Citat:
Men som jag skrev, om det vore så enkelt att ta sig ur fattigdomen, så skulle den inte vara så stor. Hur kan du ha så svårt att fatta det? Det håller jag med om men, som sagt, även en normalbegåvad afroamerikan kan klara av 2 år på ett community college och då har han/hon ena foten inne på arbetsmarknaden och arbeten som erbjuder en enkel sjukförsäkring. Svårare än så är det inte. D v s om man är minimalt drivande i sin egen livssituation. Många i USA är fattiga p g a lättja och food stamps.
Din "lösning" funkar inte!
Och många fattiga är det knappast på grund av lättja, de har ofta mer än ett jobb och klarar sig ändå inte.
Dessutom är medelamerikanen oerhört skuldsatt.
Citat:
Jag tror inte man kan "få tillbaka" några jobb från andra länder. Man måste dels höja lönerna för de sämst betalda, dels stimulera ekonomin genom att stat och kommun sätter igång verksamheter. T ex satsa på förnybar energi, bostadsbyggande mm. Höj skatterna för de rika och använd dem på vettiga satsningar, som ökar sysselsättningen och tar itu med klimatkrisen och miljöproblemen, bl a.
Tyvärr har USA skuldsatt sig alltför hårt genom sina krig i andra länder, så de har en tuff uppgift att vända ekonomin och makthavarna tycks inte se problemen.