Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-14, 22:41
  #1
Medlem
Varför är skyddsvakterna på Arlanda så stela och konstiga? Nästan alla är biffiga, är det krav att vara biff som skyddsvakt?

Och är det ett roligt jobb? Det ser inte ut som det när jag ser vakterna.
Citera
2017-01-14, 23:34
  #2
Medlem
Nicke08s avatar
Vaktyrket i Sverige är som på många andra områden helt kört i botten. På stan, i tunnelbanan, på gallerior och sportarenor ses svenska vakter hänga med huvudet djupt ned i sin smartphone.
Västen sitter sladdrigt. Byxorna är i fel storlek. Ryggen är kutig.
Några försöker skärpa sig genom att snagga sig á la Tyson. Men uppsynen och det outbildade sättet blottar inkompetensen.

Sverige är inget friskt land. En titt på vakter ger tydlig diagnos.

Några få undantag finns dock; vakterna på Arlanda. Det är så nämligen yrket skall utövas. Jo TS, det är sant.
Citera
2017-01-15, 10:32
  #3
Medlem
itsallalies avatar
De är lite säregna där.

Inget elak menat.

Tänk på att det är ett av få ställen där rollen som beväpnad vakt faktiskt är ganska utmärkande.

Det är svårt att förklara för en utombövlig kring miljön, men det är inte så jävla exotiskt som det verkar kanske.

Du får vara glad att det finns någon beväpnad personal på plats överhuvudtaget...och att det hålls någon koll/ordning där.
Citera
2017-01-15, 19:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Vaktyrket i Sverige är som på många andra områden helt kört i botten. På stan, i tunnelbanan, på gallerior och sportarenor ses svenska vakter hänga med huvudet djupt ned i sin smartphone.
Västen sitter sladdrigt. Byxorna är i fel storlek. Ryggen är kutig.
Några försöker skärpa sig genom att snagga sig á la Tyson. Men uppsynen och det outbildade sättet blottar inkompetensen.

Sverige är inget friskt land. En titt på vakter ger tydlig diagnos.

Några få undantag finns dock; vakterna på Arlanda. Det är så nämligen yrket skall utövas. Jo TS, det är sant.


Har flera gånger sett vakterna där kolla i mobilen med de går istället för att jobba.
Citera
2017-03-09, 15:36
  #5
Medlem
Dmitris avatar
Securitas är kända för extremt låga löner. En massa begåvningshandikappade, tatuerade, kaxiga ofta pumpande nollor kan inte få andra jobb än åt Securitas. Företagets namn är bästa sättet på ett CV att bli bortsorterad redan från början. Ingen vettig företagare anställer någon som jobbat åt Securitas.

Bara så trist att drabbas av dessa kaxiga idioter vid säkerhetskontrollen, Arlanda borde tänka på sitt rykte och byta ut Securitas. Gustav Douglas är Securitas huvudägare och borde nu på gamla dar tänka lite på sitt eftermäle, Sveriges lägsta löner, ja de du.
Citera
2017-03-09, 17:42
  #6
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dmitri
Securitas är kända för extremt låga löner. En massa begåvningshandikappade, tatuerade, kaxiga ofta pumpande nollor kan inte få andra jobb än åt Securitas. Företagets namn är bästa sättet på ett CV att bli bortsorterad redan från början. Ingen vettig företagare anställer någon som jobbat åt Securitas.

Bara så trist att drabbas av dessa kaxiga idioter vid säkerhetskontrollen, Arlanda borde tänka på sitt rykte och byta ut Securitas. Gustav Douglas är Securitas huvudägare och borde nu på gamla dar tänka lite på sitt eftermäle, Sveriges lägsta löner, ja de du.

Fun facts;

Securitas anställda har samma lön som alla andra inom branschen. Kollektivavtal heter det.

Det finns sopor till människor i alla yrken. Securitas vill jag påstå har något bättre koll på vad man anställer för folk än andra bolag. (I viss mån, men dock p.g.a stor personalomsättning och mängden nya arbetsuppgifter är det bra många tusen som behövs i rollen som vakt av olika slag)

Säkerhetskontrollen (de som tafsar) kommer inte vara Securitas, uran ett annat bolag som gör detta billigare.
Citera
2017-11-23, 15:42
  #7
Medlem
Att jobba som skyddsvakt på Arlanda är stundtals jävligt roligt. Och stundtals jävligt tråkigt.
Eftersom säkerheten (rent generellt, kanske inte i säkerhetskontrollen dock) är ganska god, så finns det oftast inte så mycket att göra.

Men det händer att det "smäller till". Med det menar jag norpa tjuvar i affärerna, åka blåljus på olika nödlarm, fulla resenärer, och så vidare.

Jag har jobbat både dag och natt som SKV på Arlanda, så om du har frågor om vad man gör som inte rör något sekretessbelagt så kan jag svara på det.
Citera
2017-11-23, 15:46
  #8
Medlem
PappaPundares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegatusLanius
Att jobba som skyddsvakt på Arlanda är stundtals jävligt roligt. Och stundtals jävligt tråkigt.
Eftersom säkerheten (rent generellt, kanske inte i säkerhetskontrollen dock) är ganska god, så finns det oftast inte så mycket att göra.

Men det händer att det "smäller till". Med det menar jag norpa tjuvar i affärerna, åka blåljus på olika nödlarm, fulla resenärer, och så vidare.

Jag har jobbat både dag och natt som SKV på Arlanda, så om du har frågor om vad man gör som inte rör något sekretessbelagt så kan jag svara på det.

Hur blir man skyddsvakt?
Hur skiljer det sig från att bli väktare eller ordningsvakt?
Citera
2017-11-23, 23:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LegatusLanius
Att jobba som skyddsvakt på Arlanda är stundtals jävligt roligt. Och stundtals jävligt tråkigt.
Eftersom säkerheten (rent generellt, kanske inte i säkerhetskontrollen dock) är ganska god, så finns det oftast inte så mycket att göra.

Men det händer att det "smäller till". Med det menar jag norpa tjuvar i affärerna, åka blåljus på olika nödlarm, fulla resenärer, och så vidare.

Jag har jobbat både dag och natt som SKV på Arlanda, så om du har frågor om vad man gör som inte rör något sekretessbelagt så kan jag svara på det.

Ehm...

Du som SV skall ju vara på airside och inom andra områden som ligger under skyddsobjektet. Det finns andra som skall norpa tjuvar (såsom ordningsvakterna eller de facto flygplatspolisen)


Citat:
Ursprungligen postat av PappaPundare
Hur blir man skyddsvakt?
Hur skiljer det sig från att bli väktare eller ordningsvakt?

Att utbilda sig till skyddsvakt skiljer sig inte nämnvärt från att utbilda sig till väktare. Samma utbildning i grunden, men SV har en tilläggsutbildning som fås via civila bevakningstjänster eller via Försvarsmakten. En SV är en väktare med betydligt större befogenheter inom sitt skyddsobjekt och 300m runt det.

En OV utbildar sig genom Polismyndigheten i ett helt annat verksamhetsområde och det är dessa du ser på allmän plats på en flygplats.

Alla tre har tillstånd att bära handeldvapen om behov och utbildning finns.
Citera
2017-11-24, 06:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaPundare
Hur blir man skyddsvakt?
Hur skiljer det sig från att bli väktare eller ordningsvakt?

Du söker lediga tjänster som det på olika företags hemsidor, t.ex Nokas eller Securitas.
Dock kräver de flesta att du redan är minst väktarutbildad sedan innan för att du ska vara aktuell för en tjänst.

Du kan också bekosta en skyddsvaktsutbilsning själv, via Väktarskolan.

Har du en väktarutbildning går du en förkortad skyddsvaktsutbilsning på 4 dagar, via BYA. Det gjorde jag!
Citera
2017-11-24, 06:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ehm...

Du som SV skall ju vara på airside och inom andra områden som ligger under skyddsobjektet. Det finns andra som skall norpa tjuvar (såsom ordningsvakterna eller de facto flygplatspolisen)




Att utbilda sig till skyddsvakt skiljer sig inte nämnvärt från att utbilda sig till väktare. Samma utbildning i grunden, men SV har en tilläggsutbildning som fås via civila bevakningstjänster eller via Försvarsmakten. En SV är en väktare med betydligt större befogenheter inom sitt skyddsobjekt och 300m runt det.

En OV utbildar sig genom Polismyndigheten i ett helt annat verksamhetsområde och det är dessa du ser på allmän plats på en flygplats.

Alla tre har tillstånd att bära handeldvapen om behov och utbildning finns.

Du ska vara där verksamheten kräver att du ska vara.
Jag utgår från att du inte har jobbat där själv, med tanke på vad du skriver.
Citera
2017-11-24, 09:01
  #12
Medlem
MrBabyBoys avatar
Det är ju bra mycket coolare att vara skyddsvakt på Arlanda och få bära pistol och faktiskt göra riktig nytta när det väl krisar än att vara nån ordningsvakt på stan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback