Citat:
Ursprungligen postat av
StoneflowerChannel
På vilket sätt är Ryssland ett hot mot Väst?
De är främst ett hot mot baltiska länder, Polen och även i sydöst på Balkan har de försökt sig på fula grejer (den misslyckade kuppen i Montenegro förra året t ex där landets premiärministern skulle dödas - flera ryssar med kopplingar till Putin har gripits). Det här är länderna som antingen är med i NATO eller vill gå med i NATO.
Det som hände i Krim kan lika gärna hända även i Baltikum. De har territoriella dispyter med Ryssland + en ryskt minoritet i landet. Att Ryssland ofta genomför militärövningar i gränsområdet hjälper inte heller. Nu ska de genomföra en storövning tillsammans med Kina i Östersjön. Även Sverige ska uppfatta det som ett hot, tycker jag, när två stormakter som inte är speciellt vänligt inställda simulerar krig strax utanför.
Nu kommer några svara: men Nato expanderar mot Ryssland bla bla. Men ni glömmer en sak. Det är först och främst befolkningen i de länderna som vill gå med i Nato, de ser det som en garant för fred och stabilitet. Har man Ryssland som sin närmaste granne så kan man liksom aldrig slappna av helt. Fråga Ukraina eller Georgien. Är man med i Nato minskar chansen att gå samma väg.
Sen skulle jag inte bli överraskad om det visar sig att Ryssland på nåt sätt hade att göra med flyktingkrisen 2015. Finns de som tror att Putin älskar Europa och är mot massinvandringen hit. LOL, säger jag bara till dem. Det är klart att Putin föredrar ett kaotisk Europa. Terrorism, segregation, ghettos, utsatta områden... Underbart, sett ur hans ögon. Geopolitisk vinner han ju på det. EU får gärna fallera också. Putin är absolut inte en europavän (eller sverigevän).