Citat:
Ursprungligen postat av
frapper
Du menar Obamas/demokraternas underbara system som är konstruerat så att man måste betala böter ifall man inte har råd med den tvingande sjukförsäkringen Obamacare, ifall man inte vill hamna i fängelse förstås? Något ca 7 miljoner amerikanska låginkomsttagare frivilligt redan gör.
Jag skulle uppskatta att bli ordentligt citerad. Det är inte demokraterna eller Obama som skapat det amerikanska sjukvårdsförsäkringssystemet, det har hängt i sen WWII. Vad ACA handlar om är att inom ramen för detta system göra effektiv försäkring tillgänglig för fler, vilket bevisligen också har skett.
När det gäller skatten på 500 USD för att inte köpa försäkring (gäller inte alla och särskilt inte i delstaterna som vägrat expandera Medicaid) så har den ingenting med fängelse att göra. Som andra ekonomiska incitament handlar det om att uppmuntra till val som hjälper ett större färsäkringskollektiv.
Så: även om vissa unga och friska väljer att hellre betala 500 dollar om året för att inte ha försäkring alls, så kommer de flesta unga och friska välja att betala 1000 dollar om året för att ha försäkring. Jag vet hur jag hade resonerat.
Citat:
A new analysis shows that for roughly 7 million Americans, the fine for being uninsured costs less than the cheapest health plans.
https://www.theatlantic.com/politics...urance/456372/
Det går inte riktigt att jämföra böter med en produkt, men ekonomiskt så är det för vissa grupper billigare att välja bort försäkring. Jag förstår inte riktigt vad du vill säga med det.