2017-01-15, 12:54
Medlem
Telefons avatar
Jag ska hämta ut en ny bil hos min handlare nästa vecka. Min gamla bil lämnas som inbyte. Skatten på gamla bilen betalades i november, vilket innebär ca 2500 kr.

Är det någon som provat att ställa av bilen innan den lämnas in, så pengarna tillfaller en själv?
Citera
2017-01-15, 13:03
Medlem
Lär väll funka bra om man är snål. Hur hade du tänkt att forsla ner din avställda bil till handlaren då den inte får framföras på allmän väg?
Citera
2017-01-15, 13:12
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers
Lär väll funka bra om man är snål. Hur hade du tänkt att forsla ner din avställda bil till handlaren då den inte får framföras på allmän väg?

Det är ju bara att köra dit bilen den dagen man ställer av den. Man behöver ju inte göra det svårare än det är..
Citera
2017-01-15, 13:23
Medlem
Det vore ju enklare att göra upp om inbytspris på bil + vägskatt + ev annan utrustning i förväg än att krångla till allt vid avlämning och hämtning.

Lämnar man en bil på en skrot får man ut den skatt som är kvar.
Citera
2017-01-15, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Det är ju bara att köra dit bilen den dagen man ställer av den. Man behöver ju inte göra det svårare än det är..
Nu ska du inte vara sådan.
Om man gör det krångligt för TS så kanske han låter bli.

Just detta hör man mer och mer bland människor.
Men tänker man då ett steg längre. Priserna på begagnade bilar hos handlare har vissa kriterier. I detta ligger bla att de snor sina kunder på skatten. Om alla kunder börjar ställa av innan inbyte så kommer handlarna kompensera detta genom prislappen. Nu vill handlaren har så lågt pris som möjligt på bilar som ska säljas. Ja, eller tillräckligt lågt för att folk ska köpa bilen.
Därför kommer det resultera i lägre inbytespriser och i slutänden en förlust för kunden.
Citera
2017-01-15, 13:49
Bannlyst
Åk dit och gör klart affären på väg hem ställer du av fordonet du sålt via deras app. Sen hoppas du handlaren blir nöjd
Citera
2017-01-15, 13:51
Medlem
Sven2s avatar
ja, bilhandlare alltid säljer sina bilar utan skatt betald.
Citera
2017-01-15, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymkristenidiot
Åk dit och gör klart affären på väg hem ställer du av fordonet du sålt via deras app. Sen hoppas du handlaren blir nöjd
Under besöket hos handlaren har då denne såväl bytt ägare på bilen som ställt av den, så kan vara en aning för sent!

Har ts redan fått ett pris på inbytet så är det taget hänsyn till skatten, så med lite otur får ts en faktura på motsvarande belopp efteråt.
Citera
2017-01-15, 14:01
Medlem
Telefons avatar
Tog fram kontraktet, "inbytesbilen är värderad med återstående vägskatt".

Så jag antar att det tyvärr är kört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in