Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-14, 17:04
  #1
Medlem
Hej. försöker installera php, MySQL, phpmyAdmin mm till min mac "Sierra" med hjälp av guiden:Get Apache, MySQL, PHP and phpMyAdmin working on macOS Sierra

Allt går bra fram till byta av lösenord till MySQL. Installationen går fint men sedan kan inte terminalen hitta rätt:

Kod:
Jonas-MacBook-Air:~ jonas$ sudo /usr/local/mysql/support-files/mysql.server stop
Password:
 ERROR! MySQL server PID file could not be found!
Jonass-MacBook-Air:~ jonas$ 
En ikon lägger sig i systeminställningar, fast om jag söker på filen i Finder hittar jag inget.

testade att fortsätta guiden ändå, fast den kraschar när jag ska göra en server, ser ut som det går fast den försvinner till nästa gång. De lär ju bero på att MySQL inte blivit installerad rätt.
Citera
2017-01-14, 20:44
  #2
Moderator
Neksnors avatar
https://support.apple.com/sv-se/HT204012
Tror det kan vara relevant.
"Så här aktiverar du rotanvändaren på din Mac"
Citera
2017-01-14, 21:12
  #3
Medlem
R.Victorianos avatar
https://www.mamp.info/en/
Citera
2017-01-15, 21:52
  #4
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas-u
Hej. försöker installera php, MySQL, phpmyAdmin mm till min mac "Sierra" med hjälp av guiden:Get Apache, MySQL, PHP and phpMyAdmin working on macOS Sierra

Allt går bra fram till byta av lösenord till MySQL. Installationen går fint men sedan kan inte terminalen hitta rätt:

Kod:
Jonas-MacBook-Air:~ jonas$ sudo /usr/local/mysql/support-files/mysql.server stop
Password:
 ERROR! MySQL server PID file could not be found!
Jonass-MacBook-Air:~ jonas$ 
En ikon lägger sig i systeminställningar, fast om jag söker på filen i Finder hittar jag inget.

testade att fortsätta guiden ändå, fast den kraschar när jag ska göra en server, ser ut som det går fast den försvinner till nästa gång. De lär ju bero på att MySQL inte blivit installerad rätt.

Det finns ju olika "distributioner" som installerar Apache, PHP, MySQL/MariaDB, m.m. XAMPP är ett exempel. Neil Gee's instruktion fungerar säkert också.

För mig ser det ut som att du inte har MySQL igång när du försöker stoppa det och att det är därför du får ett felmeddelande.
Kolla med Aktivitetskontroll eller ps eller top i terminalen.
Om det inte är igång är det bara att köra vidare i instruktionen.

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback