• 1
  • 2
2005-12-20, 15:20
Medlem
jagvetdetduintes avatar
Dags att lägga upp ditt samhällskunskapsbetyg....
Citera
2005-12-20, 15:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetdetduinte
Ganska korkad fråga va. Gick man i skolan för 10 år sen fick man veta vem som var och har varit skolminister. Men det kanske stod i dina läroböcker med vilka som skulle bli.
Citera
2005-12-20, 15:26
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Hon var skolminsiter för sisådär sju år sen, och eftersom hon är tillbaka som (vård- och
äldreomsorgs)minster nu trasslade det i mina begrepp.
Det är inte lätt jämt.
Bemöt gärna resten av mitt inlägg!
Citera
2005-12-20, 16:42
Medlem
Oddballs avatar
Visst finns det ett antal skribenter som borde läsa igenom sina inlägg innan de postar dem. De som påstår sig vara dyslektiker (jag tror dock det i 98% av fallen rör sig om okunskap & slöhet) kan väl använda ett rättstavningsprogram för sina lite längre inlägg?

Tycker ändå kvaliteten på FB höjts lite på senare tid när det gäller stavning & särskrivningar.
Citera
2005-12-20, 17:02
Medlem
I mitt förra liv (före Flashback) var jag språkpolis. Jag rättade andra och retade mej på sär skrivningar.

Nu inser jag att Flashback (och säkert andra forum också) betyder massvis för en del skribenter. De som har talets gåva kan uttrycka sina åsikter på möten, debattartiklar, protestskrivelser och insändare. De andra har nästan bara olika nätforum.

Försök att istället ha överseende med språket, Flashback primära uppgift är ändå inte språkvård utan diskussion.

Dessutom ger bristande språk en del goa skratt.
http://www.flashback.org/showthread.php?t=271820
Citera
2005-12-20, 17:42
Medlem
ojns avatar
Jag satt och funderade på detta med särskrivningar i rubriker häromdagen och tänkte faktiskt starta en tråd om just det.

Det ser för det första förbannat fult ut med en felaktig rubrik. Jag har för länge sen gett upp att försöka rätta folk som använder riktigt dålig svenska i sina inlägg, har insett att det är lönlöst. Lunar har vunnit, grattis!

Däremot kan väl alla försöka att sätta en korrekt rubrik, så att
1) det fortfarande finns en gnutta hopp om att kunna läsa inlägget utan att behöva gå och skrika i en kudde efteråt.
2) det inte ser förjävligt ut på förstasidan, den sida man tvingas läsa när man går in i ett visst forum.
3) det är lättare att SÖKA efter trådar.

Framförallt 3) känns viktig. Jag är övertygad om att t.ex. en del "SÖK JÄVLA IDIOT!!!!!"-inlägg kunnat undvikas om trådskaparen satt en korrekt rubrik för sitt ämne. Dessutom ser det bättre ut.

Till sist: Moderatorer: ändra uppenbara svenskfel i rubrikerna. Ändra stavfel. Ändra särskrivningar. Sätt frågetecken på frågor. Ni gör alla användare en tjänst och dessutom hjälper ni till att hålla regel 0.1 vid liv.
Citera
2005-12-20, 17:50
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
3) det är lättare att SÖKA efter trådar.

Framförallt 3) känns viktig. Jag är övertygad om att t.ex. en del "SÖK JÄVLA IDIOT!!!!!"-inlägg kunnat undvikas om trådskaparen satt en korrekt rubrik för sitt ämne. Dessutom ser det bättre ut.

Till sist: Moderatorer: ändra uppenbara svenskfel i rubrikerna. Ändra stavfel. Ändra särskrivningar. Sätt frågetecken på frågor. Ni gör alla användare en tjänst och dessutom hjälper ni till att hålla regel 0.1 vid liv.

Det du skriver här håller jag fullständigt med om, vet inte hur många gånger jag sökt efter trådar och inte hittat dem pga vansinniga rubriker. Men här får modsen gå in och vara striktare/hårdare helt enkelt, ändra om möjligt eller i värsta fall ta bort inlägget.
Citera
2005-12-20, 20:16
Medlem
Jonte.fs avatar
Citat:
Det är dags att börja banna folk för misshandel av det svenska språket!

Det är inte svordomar eller stavfel jag syftar på, man behöver inte heller kunna uttrycka sig helt korrekt. Problemet är alla dessa särskrivningar i rubrikerna! Överallt hittar man dem, på resor, kriminilogi, mode etc. Det är så otrolig störande!
Man bör också få en varning varje gång man skriver igentligen, byxer eller modé. Dessa fel är för grova för att vara vanliga stavfel där bokstäver kastats om, det är medveten språklig destruktivitet.

Jag har också förslag på en annan förbättring. Just nu kan man ju prenumerera på ämnen, så att man får ett mail om ett nytt inlägg görs. Då blir dock inkorgen full väldigt snabbt.
Ett annat alternativ är ju att söka på alla mina inlägg, eller alla ämnen startade av mig, men det blir väldigt omständigt. Jag vill ha en funktion för att radda upp alla ämnen där jag deltagit i diskussionen. Finns det en sådan eller går det att ordna?

jagle hålrr ente mäd deej der....
Citera
2005-12-20, 21:09
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Banna för stavfel odyl, hört talas om dyslexi?

Den nya svenska folksjukdomen. Värst vad den sprider sig fort.
Lustigt att de flesta "dyslektiker" är reggade 2005 dock.

2005 - Året då lunarkidsen äntligen fick nys om FB.
Citera
2005-12-20, 22:51
Medlem
sceptics avatar
Citat:
Det är dags att börja banna folk för misshandel av det svenska språket!

Det är inte svordomar eller stavfel jag syftar på, man behöver inte heller kunna uttrycka sig helt korrekt. Problemet är alla dessa särskrivningar i rubrikerna! Överallt hittar man dem, på resor, kriminilogi, mode etc. Det är så otrolig störande!
Man bör också få en varning varje gång man skriver igentligen, byxer eller modé. Dessa fel är för grova för att vara vanliga stavfel där bokstäver kastats om, det är medveten språklig destruktivitet.

Jag har också förslag på en annan förbättring. Just nu kan man ju prenumerera på ämnen, så att man får ett mail om ett nytt inlägg görs. Då blir dock inkorgen full väldigt snabbt.
Ett annat alternativ är ju att söka på alla mina inlägg, eller alla ämnen startade av mig, men det blir väldigt omständigt. Jag vill ha en funktion för att radda upp alla ämnen där jag deltagit i diskussionen. Finns det en sådan eller går det att ordna?

Jag trodde att det stavades kriminologi. En varning för det också?
Citera
2005-12-21, 00:01
Medlem
jagvetdetduintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sceptic
Jag trodde att det stavades kriminologi. En varning för det också?

Helt rätt! Jag ber om ursäkt.

Kan man inte göra en pop-up varning när man startar nya ämnen där det står.
"Du särskrev väl inte i rubriken?"
Citera
2005-12-21, 08:00
Medlem
porrkonsuments avatar
ska man vara riktigt petig borde man få smäll på fingrarna varje gång man skriver 'omständigt' i stället för 'omständligt' också. men då snackar vi hårklyveri i den högre skolan. finns de som retar sig på folk som inte inleder ny mening med stor bokstav också.

men jag håller med dig, särskrivningar är ett jävla otyg och verkar tyvärr vara här för att stanna. det har väl redan stötts och blötts ett otal ggr här på fb och jag tror inte det går att göra någonting åt det. man får väl helt enkelt försöka se genom fingrarna med det och bilda sig en uppfattning om personerna utifrån vad de skriver i sak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in