Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-02-01, 07:24
Medlem
japanskbruds avatar
toast skagen till frukost i morse .. och jag har inte dött än
Citera
2017-02-14, 02:40
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iNoob
TJA!

Har gått o grubblat på vad som är onyttigast av vanliga mackor och toast, dvs en vanlig frukost för min del.
Om jag gör mackorna exakt likadant, smör, ost och skinka på 2 vanliga "dubbelmackor" eller 2 mackor med lite ketchup i botten och sen lika mycket ost o skinka, sedan in i grillen ett par minuter. Jag tycker ju nästan att toasten BORDE vara nyttigare med tanke på att man inte smetar på massor smör, utan bara tar 2 strängar ketchup istället?

Dessutom så är ju toast 7 gånger godare än vanliga mackor på morgonen, trots att det även känns som om dem är 7 gånger onyttigare pga den smälta osten...

Vad är nyttigast egentligen? Ska jag fortsätta med min nyfunna toast-diet?

Det heter inte toast utan varma mackor eller grillade mackor det du skriver, toast är rostat bröd

Vet inte men det känns som man blir mättare av kallt bröd och näringsämnena behålls, än grillat som bränner bort nåt nyttigt som förångas. Osten blir iaf inte onyttigare

I övrigt smakar ju många toast tåbira skosula om man inte tillagar det

Jo min hot macx grill går rätt så ofta och tycker det är smarrigt
Senast redigerad av maxorr 2017-02-14 kl. 02:42.
Citera
2017-02-22, 10:42
Medlem
Toast, förstås.
Citera
2020-12-09, 20:35
Medlem
tantrs avatar
Skulle vilja påstå att toasts är magrare, då när du kör dom i en smörgåsgrill, så smälter en del av fettet bort och lägger sig i pannan eller utanför istället.

Handlar inte om mycket. Men garanterat magrare!
Citera
2020-12-09, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantr
Skulle vilja påstå att toasts är magrare, då när du kör dom i en smörgåsgrill, så smälter en del av fettet bort och lägger sig i pannan eller utanför istället.

Handlar inte om mycket. Men garanterat magrare!

4 år gammat tråd.
Tror du verkligen att TS grubblar än?
Citera
2020-12-10, 10:41
Medlem
Sladdarens avatar
På nåt sätt tycker man att det är mer mättade och tyngre att äta färskt bröd än grillad / toastat bröd

Det är bara en känsla jag får iaf

Det var även nåt rykte om att det är nyttigare att äta kallare mat än varm het mat ang kalorier men som sagt bara ett rykte. Men vem har sagt att kalorier är onyttigt ?
Citat:
Att äta en kall potatis (eller kall pasta) ger därför mindre kalorier och mindre påverkar på blodsockret – samtidigt som det ökar mättnadskänslan
Citera
2020-12-10, 22:02
Medlem
tantrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
4 år gammat tråd.
Tror du verkligen att TS grubblar än?

Snälla, jag vet att tråden är gammal. Jag hittade den och hade lust att svara. end of story.
Citera
2020-12-10, 22:16
Bannlyst
Citat:
Snälla, jag vet att tråden är gammal. Jag hittade den och hade lust att svara. end of story.

Ok då.
Men du svarade ändå galet eftersom TS inte använde något fett som kan smälta bort på sina grillmackor.

Att du hade lust att svara på en fråga som inte ställdes i en jättegammal tråd är märkligt.
Senast redigerad av cdec 2020-12-10 kl. 22:18.
Citera
2020-12-10, 22:34
Medlem
tantrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Ok då.
Men du svarade ändå galet eftersom TS inte använde något fett som kan smälta bort på sina grillmackor.

Att du hade lust att svara på en fråga som inte ställdes i en jättegammal tråd är märkligt.

Lusten har ingen nöd

Om jag skall vara ärlig satt jag nog och käkade en macka samtidigt som jag tagit en öl för mycket. Slutade med att jag googlade på vad jag åt, och hamnade här
Citera
2020-12-10, 22:54
Bannlyst
Citat:
Lusten har ingen nöd

Om jag skall vara ärlig satt jag nog och käkade en macka samtidigt som jag tagit en öl för mycket. Slutade med att jag googlade på vad jag åt, och hamnade här

Skön du är!
😀
Citera
2020-12-10, 23:00
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iNoob
TJA!

Har gått o grubblat på vad som är onyttigast av vanliga mackor och toast, dvs en vanlig frukost för min del.
Om jag gör mackorna exakt likadant, smör, ost och skinka på 2 vanliga "dubbelmackor" eller 2 mackor med lite ketchup i botten och sen lika mycket ost o skinka, sedan in i grillen ett par minuter. Jag tycker ju nästan att toasten BORDE vara nyttigare med tanke på att man inte smetar på massor smör, utan bara tar 2 strängar ketchup istället?

Dessutom så är ju toast 7 gånger godare än vanliga mackor på morgonen, trots att det även känns som om dem är 7 gånger onyttigare pga den smälta osten...

Vad är nyttigast egentligen? Ska jag fortsätta med min nyfunna toast-diet?
Det beror på om båda innehåller lika mkt bröd eller inte (toast brukar ju innebära två skivor per macka)...men om du har samma mängd bröd i båda omgångarna så är ju toasten nyttigare så klart. Smör är ju mättat fett och dessutom en himla massa kalorier.
Å andra sidan är ketchup socker...där får du nog googla lite. Annars kan du alltid ta tomatpuré istället för ketchup så slipper du googla
Citera
2020-12-10, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Det beror på om båda innehåller lika mkt bröd eller inte (toast brukar ju innebära två skivor per macka)...men om du har samma mängd bröd i båda omgångarna så är ju toasten nyttigare så klart. Smör är ju mättat fett och dessutom en himla massa kalorier.
Å andra sidan är ketchup socker...där får du nog googla lite. Annars kan du alltid ta tomatpuré istället för ketchup så slipper du googla

Varför skulle ketchup vara nyttigare än smör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in