Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-15, 23:32
  #13
Avstängd
aFvRenOndskAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodAndrez
Tja! kollat runt lite på forumet här och kollat om man får spela in sitt eget polisförhör men hittar bara folk som ''tror'' att det var så... etc.. Är det någon som VET att det är tillåtet?

Ska in på onsdag angående narkotika innehav och skulle vara skönt att spela in dumheterna man kommer råka säga.

Vad du vill säga och inte säga är ju upp till dig, du har rätt att ljuga dig blå och inte svara alls på frågor om du inte vill om det är så. Du har också rätt att ta del av förhöret, det skall läsas upp och godkännas av dig. Du kommer att ha rätt att ta del av utredningen i sin helhet sedan också.Om polismannen inte skriver på datorn på plats, begär att han skall ringa upp dig och läsa EXAKT det han skrivit.

Så varför skall du hålla på och fjanta dig med att spela in?
Citera
2017-01-16, 02:09
  #14
Medlem
Det är inte olagligt i sig men ofta har polisen rätt att tvinga dig att lägga ifrån dig mobil och annan inspelningsutrustning under förhör. Vägrar du får de omhänderta föremålen under förhöret. Så om det är "tillåtet" beror väl lite på hur man ser på det
Citera
2017-01-17, 10:50
  #15
Moderator
blomvattnares avatar
Brott och brottsbekämpning --> Juridik
/Moderator
Citera
2017-01-17, 12:57
  #16
Medlem
wurhans avatar
Det råder ju däremot fu sekretess, man får ju inte ens ut sitt förhör innan avslutad fu. Så ställer mig tveksam till att polisen skulle tillåta det, däremot går det ju att spela in utan deras vetskap.
Citera
2017-01-17, 17:14
  #17
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Ett problem är dock att om man sitter i förhör som gripen så är förmodligen ens smartphone beslagtagen och ligger i någon bevispåse.

Absolut. Men då meddelar du att du inte kommer medverka i förhöret tills du har möjligheten att spela in det.
Citera
2017-01-17, 17:15
  #18
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wurhan
Det råder ju däremot fu sekretess, man får ju inte ens ut sitt förhör innan avslutad fu. Så ställer mig tveksam till att polisen skulle tillåta det, däremot går det ju att spela in utan deras vetskap.

Nja det är ju för att FUn kan innehålla andra uppgifter. Men ditt egna förhör, kan ju knappast anses vara beklämmande för dig själv att veta om
Citera
2017-01-17, 18:32
  #19
Medlem
wurhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Nja det är ju för att FUn kan innehålla andra uppgifter. Men ditt egna förhör, kan ju knappast anses vara beklämmande för dig själv att veta om

Jag har flera gånger begärt kopia av förhör jag medverkat i och alltid blivit nekad, syftar alltså i direkt anslutning till förhöret.
Citera
2017-01-17, 20:41
  #20
Medlem
trehundras avatar
Man har rätten till att spela in, man har även rätt till en försvarsadvokat på plats vid förhör om man så vill. de har dock ingen skyldighet att ge dig en kopia utav förhöret på plats, den kommer senare på post.
efter avslutat förhör skall detta läsas upp ordagrant och godkännas av dig.

När förundersökning är avklarad och åtal väckt, bifogas förundersökningen och den blir även en offentlig handling som allmänheten kan ta del utav.
Citera
2017-01-17, 23:16
  #21
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wurhan
Jag har flera gånger begärt kopia av förhör jag medverkat i och alltid blivit nekad, syftar alltså i direkt anslutning till förhöret.

Jag skulle gissa att problemet inte ligger där. Utan att förhöret ligger inbäddat i FUn. Därför gör de bedömningen att då det ändå blir tillgängligt för dig efter dom så kan du vänta om det inte är brådskande eller du behöver det för din rättsliga process. Alltså, anledningen varför du vill ha det väger tungt här.

Inte helt ovanligt att detta görs i förvaltningsärenden.

Som någon annan sa har du iaf rätten till möjligheten att få ditt förhör uppläst i sin helhet. Då kan du diktera det ifall du vill.

Edit: Såg att du skrev i anslutning till förhöret. Det kan ju låta konstigt, men att du begär ut det i anslutning till förhöret betyder inte alls att det "är enklare" för dem. De kanske vill att FU ledaren ska kolla så det inte finns något som utsätter FUn t.ex. etc.

Personligen tycker jag man bör få en kopia av sitt förhör.
__________________
Senast redigerad av Yppsilon 2017-01-17 kl. 23:19.
Citera
2019-01-02, 23:54
  #22
Medlem
Inte ett direkt svar på frågan men samtidigt relevant och matnyttigt.

Se RB §23:9 a, vid förhör får en polisman tillfälligt omhänderta kommunikationsutrustning/även i vissa fall kroppsvisitera. ...om det kan antas att utredningen försvåras" (dvs om ngn skulle spela in).

"Kan antas" är väldigt lågt ställt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback