2017-01-13, 16:13
Medlem
Ja, vad behöver man, och vad bör man ha?

Har en liten fundering på ett eget företag. Enskild firma som dels säljer grejer via internet (reservdelar/tillbehör), dels utför service/reparationsarbete på mindre maskiner m.m.

F-skatt behövs givetvis.
Någon form av bokföringsprogram. Har sett att att swedbank erbjuder någon form av bokföringstjänst direkt kopplad till kontona, duger något sådant? Att automatiskt få in rätt summor från kontot låter ju smidigt i alla fall.
Försäkringar? Vad vill man ha, vad MÅSTE man ha, vad kostar det om året?

Vilka utgifter får man räkna med att ha under första året, för det grundläggande som måste ordnas?
Citera
2017-01-13, 16:25
Medlem
Du behöver en lokal för att meka i... Någonstans att ha ett lager också... Verktyg för att kunna meka.... Sånt är ju rätt dyrt till en början.
Citera
2017-01-13, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfanumVulgus
Ja, vad behöver man, och vad bör man ha?

Har en liten fundering på ett eget företag. Enskild firma som dels säljer grejer via internet (reservdelar/tillbehör), dels utför service/reparationsarbete på mindre maskiner m.m.

F-skatt behövs givetvis.
Någon form av bokföringsprogram. Har sett att att swedbank erbjuder någon form av bokföringstjänst direkt kopplad till kontona, duger något sådant? Att automatiskt få in rätt summor från kontot låter ju smidigt i alla fall.
Försäkringar? Vad vill man ha, vad MÅSTE man ha, vad kostar det om året?

Vilka utgifter får man räkna med att ha under första året, för det grundläggande som måste ordnas?

Vad är det för typ av företagP
Citera
2017-01-13, 16:29
Medlem
joceks avatar
Skall du köpa maskiner och verktyg för 50.000 eller mer föreslår jag AB. Det kostar en tusenlapp mer än EF men ger (enligt min mening) bättre möjligheter att skjuta upp skatter.

Dock är nya 3:14-regler på gång för fåmansföretagare så kanske inte.
Citera
2017-01-13, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knoxportion
Du behöver en lokal för att meka i... Någonstans att ha ett lager också... Verktyg för att kunna meka.... Sånt är ju rätt dyrt till en början.
Verktyg har jag redan privat, så på den punkten behövs inga nämnvärda investeringar inledningsvis.
Verkstadslokal är definitivt svårare - visst finns det tillgängligt, men oftast med orimlig hyresnivå. Verkstadssidan av verksamheten skulle rimligtvis få vänta ett tag, medan postorderförsäljning kommer igång och börjar dra in lite pengar.
Lager & plats att sköta försäljning går ha hemma. Börjar man med småsaker som går skicka som brev bör det inte behövas allt för mycket utrymme, sedan går det utöka med tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av 2016-10-07
Vad är det för typ av företagP
Hmm. Vet inte riktigt vad du vill ha för svar på det, utöver det jag redan sagt: Enskild firma som dels säljer grejer via internet (reservdelar/tillbehör), dels utför service/reparationsarbete på mindre maskiner m.m.

Citat:
Ursprungligen postat av jocek
Skall du köpa maskiner och verktyg för 50.000 eller mer föreslår jag AB. Det kostar en tusenlapp mer än EF men ger (enligt min mening) bättre möjligheter att skjuta upp skatter.

Dock är nya 3:14-regler på gång för fåmansföretagare så kanske inte.
Nej, jag räknar inte med att stoppa in så mycket pengar i företaget före start. Känns som att EF är enklare att starta med, om det senare visar sig att AB vore bättre är det inte för sent att byta till AB då.
Citera
2017-01-13, 18:59
Medlem
Är planen att företaget skall utgöra bisyssla, alltså jobba vidare med annat parallellt?

Gjort någon form av budget?

"Mindre maskiner" - låter en aning svävande, rör det sig om gräsklippare, hushållsmaskiner eller vad handlar det om? Är det serviceåtgärder du tänkt att utföra hos kund eller ska maskinerna lämnas in?
Citera
2017-01-13, 19:16
Medlem
Jag ser gärna att jag kan leva helt på företaget så småningom. Men inledningsvis kommer inkomsten från det rimligtvis inte vara särskilt stor, jag vill börja försiktigt, se vad som funkar och vad som inte gör det, och utveckla (eller i värsta fall avveckla) därifrån.

Nej, ingen budget än, är för tidigt i funderingarna för att ha så mycket siffror att sammanställa till en budget.

Service/reparation av mopeder med mer är grundtanken, men jag är inte kräsen - om det finns pengar i att fixa något jag är kapabel att fixa överväger jag det absolut. Jag är rätt händig på många områden, så om jag begränsar mig till något visst område handlar det nog mer om att vara tydlig med vad företaget sysslar med för att locka sådana kunder, än att jag inte kan göra annat.
Citera
2017-01-13, 19:27
Medlem
Fromlandss avatar
Ts,
Det du måste göra för att följa lagen är att sköta din redovisning samt sköta dina deklarationer.
F-skatt sedel givetvis samt anmäla till skatteverket att du (din firma) är redovisningsskyldig till moms redovisning.
Du behöver inte registrera din firma hos bolagsverket. Detta gör du endast om du vill ha ett eget varumärke/namn som du vill skydda inom ditt län.

Skaffa ett separat bankkonto till din firma. Använd inte ditt privata bankkonto till firmans affärer då det annars snabbt 'blir en enda soppa'. Du måste inte skaffa ett 'företagspaket' hos banken då de är rätt dyra men kan vara praktiskt att ha.

Tips är att läsa en nybörjarbok i redovisning/bokföring som du hittar på bibblan eller köper en och sedan skaffar ett bokföringsprogram till din dator så att du bokför på rätt bokföringskonton.
Ännu bätte är att gå en kortare kurs i bokföring + skaffa en bra bok. Detta har du igen när ditt arbete blir smidigare och snabbare då du gör färre misstag.

Som många andra skriver behöver du givetvis en affärside och plan också. Det är det som är själva arbetet och det som ska vara det drivande hos dig. Det andra (bokföring, moms, skatter) är mer nödvändigt ont.

Lhhycka Thill!
Citera
2017-01-17, 09:56
Medlem
Det allra viktigaste är kunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in