2017-01-29, 12:42
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det är klart att sådana här åtgärder möter protester. I synnerhet som USA är det land som bär mest skuld till flyktingkrisen genom sina krig och sitt stöd till terrorister.
Det är globalisterna som bär skuld till krigen i mellanöstern, inte Donald Trump. Trump gick till val på att motarbeta globalismen och ett led i detta är att neka personer från muslimska länder inresa i USA. Jag ser inte något ologiskt i detta.

Sedan håller jag med om kritiken angående att Saudiarabien inte är med på listan. Givetvis borde de vara med och jag tycker till och med att de borde stå högst upp.
2017-01-29, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det känns mer produktivt att fokusera sig på faror som folk faktiskt dör av. Varför skall jag gå omkring och vara orolig för terrorister när det är så mycket mer sannolikt att jag blir överkörd av en bil eller rentav dör av ett getingstick? Vad är det som driver er som är så besatta av terrorism när rent objektivt risken är så liten?

Du är som varghatarna som tycker man måste ha ihjäl alla vargar bara för säkerhets skull. de skulle ju kunna ha ihjäl någon.

Det är ingen som säger att du måste gå och vara orolig hela tiden men när det bevisligen finns enkla lösningar på ett problem som växer sig allt större ser jag ingen anledning till att inte implementera sagda lösningen, dvs ett stärkande av gränsen i olika former. Speciellt när jag inte ser något positivt med att ha öppna gränser.
2017-01-29, 12:45
Medlem
Citat:
Det känns mer produktivt att fokusera sig på faror som folk faktiskt dör av. Varför skall jag gå omkring och vara orolig för terrorister när det är så mycket mer sannolikt att jag blir överkörd av en bil eller rentav dör av ett getingstick? Vad är det som driver er som är så besatta av terrorism när rent objektivt risken är så liten?

Nu svarade du inte på min fråga. Bör man inte oroa sig förrän folk som befinner sig i Sverige fått sätta livet till? (Svenskar har väl dött utomlands i terorrattacker).

Resonerade man som du gör skulle vi inte syssla med brottsförebyggande åtgärder eftersom att det är högre sannolikhet att du omkommer i en bilolycka än att du blir mördad.

Citat:
Du är som varghatarna som tycker man måste ha ihjäl alla vargar bara för säkerhets skull. de skulle ju kunna ha ihjäl någon.

Snarare tycker jag att man borde se till att vargar inte får chansen att ha ihjäl någon genom att hålla dem borta från befolkningen.
2017-01-29, 12:48
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Så först bombar ni misstänkta terrorister. Sedan dessa misstänkta terroristers familjer. Sedan alla som inte tycker man skall bomba terroristernas familjer och deras familjer. Vilka står näst i tur?

Du är i alla händelser ett bra exempel på hur radikalisering går till. Du är inte stort annorlunda än de IS krigare du hatar, ungefär som kommunister mot nazister under WW II. Hoppas SÄPO håller ett öga på dig och dina gelikar för att kolla att ni bara är finniga internetkrigare och inte verkliga hot.
Jag beskriver bara vad Trumps politik mot ISIS går ut på. Han har ju själv sagt det. Personligen har jag en hel del invändningar mot den metoden. Jag skulle föredra aktiv isolationism och dra tillbaks alla trupper. USA borde helt enkelt sluta kriga.

Här skulle man kunna komma med mängder av invändningar, men sanningen är den att detta krig, med denna typ av attacker, har pågått i över tio år. Hur många drönarattacker har vi läst om under Bush och Obama. Det är ju faktiskt folkmord vi talar om här, även fast ingen blivit dömd.

Du förstår ju själv allt detta, när du skriver om det befogade hatet i MÖ mot USA. Allt detta är ju en sanning och något som USA och Trump måste ta i beaktande. Eftersom Trump inte är politiker, har aktivt tagit avstånd från Irakkriget och så vidare, är han inte medskyldig till neocons och liberalers krig. Däremot har han ett ansvar att avsluta det.

Det går inte att fortsätta kriga mot hela MÖ. Men att skydda civila från ISIS framfart verkar vara vad Trump har i tanken. Förstår inte varför du tycker det är så fel. Jag skriver INTE att man ska utplåna varenda muslim, utan just islamofascister, vilket är ordet jag använder för att beskriva halshuggande dårar.
Senast redigerad av Japhy 2017-01-29 kl. 12:52.
2017-01-29, 12:49
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Hur ska du ha det egentligen? Först ger du mig rätt i att Trump inte kommer att kunna få igenom 100% av sina lagförslag och sedan påstår du att jag insinuerat att Trump kommer att totalt misslyckas med sina lagförslag.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sarkasm

Citat:
Utsedda ministrar måste ju granskas och godkännas av senaten innan de kan tillträda.
Det är den processen som pågår. Menar du att senaten inte ska följa konstitutionen?

Det menar jag inte. Hur fan kunde du tro det? Jag sa att om Republikanerna verkligen ville kriga med Trump skulle de till exempel Tillerson inte godkännas (han har formellt inte godkänns än, men kommer att bli).

Citat:
I vilka frågor av vikt har Trump kongressens fulla stöd menar du?

Du påstod att Trump skulle mycket problem med HD/senaten/kongressen. Du får redogöra då
1 vilka av hans presidentorder ens behöver blir godkända (Trump kan till exempel göra nästan vad han vill när det gäller invandring),
2 vilka menar du ska stoppas av HD,
3 vilka menar du ska stoppas av senaten,
4 vilka menar du ska stoppas av kongressen,
5 vilka menar du ska stoppas av McCain och Graham,
6 vilka menar du ska stoppas av delstater. Kommer de delstaterna att vinna i domstolen? Vilka delstater? Kommer det innebära att hans order blir helt verkningslösa om enstaka delstater vägrar utföra dem?

Jag har redan bett dig om källor, men det innehöll ingenting förutom att Trump kommer kanske att ha det svårt something something, kan möjligen strida mot konstitutionen something something.

Jag gissar att du inte har några belägg och att hela din analys byggd på duuuuuum Trump.
Senast redigerad av FlashyBear 2017-01-29 kl. 13:01.
2017-01-29, 13:02
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Det är i stort sett detsamma även om Obamas lag bevisligen får anses som mer långtgående och generaliserande. Obama "tillät" ansökningar ifrån ambassader som man sedan slentrianmässigt nekade. Trump tillåter Homeland security att göra enskilda bedömningar vilket redan gjort att personer som omfattats av lagen ändå har släppts in i USA.

Obamas lag innebar visumkrav för medborgare från berörda länder. Dvs en intervju på amerikanska ambassaden. Det är felaktigt att man slentrianmässigt nekade visum bara för att man kom från ett land. Trumps order innebär ett tillfälligt totalstopp i 90 dagar att öht kunna söka visum. Vad som händer sedan vet ingen.
2017-01-29, 13:02
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Det är ingen som säger att du måste gå och vara orolig hela tiden men när det bevisligen finns enkla lösningar på ett problem som växer sig allt större ser jag ingen anledning till att inte implementera sagda lösningen, dvs ett stärkande av gränsen i olika former. Speciellt när jag inte ser något positivt med att ha öppna gränser.
Till detta kan tilläggas att det inte är risken att dödas i ett terrordåd som är det största problemen med mångkulturen, utan det faktum att den långsamt kväver det västerländska samhället under sitt ok.

Jag är inte ett dugg orolig över att dödas av terrorister, men jag är säker på att min livskvalitet kommer att försämras kraftigt om inte mångkulturen avskaffas. Den har redan orsakat mig och många andra mycket lidande i form av sämre ekonomiska möjligheter, sämre utbildning, sämre infrastruktur och mycket annat. Att jag som vit man hela tiden får höra från samhällets sida att jag förväntas maka på mig för de människor som försämrar mitt liv försämrar livskvaliteten för mig.

Även de öppna gränserna försämrar mitt liv. På vilket sätt gynnas jag av av billig importerad skit från Kina? Det är möjligt att skiten är lite billigare, men jag har redan tillräckligt med pengar och bryr mig inte. Jag kan ärligt talat inte tänka på en enda vara som inte skulle kunna produceras lika bra eller bättre i västvärlden än i Kina, Indien eller tredje världen. Det enda öppna gränser leder till är arbetslöshet och ett samhälle på dekis.

Det är just denna känsla som jag tror att Donald Trump försöker råda bot på. Även om terrorister inte är ett reellt hot mot den genomsnittlige människan så skall det inte förnekas att den är bra för att sälja in motstånd mot mångkultur hos de som är tveksamma. Ungefär på samma sätt som att barnporr är bra för att sälja in övervakning av internet.
2017-01-29, 13:07
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Vill du utöka listan är det inte mig du ska vända dig till.

Du skriver att det inte är Trump som bestämmer vilka länder som ska ingå.
Det är ju Trump som utfärdar en executive order som han inte behövt att göra.
2017-01-29, 13:08
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Trump har redan satt igång att bomba. Plockade en terrorledar och runt 200 terrorister bara under förra vecckan. Mosul är befriat. Det gick så fort. So fast your head will spin.

Det måste vara det här som är den berömda alternativa världsbilden. Resten av världen fick rapporterat att östra Mosul (dvs öster om Tigris) var rensat från IS-militanter för några dagar sedan. En process som har tagit väldigt lång tid och har extremt lite med Trump att göra. Men ni i den andra världsbilden har tydligen fått höra något annat.

Nu spelar detta inte någon större roll. Det fina med världsbilder är att man märker vilken som är mest korrekt när de träffar verkligheten. Och eftersom Trump kommer vara president i fyra år (troligtvis, man vet ju aldrig) så kommer det bli mycket kontakt med verkligheten.
2017-01-29, 13:15
Medlem
arbetets avatar
Nu på FOX:

Enl. Quinnipiac så är 48% för inskränkningar för resande från de sju länder på listan, 42% är emot.
2017-01-29, 13:17
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu på FOX:

Enl. Quinnipiac så är 48% för inskränkningar för resande från de sju länder på listan, 42% är emot.

Synd bara att det inte kommer att rädda amerikanerna från massmord på nattklubbar. Eftersom det regelmässigt är infödda som gör detta. Inskränkningar? I dag är det totalförbud utom för diplomater i princip.
2017-01-29, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Obamas lag innebar visumkrav för medborgare från berörda länder. Dvs en intervju på amerikanska ambassaden. Det är felaktigt att man slentrianmässigt nekade visum bara för att man kom från ett land. Trumps order innebär ett tillfälligt totalstopp i 90 dagar att öht kunna söka visum. Vad som händer sedan vet ingen.

Du är fake news. I den exekutiva ordern ger Trump Homeland Security befogenhet att utfärda visum efter en enskild bedömning för medborgare i de utvalda länderna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in