• 1
  • 2
2017-01-14, 13:04
Medlem
Pater-Nosters avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...s-han-av-polis

Citat:
Det var strax efter klockan sju på lördagsmorgonen som en man rånades med kniv på en parkeringsplats på Östra Ersboda i Umeå. Mannen, som är i 60-årsåldern, var på väg ur sin bil när en ensam gärningsman kom fram till honom.
Citat:
Men den rånade mannen slösade ingen tid. Efter att omedelbart ha kontaktat polisen satte han sig i sin bil och gav sig ensam ut på jakt efter gärningsmannen – som han snart hittade.

– Han finner gärningsmannen strax efter detta och försöker skydda sig, av någon anledning kör han då på gärningsmannen som faller omkull på marken, säger Mats Bruhn.

Varken bilen eller gärningsmannen blev skadade eftersom färden gick långsamt. Därefter sökte gärningsmannen upp polispatrull själv för att berätta att han blivit påkörd – och det visade sig vara just den patrull som var utsänd för att söka efter honom.
Rånaren försökte alltså göra sig till offer men det gick inte! Rånoffret misstänks inte för brott. Rånaren fick i stället sova ruset av sig i häktet. Det finns alltså en del utrymme för vad man har rätt att göra vid (försök till) envarsingripande?
Citera
2017-01-14, 13:31
Medlem
Bra att veta att det är frittfram att jag tjuvar med bil
Citera
2017-01-14, 13:44
Medlem
ristolainens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Bra att veta att det är frittfram att jag tjuvar med bil
Ja som i usa, butiksrån av fyra beväpnade rånare:https://www.youtube.com/watch?v=BG59TUk0IUI&t=273s

6:00 bra bilder.
Senast redigerad av ristolainen 2017-01-14 kl. 14:07. Anledning: glömde länken.
Citera
2017-01-14, 13:50
Medlem
RaketDoriss avatar
I ett envarsgripande får du använding av PL 10 som innefattar en försvarlig mängd våld.
Citera
2017-01-14, 14:04
Bannlyst
Rånoffret klarade sig eftersom rånaren inte blev skadad.
Citera
2017-01-14, 14:10
Medlem
Wajis avatar
Så jävla rätt.. Synd att inte rånaren blev skadad. Men och andra sidan hade gubben åkt ditt då.

Jätte nyfiken att få höra vem GM var.
Citera
2017-01-14, 15:18
Medlem
Pater-Nosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Så jävla rätt.. Synd att inte rånaren blev skadad. Men och andra sidan hade gubben åkt ditt då.

Jätte nyfiken att få höra vem GM var.
Född -94, knarkare och känd av polisen. Borde inte dröja länge innan nån umebo kan tala om vem det är?
Citera
2017-01-14, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji

Hade han det?

Det är lite intressant ur en juridisk synvinkel; motivet och händelsen är ju desamma oavsett om personen blir skadad eller inte - så vad skulle skadan spela för roll?

Det här verkar vara en gråzon inom svensk lag, kan någon med mer kunskap förtydliga, för jag har länge funderat på detta?

Dömer man efter resultat eller intention?

PS: Som jag uppfattat hur Sverige fungerar så dömer man på pappret efter intention men i verkligheten ofta efter resultat?
Citera
2017-01-14, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kad1
Hade han det?

Det är lite intressant ur en juridisk synvinkel; motivet och händelsen är ju desamma oavsett om personen blir skadad eller inte - så vad skulle skadan spela för roll?

Det här verkar vara en gråzon inom svensk lag, kan någon med mer kunskap förtydliga, för jag har länge funderat på detta?

PS: Som jag uppfattat hur Sverige fungerar så dömer man på pappret efter intention men i verkligheten ofta efter resultat?

Jo, det är nog tyvärr så.

Han som sköt två kända missbrukare/våldsmän som höll på bryta sig in i hans hus försedda med vapen att döda gubben med, som tidigare hade attackerat honom så illa att dom hade fått besöksförbud tänker dom ju åtala.

Det hade dom aldrig gjort om dom hade överlevt skotten.
Citera
2017-01-14, 21:55
Medlem
dunderdasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kad1
Hade han det?

Detta bör gå under Nödvärn, som ju innefattar återtagande av stöldgods. Det som kallas Laga självtäkt innebär att stöldgods får återtas inte bara på "bar bärgning", utan även på "färsk gärning". Färsk gärning betyder egentligen att godset inte har bytt händer (som i det här fallet). Men i praktiken har man kommit fram till att det betyder 24 timmar efter stölden, om godset inte bytt händer då såklart.
Senast redigerad av dunderdasen 2017-01-14 kl. 21:57.
Citera
2017-01-14, 22:01
Medlem
dunderdasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaketDoris
I ett envarsgripande får du använding av PL 10 som innefattar en försvarlig mängd våld.
I detta fall kan man inte stödja sig mot Pl 10 tyvärr, då det måste vara på bar gärning vid ett Envarsgrip.
Citera
2017-01-14, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dunderdasen
Detta bör gå under Nödvärn, som ju innefattar återtagande av stöldgods. Det som kallas Laga självtäkt innebär att stöldgods får återtas inte bara på "bar bärgning", utan även på "färsk gärning". Färsk gärning betyder egentligen att godset inte har bytt händer (som i det här fallet). Men i praktiken har man kommit fram till att det betyder 24 timmar efter stölden, om godset inte bytt händer då såklart.

Tack, men ditt svar var inte helt uttömande gentemot min fråga

Var går gränsen lagligt.

Jag måste ärligen som "amatör" (kan även kallas vanlig medborgare) erkänna att jag inte har en aning om var gränsen för våld ligger.

Och detta verkar ju vara ett typiskt fall av, på nyspråk a'la 1984:

Våld är okej om staten säger att det är okej.

... Och det är så jag har börjat förstå mitt modersland?

* Jag lärde mig i skolan att motiv är viktigt.
* Jag lärde mig i vuxen ålder att motiv inte spelar roll, det är skadan som uppstår som skall dömas.

Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår mitt eget land.

Får man verkligen som privatperson skada andra? De flesta fall jag sett under mitt liv har pekat mot: ICKE!!!!

Jag kanske är naiv, men som jag fattat det:

Om jag skulle ingripa vid ett rån är det större chans att jag får fängelsetid än rånarna... Jag menar, de var ju bara "14 år" med Soft-Airguns...

Det är därför jag tycker frågan rimlig, och skulle vilja höra från fler (som kan, undvik annars är ni snälla).

Får man köra på en tjuv?
Får man köra på en tjuv så han blir skadad?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in