• 1
  • 2
2017-01-13, 18:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Intressant, det är inte så att kranvattnet blev varmare när det stod?
Inte för jag kollat speciellt men inte märkt nån skillnad på temperatur, bla klor och ph-höjande ämnen försvinner när vattnet får stå...dricksvatten har oftast höjt ph för att skydda vattenledningar.
Citera
2017-01-14, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Inte för jag kollat speciellt men inte märkt nån skillnad på temperatur, bla klor och ph-höjande ämnen försvinner när vattnet får stå...dricksvatten har oftast höjt ph för att skydda vattenledningar.

Jo, jag har väldigt svårt att tänka mig att temperaturen mellan t ex 5-10°C och rumstemp kan påverka pH-värdet typ 1,5 enhet. Få (eller inga) ämnen har dom egenskaperna.
Förövrigt finns det oftast en hel del gas löst i vattnet - mestadels är det nog syre och kväve från luft, men även andra gaser.
Det höga trycket i vattenledningarna gör att vattnet lättare löser gaser eller kan hålla dom lösta. Sen när man tappar upp det och trycket sjunker, så avgår en del gaser (ofta ser man ju även hur det blir bubblor på insidan av ett glas med kranvatten som stått en stund). Det är troligtvis detta som ger pH-förändringen om nån pH-höjande gas avgår.

När vattnet sen fryser separeras i princip alla ämnen ut från vattnet - förutom gaser även mineraler och salter. Gasbubblor är det som gör att isen blir grumlig (kollar man noga så ser man oftast också att det är som en aerosol av små, små gasbubblor). Helt rent vatten som fryser blir klart som glas.

Många ämnen löser sig ju såklart i isen igen när den smälter - men inte allt (t ex kalk som separerats från vattnet lär ju mestadels lägga sig på botten i glaset när isen smält och en större del av gaserna bubblar förmodligen ut (dessa kan då vissa fall avge lite lukt).
Smaken och ev lukt på vattnet avgörs ju mestadels av vad som finns löst i vattnet. Ändras förhållandet mellan dessa ämnen så ändras ju smaken också. Det är bara det att det rör sig om så små mängder ämnen att det är inte mycket av det man ser förutom då gaser i form av små bubblor (smak och luktsinnet är ju väldigt känsligt - just smak på vatten är ju också något vissa personer känsligare än andra på).
Det lär bli rätt så olika effekt beroende på vad som finns i ens lokala kranvatten, men en viss smakförändring blir det nog i dom på dom flesta ställen, om man fryser vattnet och sen tinar upp det.
Vore kul om man gjorde samma test med destillerat vatten - då ska det inte bli nån skillnad.
Senast redigerad av C20 2017-01-14 kl. 07:05.
Citera
2017-01-17, 22:55
Medlem
CarlXIIs avatar
Har märkt att det luktar skumt när man avfrostar en frys.. kanske estrar från någon gammal köttfärspaj som sublimerat och spridit sig?
Citera
2017-01-17, 23:06
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
Har märkt att det luktar skumt när man avfrostar en frys.. kanske estrar från någon gammal köttfärspaj som sublimerat och spridit sig?
Jag har också tänkt att frysar luktar lite skumt. Särskilt en som stått tom och avstängd med dörren stängd en längre tid. När man öppnar den så är det någon lustig lukt som jag tror kommer från plasten.

(Ännu skummare luktar det förstås om den stått avstängd länge med mat i men det är inte så svårbegripligt...)
Citera
2017-01-24, 02:22
Medlem
Knivur-273s avatar
Gassammansättningen i vattnet är olika, och därför smaken.

Jag verkligen ÄLSKAR kolsyrat vatten som jag gör själv. Vanligt kranvatten är OK om det är kallt och från rätt källa eller stad.
Citera
2017-01-24, 03:11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag har också tänkt att frysar luktar lite skumt. Särskilt en som stått tom och avstängd med dörren stängd en längre tid. När man öppnar den så är det någon lustig lukt som jag tror kommer från plasten.
Tycker både kyl & frys luktar lite skumt, instängt o fuktigt på ett småunket sätt och det sätter sig definitivt i vatten om det inte är skyddat.

Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Vanligt kranvatten är OK om det är kallt och från rätt källa eller stad.
Kan skilja rätt mycket mellan städer, vid tester brukar ytvattentäkter få lägre betyg medans grundvatten som innehåller mer mineraler brukar få bättre betyg i tester.

Hade ett sommarställe som barn med egen brunn i småländsk rullstensås och det vattnet...mycket bättre än det kommunala som kommer från göta älv.
Senast redigerad av Arne.Anka 2017-01-24 kl. 03:15.
Citera
2017-01-24, 03:35
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tycker både kyl & frys luktar lite skumt, instängt o fuktigt på ett småunket sätt och det sätter sig definitivt i vatten om det inte är skyddat.

Kan skilja rätt mycket mellan städer, vid tester brukar ytvattentäkter få lägre betyg medans grundvatten som innehåller mer mineraler brukar få bättre betyg i tester.

Hade ett sommarställe som barn med egen brunn i småländsk rullstensås och det vattnet...mycket bättre än det kommunala som kommer från göta älv.
Mitt kranvatten kommer från Motala Ström, helt naturligt med Ph 8,0 tror jag det är. Det bästa jag smakat, var från Granvik, på andra sida Vättern. Det vattnet var från borrad brunn tror jag.

Edit: Det bästa jag smakat var från bäcken i Jämtland, öster om Storån i Hotagen. Nedanför Granberget.
Senast redigerad av Knivur-273 2017-01-24 kl. 03:43.
Citera
2017-01-24, 03:52
Medlem
Knivur-273s avatar
Det är gott att dricka vatten från sjön, som till exempel Vättern och flera andra rena sjöar i hela Sverige.

Man skall ta vattnet långt ut, helst inte nära stranden, särskilt i södra Sverige med korna. I Vättern kan du dricka, men helst inte nära städerna, och tänk på strömningsriktningen, sjön töms mot Motala. 15 meter siktdjup på vintern Minst.

Åarna som rinner till sjön kan innebära en försämring.

Rängen och många andra duger också för att dricka, om man tar vatten långt från bondgårdar och annat. Och tänker på strömningsriktningen.

Det renaste godaste vattnet, tar man från en ren fin sjö på vintern.

Vatten från borrade brunnar, kan ha den tråkiga egenskapen, att det bär upp skadliga ämnen från berget, men inte alltid förstås.
Senast redigerad av Knivur-273 2017-01-24 kl. 04:02.
Citera
2017-01-24, 04:13
Moderator
Arne.Ankas avatar
Skulle va intressant att jämföra vatten från olika delar av sverige och hur de smakar efter en omgång i frysen

http://www.svensktvatten.se/fakta-om...ttentavlingen/
Citera
2017-01-24, 04:26
Medlem
Knivur-273s avatar
Ta det godaste finaste rena kalla dricksvattnet och koka det. Häll det sedan på en PET-flaska och frys det. Tina det sedan och smaka.

Det kommer ha en tråkig, om än inte dålig smak.

Gassammansättningen kan spela en roll här.
Citera
2017-01-24, 06:44
Medlem
Knivur-273s avatar
[quote=Arne.Anka|59697827]Tycker både kyl & frys luktar lite skumt, instängt o fuktigt på ett småunket sätt och det sätter sig definitivt i vatten om det inte är skyddat.

Om man fyller en stor bägare med det allra finaste vatten och ställer in i kylen utan lock, så kommer vattnet få en dålig smak redan efter ett dygn.

Vattnet suger åt sig mögelsporer och liknande från kylskåpsväggarna (ja, de syns inte, men de finns oftast), lukter från matvaror och annat.

Torkar man kylen minst varje vecka med en gnutta klorin eller väteperoxid, så kan det vara annorlunda, men matvarorna ångar av ämnen som påverkar vattnet i alla fall.

Det måste vara lock på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in