2017-01-14, 22:11
Medlem
Gnr111s avatar
Hur är vardagen för en aktiemäklare? Hur ser en typisk arbetsdag ut? Är det överlag mycket stress, press?

Generellt har jag fått höra att man träder in i yrket genom att jobba sig upp inom bankförsäljning (aka telefonförsäljning). Dvs. att man börjar som telefonförsäljare mot tex. privatkunder, sedan går man över till telefonförsäljning mot företag/större kunder (”mötesbokare”) och därefter blir befordrad till aktiemäklare. Är det så det fungerar?

Är det generellt likt en telefonförsäljarroll i så fall? Dvs. att man har väldigt mkt säljkrav och väldigt hög arbetsbelastning per timme, samt ekonomisk osäkerhet pga. att nästan hela lönen kommer från provision?

Jag skulle i princip aldrig kunna se mig trivas som telefonförsäljare. Utifrån kompisars erfarenheter verkar det vara ett fruktansvärt jobb. Är det då möjligt att trivas som aktiemäklare? Går dessa yrken ens att jämföra?
Citera
2017-01-14, 22:41
Medlem
adressandrings avatar
Det är högst tveksamt om du kan jobba upp dig från kundtjänst/banksäljare till investmentbanken/mäkleriet fastän du har en ekonomexamen från ett bra universitet. Det är så pass olika sysslor att det handlar om att lära upp någon på nytt.

Det många gör är att försöka sig på storbankernas graduateprogram med inriktning på aktiemäkleri. Men med tanke på att det går 10 tusen sökande (ekonomstudenter) på 20 platser så skulle jag inte säga att du har sådär superstora chanser. Ungefär som att gå från Pol Mag till diplomatprogrammet: endast för en liten elit.

Om du är genuint intresserad av marknaden rekommenderar jag dig att jobba på ett vanligt jobb och bygga din egen portfölj. Det är väl inte helt omöjligt att man lyckas spara 50 tusen kronor på ett år om man är duktig. På 10 - 20 års sikt har du gjort din första miljon och kan kanske vara aktiehandlare på deltid.
Citera
2017-01-15, 03:43
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnr111

Generellt har jag fått höra att man träder in i yrket genom att jobba sig upp inom bankförsäljning (aka telefonförsäljning). Dvs. att man börjar som telefonförsäljare mot tex. privatkunder, sedan går man över till telefonförsäljning mot företag/större kunder (”mötesbokare”) och därefter blir befordrad till aktiemäklare. Är det så det fungerar?
Nej absolut inte, möjligen för 30 år sedan. Börjar du som telefonförsäljare efter examen kommer det bli väldigt svårt att bli aktiemäklare.

Citat:
Är det generellt likt en telefonförsäljarroll i så fall? Dvs. att man har väldigt mkt säljkrav och väldigt hög arbetsbelastning per timme, samt ekonomisk osäkerhet pga. att nästan hela lönen kommer från provision?
Nej det är inte speciellt likt en telefonförsäljarroll. Ja du har ganska hög arbetsbelastning och krav på att presentera. Mycket av lönen får du oavsett vad du gör, mycket av lönen får du baserat på vad du presterar. Du får tramsigt mycket pengar, (även om du fick betydligt mer för tio år sedan.)

Citat:

Jag skulle i princip aldrig kunna se mig trivas som telefonförsäljare. Utifrån kompisars erfarenheter verkar det vara ett fruktansvärt jobb. Är det då möjligt att trivas som aktiemäklare? Går dessa yrken ens att jämföra?
Nej.
Senast redigerad av Bucketshop 2017-01-15 kl. 03:46.
Citera
2017-01-15, 03:52
Medlem
Citat:
Hur är vardagen för en aktiemäklare? Hur ser en typisk arbetsdag ut? Är det överlag mycket stress, press?

Utan en master/civilekonomexamen från något av de större universiteten, med bra betyg - så blir det väldigt, väldigt svårt. Konkurrensen om dessa jobb är stenhård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in