Citat:
Primo: tack för att du varit en good sport när jag för en (nåja) gångs skull varit extra grinig. Det hedrar dig. Secundo: Amerikansk inrikespolitik - inte Trump - är OT. Tertio: den federala regeringen har en begränsad verktygslåda när det gäller att ratta den amerikanska ekonomin, om den inte utsätts för chocker. Det var just den senare situationen som Obama ställdes inför när han som nyvald och under sin första månad drev igenom ett ekonomisk stimulansprogram för ekonomin som inbegrep 787 miljarder dollar bills. Där kan vi prata om ledarskap. Kan du föreställa er katastrofen om Trumps dysfunktionella aphus skulle försöka handskas med en nationell eller internationell kris av den kalibern? Hur glada skulle ni vara över en politisk nybörjare då?
Helt riktigt som ni påpekat. Tråden handlar om amerikansk inrikespolitik, inte om Trump även om tråden i praktiken har kommit att handla om Trump.
Visst, den federala regeringen har en begränsad verktygslåda men Trump har (enligt mig) jobbat på det på de sätt han kan. Genom att dra ner på regleringar. Genom att hålla t.ex. "Made in America-week" i vita huset. Löpande möten med företagsledare och ledare för olika branscher. Godkännande av olja/gas-ledningsprojekt. Och så vidare.
Stimulans-prylen... ja, det är intressant. Faktum är att Trump stödde "bailouts" av de stora bilföretagen i USA och jag tror även att han stödde vissa andra bailouts också. Stimulus-prylen är även politik, d.v.s Obama ser till att ösa pengar och tjänster till partikamrater och saker som partikamrater vill se. Samt att ge pengar till delstater för att hjälpa deras budgetar. En stimulus har en psykologisk påverkan också.
Huruvida Trump kunnat få något motsvarande genom senaten... jag vet inte. Det är svårt att spekulera i. Jag ser ingen anledning till att han inte skulle kunna få det.