• 1
  • 2
2017-01-15, 12:21
Medlem
Sveriges Radio och Sveriges Television har sedan några år försökt minska antalet män i sina sändningar. Nu är det redan en majoritet bland journalisterna, särskilt de som syns och hörs i sändningarna, som är kvinnor. Det börjar bli så att i många program hör man nästan inga manliga journalister alls.

Ett exempel är Godmorgon, världen!. I förra veckans program var programledaren och samtliga i nyhetspanelen liksom de flesta andra medverkande kvinnor. Märkligast var ändå att satirgruppen "Public Service", ett av Sveriges absolut bästa humorprogram, nu också hade bytts ut mot en humorgrupp med två kvinnor, Åsa Asptjärn och Gertrud Larsson, som kallade sig "Utkantssverige" https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6606946
Public Service består av tre män och en kvinna, vilket tydligen inte passar i nya P1: Göran Gabrielsson och Rachel Mohlin samt programledarna och manusförfattarna Mattias Konnebäck och Erik Blix.

Ett steg längre har Konflikt gått och igår var samtliga: programledare, utrikeskorrespondenter och gäster, kvinnor. Samtliga, med möjligt undantag av May Alekhtyar om man inte räknar araber som vita, var också vita kvinnor. Det går att lyssna på här: https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=1300

Alla som medverkande i programmet:
  • Kajsa Boglind, programledare
  • Frida Stranne, fredsforskare från Halmstad högskola
  • Agneta Ramberg, Ekots utrikespolitiska kommentator
  • Cecilia Uddén, Mellanösternkorrespondent
  • May Alekhtyar, svensk/syrisk bloggare och journalist
  • Robin Wright, amerikansk journalist
  • Inger Arenander, USA-korrespondent
  • Hanna Sahlberg, SR:s Kina-korrespondent

Frågeställningar:
Är det en ny trend att SR och SVT främst vill öka andelen vita etniskt svenska kvinnor, och inte så mycket få mer etninsk mångfald? Detta är något jag tycker mig ha märkt efter att Cilla Benkö och Hanna Stjärne blev VD på SVT/SR.
Citera
2017-01-15, 12:56
Medlem
Nicke08s avatar
Vi ser en fullt logisk utveckling i Sverige. Så gott som alla myndigheter har en unik stor andel kvinnor i maktposition ur ett globalt perspektiv.

Dagis och skolan domineras helt av kvinnor i utlärande av elever.

Humaniora är ett enda stort kvinnofäste med feminism, läs kommunism som ledstjärna.

I vår statsradio och statstelevision blir resultatet som allra tydligast.
Citera
2017-01-15, 12:59
Medlem
William Hainess avatar
William Haines är glad att P1 är 100% jämställt.
Citera
2017-01-15, 13:00
Medlem
fermions avatar
Vore intressant att ta del av lyssnarsiffrorna - men det är väl antagligen landsförräderi, ideologisk avvikelse och Putinism att ens vara intresserad.
Personligen har jag slutat lyssna. Konflikt har iofs alltid varit svårt PKkorrumperat.
Senast redigerad av fermion 2017-01-15 kl. 13:01. Anledning: stavfel
Citera
2017-01-15, 13:22
Medlem
Visst har du rätt i din observation. Men trots det, känns det här med feminism ganska uttjatat och lite 90-tal. Jag menar, i synnerhet svenska kvinnor verkar inte bry sig så mycket i alla fall. Från feministiskt håll fullständigt skriker man efter mer maskulinitet och, så att säga, hårda tag.

Om man ska likna feminismen vid en grafisk kurva skulle jag påstå att den gått spikrakt uppåt, gjort en loop, vänt ut & in på sig själv och är nu på väg spikrakt ner mot botten.

Ett mentalt betingat kollektiv utan självständigt tänkande kan inte överleva (det kan endast gläfsa och skälla) i en värld i ständig förändring.

edit: redundant är ett ord som ploppar upp när jag tänker på postmodern feminism.
Senast redigerad av P-o-beln 2017-01-15 kl. 13:38.
Citera
2017-01-15, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Vore intressant att ta del av lyssnarsiffrorna - men det är väl antagligen landsförräderi, ideologisk avvikelse och Putinism att ens vara intresserad.
Personligen har jag slutat lyssna. Konflikt har iofs alltid varit svårt PKkorrumperat.
Särskilt intressant vore det med en undersökning om P1:s lyssnare är höger eller
vänstersympatisörer på den politiska skalan.

Men en sådan undersökning skulle verkligen sätta frågan om statsmedias opartiskhet
på sin spets.
Citera
2017-01-15, 13:41
Medlem
Utrikeskorrespondent måste vara det mest eftertraktade jobbet man få som journalist. Bland Sveriges Radios korrespondenter är det nästan dubbelt så många kvinnor som män nu, 7 respektive 13. https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6127618
(jag räknade inte Hewa Abdelzadeh som är trainee)

De mest glassiga jobben i USA, Sydamerika, Asien osv har också gått till kvinnor.
Citera
2017-01-15, 14:26
Bannlyst
Detta är ju jämställdhet. Innan var det män i majoritet inom många program och liknande. Nu är kvinnorna fler och således är jämställdheten upprättad.

I julkalendern gnälldes de minsann över att kvinnor bara fick cirka trettio procent programtid. Kan inte samma företag som gjorde den undersökningen köra ett ryck och kolla igenom Sr:s könsfördelning? Jag känner mig kränkt som vit cis-man.
Citera
2017-01-15, 14:33
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Programmet är riktigt uselt. Ingen journalistik tycker jag.
Citera
2017-01-15, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaSmaaland
Programmet är riktigt uselt. Ingen journalistik tycker jag.
Jag brukar inte lyssna så ofta, men gårdagens program var inte direkt uselt. Frida Stranne var ganska intressant att lyssna på och hon vågade vara kritisk mot Obama (trots att han är svart). Däremot har jag inte märkt någon särskild kompentens bland SR:s journalister och utrikeskorrar utan det verkar till stor del vara kön som bestämmer vilka de anställer.
Citera
2017-01-15, 18:42
Medlem
sommarlovs avatar
Även Släktband och Om Språket har bara kvinnliga programledare!

https://sverigesradio.se/sida/artike...artikel=491799
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=411
Citera
2017-01-15, 18:58
Medlem
Vedklyvens avatar
SVT med Hanna Stjärne som VD följer regeln. Ut med männen in med kvinnorna.

Det populära programmet Kobra tas nu över av Lina Thomsgård. Kristofer Lundström degraderad till vissa inslag i Kulturnyheterna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in