Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2020-12-11, 15:32
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Varför skulle ketchup vara nyttigare än smör?
Bl a för att ketchup (Heinz i detta fall) innehåller 102 kcal per 100 g medans smör innehåller 729 kcal
Citera
2020-12-11, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Bl a för att ketchup (Heinz i detta fall) innehåller 102 kcal per 100 g medans smör innehåller 729 kcal

Men det spelar väl ingen roll? Nyttighet handlar knappast om kalorier.
Citera
2020-12-11, 16:36
Bannlyst
Citat:

Nyttighet handlar om bra mycket mer än rena kalorier...
Citera
2020-12-11, 19:05
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Nyttighet handlar om bra mycket mer än rena kalorier...
Hoppet är verkligen det sista som lämnar kroppen 😂.
Vad ligger nyttigheten i då tror du? (bifoga gärna även längd och vikt )
Senast redigerad av Mangelina 2020-12-11 kl. 19:19.
Citera
2020-12-13, 01:28
Medlem
Citat:
Hoppet är verkligen det sista som lämnar kroppen 😂.
Vad ligger nyttigheten i då tror du? (bifoga gärna även längd och vikt )

Alltså, det är inte så att desto färre kalorier man äter per dag desto nyttigare är man. Man ska ändå få i sig runt 2000kcal (+ det man förbränner genom träning eller arbete) per dag så jag ser inte riktigt poängen med att alltid välja det som har lägst kalorier. Sen är smör något man ska få i sig varje dag (eller matfett i någon form) och det innehåller saker kroppen behöver. Medan ketchup till stor del mest är socker. Och just för att ketchup innehåller mer socker är det betydligt lättare att äta mycket av det än av smör och då spelar det väl ingen roll direkt att ketchupen innehåller mindre kalorier per mängd. Sen till sist så står du dig längre på smör än socker.

Men nu rör det sig oavsett om så små mängder så det spelar ingen roll vad man väljer, man kan välja det man tycker är godast. Men poängen var att det man kan verkligen inte säga att ketchup är nyttigare än smör bara för att det har färre kalorier.
Citera
2020-12-15, 22:13
Medlem
Det som är godare äter du mer av.
Vill du gå ner i vikt eller undvika viktuppgång är det alltså det som är det onyttigare valet. För just dig. Så enkelt är det.
Citera
2020-12-15, 22:44
Medlem
Sladdarens avatar
Grillade några mackor nyss i stekpanna med lite smör med skinka ost, man ska låt det gå sakta :-) så osten smälter bra med skinkan .. och nog tusan blev det annorlunda bättre än bara "rått" bröd, toast eller ugnsbakad macka med samma grejer på. Näst godast är ugnsgrillad macka, sen kommer toast, sist men inte minst kommer bara färskt bröd med skinka och ost. Alltså vvad som smakar bäst för mig med exakt samma grejer.. nyttigheten i de olika momenten struntar jag i för isf är den väldigt marginell

Alltså vitt bröd - formbröd
Senast redigerad av Sladdaren 2020-12-15 kl. 22:47.
Citera
2020-12-16, 02:04
Medlem
MrAncelottis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Grillade några mackor nyss i stekpanna med lite smör med skinka ost, man ska låt det gå sakta :-) så osten smälter bra med skinkan .. och nog tusan blev det annorlunda bättre än bara "rått" bröd, toast eller ugnsbakad macka med samma grejer på. Näst godast är ugnsgrillad macka, sen kommer toast, sist men inte minst kommer bara färskt bröd med skinka och ost. Alltså vvad som smakar bäst för mig med exakt samma grejer.. nyttigheten i de olika momenten struntar jag i för isf är den väldigt marginell

Alltså vitt bröd - formbröd
Om jag har tid föredrar jag rostat bröd(om det sig är i brödrost, stekpanna eller paninijärn) alla dagar i veckan. Men om jag behöver ha en macka fort som bara tusan så blir det au naturel, alltså orostat.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in