kan sitta och peka ut att "beslut i just de här frågorna ska alltid fattas av presidenten ensam
Jo, det kan den visst.
Citat:
Läs nån bok om hur konstitutionell rätt fungerar, du verkar inte ha någon större kläm på den saken.
Eftersom du inte riktigt verkar ha kläm på saken, så kan du läsa om det här: https://www.law.cornell.edu/uscode/text/8/1182

Jag kan citera den, i sammanhanget väsentliga biten, åt dig så slipper du läsa allting om hur konstitutionell rätt fungerar:
"(f) Suspension of entry or imposition of restrictions by President
Whenever the President finds that the entry of any aliens or of any class of aliens into the United States would be detrimental to the interests of the United States, he may by proclamation, and for such period as he shall deem necessary, suspend the entry of all aliens or any class of aliens as immigrants or nonimmigrants, or impose on the entry of aliens any restrictions he may deem to be appropriate. "

Något som är oklart för dig där? Eller kan du kanske ge oss något motsägande stycke ur alla dessa böcker, som jag kan tänka mig att du har läst, om hur konstitutionell rätt fungerar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in