Citat:
Anledningen till att de USA till stor del fått bukt med brottsligheten är just inlåsning. Lås in skurkarna. Släpper man ut dem riskerar man att få den enorma ökningen av våldsbrott som landet genomgick under tre decennier från 60-90-tal.
Just den organiserade brottsligheten tar man nu tag i, exempelvis talet Trump höll som handlade om MS13-gänget. För att bekämpa brott så bekämpar man brott. Det är min devis som jag ser det stöds det empiriskt.
Jag hänger inte riktigt med på vad du vill säga vad gäller övriga västvärlden i detta sammanhang. Europa har inte haft samma extrema brottsproblematik som USA genomgick under tidigare decennier.
Just den organiserade brottsligheten tar man nu tag i, exempelvis talet Trump höll som handlade om MS13-gänget. För att bekämpa brott så bekämpar man brott. Det är min devis som jag ser det stöds det empiriskt.
Jag hänger inte riktigt med på vad du vill säga vad gäller övriga västvärlden i detta sammanhang. Europa har inte haft samma extrema brottsproblematik som USA genomgick under tidigare decennier.
Om du hade haft rätt så borde ju rimligen brottsligheten minskat omvänt proportionellt mot inlåsningen, men så är det ju inte. Inlåsningen, och här är ju GOP och D mainstream helt överens, är ju ett samhällsproblem i sig. När jag pluggade juridik i början på 00-talet läste jag Jareborg och hans fullkomligt förintande argumentation mot inkapacitering som ett brottsbekämpningsverktyg. Ingenting av vad jag har sett - empiriskt - har rubbat mig i den övertygelsen. Om kriminalpolitik ska funka handlingsdirigerande hjälper det inte att låsa in de förbrytare du lyckas få tag på, om du inte har för avsikt att låsa in alla förbrytare, för vad som helst, för resten av deras liv om du lyckas få tag på dem. Det går att åstadkomma verkliga och sociala korrigeringar (möjligen även på sikt) genom drakoniska straff, men det rimmar illa med de värden vi brukar gilla i västvärlden. De enda exempel jag kommer på är Mussolini och Mao (mot opium-epidemin). Ingen normal demokrat accepterar dock den typen av rättsosäkerhet. I Mao-fallet föll ju tusentals helt oskyldiga människor offer för kampanjen.
Citat:
Det som slår mig här är att när USA + Iraks arme gjorde slut på ISIS så kom det rapporter om att många civila kom till skada. För det gjorde de. Samma rapportering har förekommit ännu mer vad gäller Assad och Rysslands inblandning.
Du ser ironin? Assad + Ryssland krigar... slakt av "eget" folk på grund av civila offer. Irak + USA krigar mot ISIS... civila dör. Irak slaktar sitt eget folk?
Inte för att ta Assad i försvar här, jag stödde Trumps robotattack mot flygbasen. Jag tror inte att Assad blir långvarig.
Du ser ironin? Assad + Ryssland krigar... slakt av "eget" folk på grund av civila offer. Irak + USA krigar mot ISIS... civila dör. Irak slaktar sitt eget folk?
Inte för att ta Assad i försvar här, jag stödde Trumps robotattack mot flygbasen. Jag tror inte att Assad blir långvarig.
Jag förstår inte riktigt vad jag ska svara på här. Jag vet bara att det är hemskt att folkmord i Bosnien (visst det ingreps till slut), Rwanda, Kongo, Tibet, Syrien och Sudan (inte uttömmande) sker framför våra kapabla ögon för att Bush II gjorde det politiskt omöjligt för amerikanska presidenter att ta sitt moraliska ansvar.
Senast redigerad av WarWarren 2017-07-31 kl. 01:06.
Senast redigerad av WarWarren 2017-07-31 kl. 01:06.
Jag antar att du ocksa hyllar Kevin D. Williamsons "lysande kulturartikel" om sin idol clownen Mitt Romney: