2007-03-10, 19:05
Medlem
Jag har fått intrycket av att han tillhör Svenska kyrkans så kallade högkyrkliga gren (korstecken, knäböjningar etc). Dock den lite mer ekumeniska och uppdaterade versionen, post-karismatisk, eller vad man skall kalla det.

Det går ingen nöd på honom, han är väldigt intresserad av aktier och har en fin våning på 170 kvadrat.

Som jag har förstått det så stegrades hans jag-svaghet/hybris i takt med framgångarna vilket till slut ledde fram till en allvarlig kris i slutet av 80-talet. Efter det började hans kristna tro växa allt eftersom. Det var alltså ingen plötslig omvändelse utan mer en nyväckt barnatro som ledde till ett mer och mer aktivt kristet liv.

Vet dock inte bakgrunden till förändringen av hans politiska preferenser.

Citat:
Försöker han jobba på sin grandiosa personlighet? Hur gör han det? Försöker han lära sig ödmjukhet av Jesus?

Nja, skulle väl inte i första hand kalla Jesus för ödmjuk, så framstår han inte i bibeln direkt. Efterföljelse är ett begrepp som till större delen fångar denna process i en aktiv kristen tro. Kort sagt handlar det om att sätta Gud främst, andra människor därefter och sist sig själv.
Citera
2007-12-19, 23:02
Medlem
Bor han fortfarande i Malmö?

Hörde av en bekant med känningar i Malmös snutkår att Skytte är fruktansvärt jobbig. Han anmäler precis allt han kommer åt, brukar bli ett par gånger i veckan.
Verkar ha klara haveri-tendenser.

Vi pratar om grejer som att grannen inte tagit upp hundbajs, nedskräpning utanför trappen och klotter.
Citera
2007-12-19, 23:15
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvin K

Hörde av en bekant med känningar i Malmös snutkår att Skytte är fruktansvärt jobbig. Han anmäler precis allt han kommer åt, brukar bli ett par gånger i veckan.

Vi pratar om grejer som att grannen inte tagit upp hundbajs, nedskräpning utanför trappen och klotter.

Ehhh jag fattar inte...om du inte ens vet om han bor i Malmö- hur kan du då få rapporter om hans konstiga beteende som "brukar bli ett par gånger i veckan"
Förklara är du snäll.
Citera
2007-12-19, 23:23
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:

Att han anmäler klotter ska han ha all cred i världen för. Hundbajs och nedskräpning är väl kanske lite tveksamt, men förmodligen har han stöd för det också.
Polisen vill gärna ha in många anmälningar, om inte annat för statistikens skull.
Citera
2007-12-19, 23:23
Medlem
chribsson2s avatar
Citerar från Wikipedia (jaaa jag vet att wikipedia är en plats där sanning förvrängs och förfalskas )
"Göran Skytte är numer egen företagare och journalist och medverkar bland annat som kolumnist på Svenska Dagbladets ledarsida. Han har politiskt övergått till högerkanten och blivit övertygad kristen. Han har offentligt sagt att han tror det är tack vare Den Helige Andes ingripande och plan över hans liv som gjort honom till en framgångsrik journalist. Skytte väckte också en viss uppståndelse efter att ha angripit den förre ärkebiskopen K.G. Hammar och dennes liberala syn på kyrkan, samt att Hammar avfärdat jungfrufödsel."
Karln har ju genomgått en metamorfos. Den här typen av total förändring av politisk ideologi och livsåskådning brukar ju tyda på psykiska problem. eller så är han bara bitter på bolsjevikerna.

Men som någon sagt, visst är han en bra kandidat som rättshaverist i vardande.....
Citera
2007-12-20, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
Ehhh jag fattar inte...om du inte ens vet om han bor i Malmö- hur kan du då få rapporter om hans konstiga beteende som "brukar bli ett par gånger i veckan"
Förklara är du snäll.

Jag var lite luddig. Rapporterna gällde inte nutiden utan ett par år tillbaka. Personen jobbar inte kvar längre.
Citera
2007-12-20, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Att han anmäler klotter ska han ha all cred i världen för. Hundbajs och nedskräpning är väl kanske lite tveksamt, men förmodligen har han stöd för det också.
Polisen vill gärna ha in många anmälningar, om inte annat för statistikens skull.

Polisen tycker mest det är jobbigt att få in rapporter om hundbajs och sån shit
Citera
2007-12-20, 07:51
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Polisen tycker mest det är jobbigt att få in rapporter om hundbajs och sån shit
Jo jag vet, men ändå uppmanar dom till det, åtminstone där jag bor, för att få in det i statistiken. Allt som stör en medborgare ska anmälas i statistiskt syfte. Allt enligt närpolischefen där jag bor.
Citera
2008-02-22, 09:31
Medlem
YksiKaxis avatar
Han har även som tidigare sagt blivit religös, genom sina samtal med Livets Ords Ulf Ekman (http://www.livetsord.nu/default.aspx?idStructure=1141):

Scrolla ner på sidan och följande text dyker upp...

"Göran Skytte arbetar som svensk journalist, kolumnist och författare. För 16 år sedan ledde han sitt egna tvprogram på SVT, där bland annat pastor Ulf Ekman var gäst. Skytte menar själv att det mötet var en bidragande orsak till att han idag är en övertygad kristen. Nu besöker han Livets Ord för att dela med sig av sina erfarenheter."

Sedan har han nedtecknat alltihop i någon bok:

"Omvänd

Författare: Göran Skytte
Förlag: Libris
Antal sidor: 200
ISBN: 978-91-7195-960

Artikelnr: BO-GS

Göran Skytte berättar rakt och öppenhjärtigt om sin andliga resa. Om tv-samtalen med Lennart Koskinen, Ulf Ekman, Ma Oftedal och KG Hammar som påverkade honom mer än han först ville erkänna, Men också om avgörande möten med påven Johannes Paulus II, predikanten Stanley Sjöberg och prästen Bo Brander.

"Jesus var en av mina hjältar när jag var liten, tillsammans med bland andra Tom Mix och Ivanhoe. Men sedan blev det krokigt. 1967 lämnade jag Svenska kyrkan. 28 år senare, 1995, begärde jag att åter få inträda i Svenska kyrkan som medlem.

Det första beslutet grundades på övertygelsen "Gud finns inte, Marx har rätt, religionen är ett opium för folket". Det andra beslutet, att återinträda, grundades på övertygelsen "Gud finns, Gud vill något med mig, jag vill vara kristen".

Numera är jag vad man brukar kalla en aktivt troende kristen. Och samtidigt en rationell och kritiskt lagd journalist och samhällsdebattör som inte har några som helst grundläggande problem att förena tro och vetande. Tvärtom har jag genom mina olika erfarenheter kommit fram till att det skulle strida mot mitt kritiska förnuft att inte tro på Gud. Efter enträgna uppmaningar har jag tagit mig före att försöka beskriva något om denna utveckling i denna bok. Jag gjorde länge motstånd, men till slut började boken skriva sig själv." "
Citera
2008-02-22, 14:02
Medlem
Ikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Och så har han knullat Lill-Babs. Fet respekt för det! Det gör honom till buksvåger med Lasse Berghagen.

Om Lill-Babs sa Skytte "hon har dom härligaste pattarna jag sett".

Han misshandlade sin första fru som därefter tog ut skilsmässa.

Själv har jag legat med hans dotter. Fantastiska ben!
Citera
2008-02-22, 14:13
Medlem
Jointss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Och så har han knullat Lill-Babs. Fet respekt för det! Det gör honom till buksvåger med Lasse Berghagen.

Respekt till dem som inte knullat Lill-Babs, de är nog inte så många.

Skytte är Sveriges äckligaste journalistsvin till ochmed värre än Janne Josefsson. Det finns verkligen få människor som jag tycker illa om men den där jävla idioten hatar jag.
Citera
2008-02-22, 14:43
Medlem
chribsson2s avatar
För mig är Skyttes förvandling otäck. Från att ha varit en visserligen irriterande men ändå i mina ögon rationell person, till en rabiat kristen på den yttersta högerkanten. I mina ögon är det inte friskt. Men det är klart- vem fan är frisk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in