Citat:
Ursprungligen postat av
dunderdasen
Detta bör gå under Nödvärn, som ju innefattar återtagande av stöldgods. Det som kallas Laga självtäkt innebär att stöldgods får återtas inte bara på "bar bärgning", utan även på "färsk gärning". Färsk gärning betyder egentligen att godset inte har bytt händer (som i det här fallet). Men i praktiken har man kommit fram till att det betyder 24 timmar efter stölden, om godset inte bytt händer då såklart.
Tack, men ditt svar var inte helt uttömande gentemot min fråga
Var går gränsen lagligt.
Jag måste ärligen som "amatör" (kan även kallas vanlig medborgare) erkänna att jag inte har en aning om var gränsen för våld ligger.
Och detta verkar ju vara ett typiskt fall av, på nyspråk a'la 1984:
Våld är okej om staten säger att det är okej.
... Och det är så jag har börjat förstå mitt modersland?
* Jag lärde mig i skolan att motiv är viktigt.
* Jag lärde mig i vuxen ålder att motiv inte spelar roll, det är skadan som uppstår som skall dömas.
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår mitt eget land.
Får man verkligen som privatperson skada andra? De flesta fall jag sett under mitt liv har pekat mot: ICKE!!!!
Jag kanske är naiv, men som jag fattat det:
Om jag skulle ingripa vid ett rån är det större chans att jag får fängelsetid än rånarna... Jag menar, de var ju bara "14 år" med Soft-Airguns...
Det är därför jag tycker frågan rimlig, och skulle vilja höra från fler (som kan, undvik annars är ni snälla).
Får man köra på en tjuv?
Får man köra på en tjuv så han blir skadad?