• 1
  • 2
2005-12-20, 13:34
Medlem
jagvetdetduintes avatar
Det är dags att börja banna folk för misshandel av det svenska språket!

Det är inte svordomar eller stavfel jag syftar på, man behöver inte heller kunna uttrycka sig helt korrekt. Problemet är alla dessa särskrivningar i rubrikerna! Överallt hittar man dem, på resor, kriminilogi, mode etc. Det är så otrolig störande!
Man bör också få en varning varje gång man skriver igentligen, byxer eller modé. Dessa fel är för grova för att vara vanliga stavfel där bokstäver kastats om, det är medveten språklig destruktivitet.

Jag har också förslag på en annan förbättring. Just nu kan man ju prenumerera på ämnen, så att man får ett mail om ett nytt inlägg görs. Då blir dock inkorgen full väldigt snabbt.
Ett annat alternativ är ju att söka på alla mina inlägg, eller alla ämnen startade av mig, men det blir väldigt omständigt. Jag vill ha en funktion för att radda upp alla ämnen där jag deltagit i diskussionen. Finns det en sådan eller går det att ordna?
Citera
2005-12-20, 13:37
Moderator
vfs avatar
Banna för stavfel odyl, hört talas om dyslexi?
Även om det är störande finns det ingen anledning.
Det är en rättighet att stava illa.....

Varför inte banna konstiga användarnamn också........
Citera
2005-12-20, 13:38
Medlem
jagvetdetduintes avatar
Jag tror inte att jag fick plats med ett vet efter namnet . Hur är det med den andra delen av inlägget då?
Citera
2005-12-20, 14:21
Medlem
skgs avatar
Detta var det dummaste förslaget jag sett på länge.
Citera
2005-12-20, 14:45
Medlem
onemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetdetduinte
Jag har också förslag på en annan förbättring. Just nu kan man ju prenumerera på ämnen, så att man får ett mail om ett nytt inlägg görs. Då blir dock inkorgen full väldigt snabbt.
Ett annat alternativ är ju att söka på alla mina inlägg, eller alla ämnen startade av mig, men det blir väldigt omständigt. Jag vill ha en funktion för att radda upp alla ämnen där jag deltagit i diskussionen. Finns det en sådan eller går det att ordna?
Man kan prenumerera på ämnen man deltar i utan att få mail. Då ligger alla ämnen man deltagit i och som har fått nya svar under kontrollpanelen.

Jag är också trött på all språkmisshandel och alla låtsasdyslektiker. En av de användare som skrivit flest inlägg av alla på forumet har enligt egen utsago dyslexi, men stavar trots det bättre än det stora flertalet.
Bann är lite väl långt att gå, däremot tycker jag att man skulle kunna ge tillsägelser. Flera tillsägelser ger som bekant till slut en varning.
Det finns ett par användare som skriver så illa att de borde kunna falla under den nya regeln "tillför inte forumet någonting". Jag vill inte nämna namn, så vi kan ta ett hypotetiskt exempel, "tjock&ond". Skulle "tjock&ond" bara skriva obegripliga inlägg fulla med faktafel skulle han tillföra forumet lika mycket som de som bara skriver rättstavat trams.
Citera
2005-12-20, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetdetduinte
Det är dags att börja banna folk för misshandel av det svenska språket!

Det är inte svordomar eller stavfel jag syftar på, man behöver inte heller kunna uttrycka sig helt korrekt. Problemet är alla dessa särskrivningar i rubrikerna! Överallt hittar man dem, på resor, kriminilogi, mode etc. Det är så otrolig störande!
Man bör också få en varning varje gång man skriver igentligen, byxer eller modé. Dessa fel är för grova för att vara vanliga stavfel där bokstäver kastats om, det är medveten språklig destruktivitet.

Men är det inte bättre att banna de som inte har mycket bättre för sig än att leta upp felskrivningar och påpeka det i tråden och inte tillföra så mycket mer. Eller hur jagvetdetduinte.
Citera
2005-12-20, 14:54
Medlem
"jag vet det du inte"

Misshandel nog för en ban?
Citera
2005-12-20, 15:02
Medlem
jagvetdetduintes avatar
Det får ju inte plats mer i namnet! Tre bokstäver till hade varit bra.
Citera
2005-12-20, 15:06
Medlem
jagvetdetduintes avatar
Haha... Ban var kanske att ta i, men det är så fruktansvärt frustrerande att försöka försvara ett argument mot en person som inte kan uttrycka vad han egentligen menar! Satt i en sådan diskussion och fick nog, därav mitt tilltag. Det kan vara ganska underhållande med särskrivningarna ibland.
Citera
2005-12-20, 15:13
Medlem
mollydotts avatar
Vilket korkat förslag detta är. Ska man visa betyget i svenska ifrån skolan för att få skriva här? Vad kräver du? Räcker det med mvg ifrån nian eller måste man gått gymnasiet också och dessutom ha goda betyg därifrån?
Vad blir ditt nästa krav?

Den som möjligen ska bannas är Skolminsitern Ylva Johansson.
Citera
2005-12-20, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mollydott
Vilket korkat förslag detta är. Ska man visa betyget i svenska ifrån skolan för att få skriva här? Vad kräver du? Räcker det med mvg ifrån nian eller måste man gått gymnasiet också och dessutom ha goda betyg därifrån?
Vad blir ditt nästa krav?

Den som möjligen ska bannas är Skolminsitern Ylva Johansson.

Lite ot kanske men är inte skolminister Ibrahim Baylan
Citera
2005-12-20, 15:17
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Uriel-
Lite ot kanske men är inte skolminister Ibrahim Baylan
*rodnande smiley med blossande kinder*
Citera
  • 1
  • 2