• 1
  • 2
2017-01-13, 11:15
Medlem
Gullegubbens avatar
Under 2013 bantade jag ner mig från 100 till 79 kilo. Jag hade då glädje i att delta i månatliga viktminskningstävlingar på Flashback. (Exempel på gammal tråd från 2013: (FB) Flashbacks Viktminskningstävling Mars -13 ) Förra året kröp jag dock upp i vikt igen och började därför en diet fredagen den 6 januari från 93,9 kilo. Jag vägde in mig på 91,9 i morse (det går enklast första veckan).

Skicka hit folk om de startar andra trådar om viktminskning eller ställer frågor om viktminskning, så att vi kan koncentrera allt till samma tråd.

Här är riktlinjerna från 2013 (och 2012?):

"Riktlinjer.

Tävlingen bygger helt och hållet på individuell moral, den enda man ljuger för är sig själv om man börjar trolla och mixtra med resultaten. Grundtanken med tråden är att vi ska posta våra resultat och att vi ska ge varandra ryggdunkar för positiva resultat, helt enkelt att motivera varandra till att prestera, tillsammans ska vi nå lycka och framgång. Dessutom vore det roligt att se hur många kilo vi lyckas tappa tillsammans.

Jag gillar när folk skriver både träning och kost varje dag det blir enklast att se vad man gör fel då.
Vi skriver in vikten 4 ggr i månaden, man väger sig helt enkelt på helgen och rapporterar det här. Jag gillar att väga mig varje dag för att hålla fokus, men vissa tycker att det är bäst att göra 1 gång i veckan."

Jag föreslår att det blir invägning varje söndag men kan man inte då så går det bra en annan dag. Skriv in er i listan och uppdatera den efter invägning.

Hoppas många hänger på nu!

Anmälda/lista:
Gullegubben: 189 cm, 92,5 kilo (8/1)
Citera
2017-01-13, 11:20
Medlem
Gullegubbens avatar
Styrkelabbet hade nyligen en sändning om Beach 2017.

http://www.styrkelabbet.se/avsnitt-54/

Posten innehåller också länkt till två bra artiklar.
Citera
2017-01-13, 12:34
Medlem
Vem är det som leder just nu?
Citera
2017-01-13, 14:06
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2016-10-07
Vem är det som leder just nu?

Det har ju inte gått en vecka för den hittills enda anmälda deltagaren.
Citera
2017-01-13, 14:55
Medlem
EmeraldForest

Längd: 156 cm
Startvikt: 80 kg

Metod: Daglig periodisk fasta 16/8.
Senast redigerad av EmeraldForest 2017-01-13 kl. 15:01.
Citera
2017-01-15, 11:25
Medlem
Gullegubbens avatar
Spänningen är olidlig om vilken av trådens hittills två deltagare som har gått ner mest sedan i söndags.

Jag börjar. Trumvirvel.

91,2!

Nedgång med 1,3 kilo sedan i söndags.

Jag tror att det enklaste är över nu och satsar på att gå ner högst ett kilo i veckan, för att vara säker på att tappa fett och inte muskler. Har varit förkyld sedan slutet av veckan så ingen styrketräning sedan måndagen. Förhoppningsvis kan jag köra snart igen.
Citera
2017-01-16, 21:18
Medlem
fonders avatar
Får jag vara med eller är det för sent?
Citera
2017-01-17, 11:04
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Får jag vara med eller är det för sent?

Det är bara att hänga på när som helst. Det blir svårt att vinna månadens tävling, men det är ju bara att hänga på till nästa månad, så är chansen större.
Citera
2017-01-19, 15:23
Medlem
Tajger66s avatar
Siktar egentligen inte på så mycket viktminskning utan mer på ökning av muskelmassan så för mig blir det nu de första månaderna på 2017 att bygga och sen får vi se var jag hamnar men märker som sagt en liten viktminskning pga striktare kost och striktare träningsschema.

Får se om fettet försvinner och hur vikten blir kontra fett/muskler? Är ej fet på något sätt men har lite gubbmage som nu minskar i rask takt och jag har tränat till och från i snart 2 år på gym, nu de sista månaderna (nov-dec-jan) mer seriösare än förut för att bygga muskler.
Kommer försöka lägga ut lite bilder senare när jag vet hur jag lägger ut dem här på ett säkert sätt.
Mått kommer när jag hittar ett måttband men mitt delmål är att komma upp i 45 cm biceps igen inom en snar framtid.

Man ca 45 år ->
längd 179,5 cm
1 Januari 2017 92 kg
15 januari 91 kg
(1 januari 2016 98 kg som jämförelse)
Citera
2017-01-19, 22:38
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Siktar egentligen inte på så mycket viktminskning utan mer på ökning av muskelmassan så för mig blir det nu de första månaderna på 2017 att bygga och sen får vi se var jag hamnar men märker som sagt en liten viktminskning pga striktare kost och striktare träningsschema.

Får se om fettet försvinner och hur vikten blir kontra fett/muskler? Är ej fet på något sätt men har lite gubbmage som nu minskar i rask takt och jag har tränat till och från i snart 2 år på gym, nu de sista månaderna (nov-dec-jan) mer seriösare än förut för att bygga muskler.
Kommer försöka lägga ut lite bilder senare när jag vet hur jag lägger ut dem här på ett säkert sätt.
Mått kommer när jag hittar ett måttband men mitt delmål är att komma upp i 45 cm biceps igen inom en snar framtid.

Man ca 45 år ->
längd 179,5 cm
1 Januari 2017 92 kg
15 januari 91 kg
(1 januari 2016 98 kg som jämförelse)

91 kilo på 179 cm utan att vara fet på något sätt är imponerande.
Citera
2017-01-20, 14:52
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
91 kilo på 179 cm utan att vara fet på något sätt är imponerande.
Mitt inlägg var nog lite otydligt och dåligt formulerat, visst är jag något fet främst över buken och det är typiskt "trivselfett" som kommer efter 40 hos en hel del män och kvinnor. Med min intensiva träning och ändrad kost så har jag minskat bukomfånget med över 10 cm de sista 2 månaderna och det minskar fortfarande. Mäter hellre än väger men håller lite koll på vikten oxå.

Hade jag varit med i en viktminskningstävling i november december 2016 så hade jag legat ganska högt upp på listan, kanske inte högst men bra iaf. Runt 90 kg muskler med en fettprocent på runt 10% på en man som är 180 cm är inget ovanligt. Nu är jag inte där än men om 6-8 månader kanske.

Vi får se vad som händer nu först i januari och sen i februari, jag tävlar främst mot mig själv men gillar denna delen av FB då jag fått en hel del nyttigt till mig här.
Senast redigerad av Tajger66 2017-01-20 kl. 14:54.
Citera
2017-01-20, 15:26
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Runt 90 kg muskler med en fettprocent på runt 10% på en man som är 180 cm är inget ovanligt.

Tvärtom. Det är ytterst ovanligt. Det vill till att ha tur för att hitta en man med de värdena bland 10 000 män. Bland män mellan 25 och 30 i BMI finns bifogad graf ett enda exempel på en man med BF på eller under 10.

https://upload.wikimedia.org/wikiped..._1994_Data.PNG
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in