2017-01-15, 17:02
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=BQrfHQjIfLc

I denna video påstås de (utifrån statistik i USA om kroppskador/dödsfall pga hundbett) att de farligaste hundraserna man kan äga är följande:

1. Pitbull (dödar flest)
2. Rottweiler (dödar näst flest, osv)
3. Siberian Husky
4. Schäfer
5. Chow-chow

Svårt att generalisera utifrån ett amerikansk topp-fem-lista givetvis, men verkar den rimlig?

Borde raser som Doberman, Akita, Dogo Argentino etc inte finnas med på listan?
Citera
2017-01-15, 17:06
Medlem
Man måste ju ta hänsyn till hur många av raserna som existerar inom ett visst geografiskt område. Det är ju som att säga att lejon inte är så farliga i Sverige, men kan ju bero på att lejon inte finns i Sverige.
Citera
2017-01-15, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusburkens
Man måste ju ta hänsyn till hur många av raserna som existerar inom ett visst geografiskt område. Det är ju som att säga att lejon inte är så farliga i Sverige, men kan ju bero på att lejon inte finns i Sverige.
I videon sägs det att chow-chow är en rel ovanlig ras i USA. Ändå hamnar den på topp fem...
Citera
2017-01-15, 17:13
Bannlyst
De är ju inte hunden som är farlig .
Pitbull e bra hund
Citera
2017-01-15, 17:16
Medlem
å hade jag haft en familj hade jag nog hellre haft en rottweiler som hund istället för en labrador. en hund blir vad man gör dem till.
Citera
2017-01-15, 17:26
Medlem
cavalls avatar
Golden står väl för de flesta betten om jag inte missminner mig allt för mycket.

och sedan handlar det väldigt mycket om hur aveln sköts.

tar man valpar på instabila föräldrar så får man hundar därefter och vice versa.

gjorde en liten undersökning på ett stort hundforum för nåt år sen.
då var det taxen som låg i topp när det gällde bett
Citera
2017-01-15, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
Golden står väl för de flesta betten om jag inte missminner mig allt för mycket.
De är ju extremt vanliga hundar, men i förhållande till sitt antal så anses de inte lika riskabla som t ex Rottweiler eller Pit Bull. Tror inte Golden Retrievers dödar särskilt många/år heller...Man har ju tagit med svåra bett + dödsfall i listan.
Citat:
Men knappast dödliga eller svårt lemlästande bett väl? Om man bara fokuserar på bett, så tippar jag att chihahua är världens farligaste hund. Bjäfsiga, nafsiga rackare, mot utomstående dvs.
Citera
2017-01-15, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starslame
De är ju inte hunden som är farlig .
Pitbull e bra hund
Det är en kamphund...
Citera
2017-01-15, 17:37
Bannlyst
Citat:

och sedan handlar det väldigt mycket om hur aveln sköts.

tar man valpar på instabila föräldrar så får man hundar därefter och vice versa.

gjorde en liten undersökning på ett stort hundforum för nåt år sen.
Inte Golden Retriever väl?
De som är så fina, lugna och bra med barn.
Citera
2017-01-15, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Inte Golden Retriever väl?
De som är så fina, lugna och bra med barn.
Ja, det är en bra hund - men provokerar ofta fram allergier har jag hört. Men de är inte kända för att vara farliga hundar. Alla hundar, utan undantag, kan råka bita. Men det betyder inte att alla hundar hamnar på topp fem.

De på listan hamnar alltid bland topp tio, oavsett vilka listor man kollar på. Sen är det som många säger en fråga om uppfostran, självklart. Men det går inte att bortse ifrån att vissa raser är avlade för att vara mer aggressiva än andra.
Citera
2017-01-15, 18:12
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
https://www.youtube.com/watch?v=BQrfHQjIfLc

I denna video påstås de (utifrån statistik i USA om kroppskador/dödsfall pga hundbett) att de farligaste hundraserna man kan äga är följande:

1. Pitbull (dödar flest)
2. Rottweiler (dödar näst flest, osv)
3. Siberian Husky
4. Schäfer
5. Chow-chow

Svårt att generalisera utifrån ett amerikansk topp-fem-lista givetvis, men verkar den rimlig?

Borde raser som Doberman, Akita, Dogo Argentino etc inte finnas med på listan?

Eftersom listan är från USA, så är den nog högst trolig.
Siberian Husky har ganska höga ratings har jag sett från andra tidigare NordAmerikanska undersökningar, vilket jag personligen kan tycka är lite förvånande, men så sitter ju jag i Sverige också.
Rottwiler vet jag förekommer vanligt "normalt", eftersom den är använd väldigt spritt Globalt sett.
Chow-Chow presenteras ofta.
Jag GISSAR att Asien har väldigt många av dessa, och att de ger utslag i statistiken.
I Sydamerika rapporteras Dogo Argentino, och Fila Brasiliero ha en ordentlig andel, men det är ju Raser som har en helt annan spridning just där.
Att Pit Bull är nummer ett är nog tämligen säkert, eftersom den är så spridd, och majoriteten av Dogo:s brukar kallas för "Pit-bulls".

Vad påstår undesökningen?
Att detta är räknat på Globala fall , eller Nordamerikanska?
Citera
2017-01-15, 18:30
Medlem
carlpetersen73s avatar
Utöver egenskap beror det även på vad hunden sätts i för arbete. En pudel kommer aldrig att få bevaka industritomten om natten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in