Citat:
Ursprungligen postat av
Gnr111
Generellt har jag fått höra att man träder in i yrket genom att jobba sig upp inom bankförsäljning (aka telefonförsäljning). Dvs. att man börjar som telefonförsäljare mot tex. privatkunder, sedan går man över till telefonförsäljning mot företag/större kunder (”mötesbokare”) och därefter blir befordrad till aktiemäklare. Är det så det fungerar?
Nej absolut inte, möjligen för 30 år sedan. Börjar du som telefonförsäljare efter examen kommer det bli väldigt svårt att bli aktiemäklare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gnr111
Är det generellt likt en telefonförsäljarroll i så fall? Dvs. att man har väldigt mkt säljkrav och väldigt hög arbetsbelastning per timme, samt ekonomisk osäkerhet pga. att nästan hela lönen kommer från provision?
Nej det är inte speciellt likt en telefonförsäljarroll. Ja du har ganska hög arbetsbelastning och krav på att presentera. Mycket av lönen får du oavsett vad du gör, mycket av lönen får du baserat på vad du presterar. Du får tramsigt mycket pengar, (även om du fick betydligt mer för tio år sedan.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Gnr111
Jag skulle i princip aldrig kunna se mig trivas som telefonförsäljare. Utifrån kompisars erfarenheter verkar det vara ett fruktansvärt jobb. Är det då möjligt att trivas som aktiemäklare? Går dessa yrken ens att jämföra?
Nej.