Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Inte för jag kollat speciellt men inte märkt nån skillnad på temperatur, bla klor och ph-höjande ämnen försvinner när vattnet får stå...dricksvatten har oftast höjt ph för att skydda vattenledningar.
Jo, jag har väldigt svårt att tänka mig att temperaturen mellan t ex 5-10°C och rumstemp kan påverka pH-värdet typ 1,5 enhet. Få (eller inga) ämnen har dom egenskaperna.
Förövrigt finns det oftast en hel del gas löst i vattnet - mestadels är det nog syre och kväve från luft, men även andra gaser.
Det höga trycket i vattenledningarna gör att vattnet lättare löser gaser eller kan hålla dom lösta. Sen när man tappar upp det och trycket sjunker, så avgår en del gaser (ofta ser man ju även hur det blir bubblor på insidan av ett glas med kranvatten som stått en stund). Det är troligtvis detta som ger pH-förändringen om nån pH-höjande gas avgår.
När vattnet sen fryser separeras i princip alla ämnen ut från vattnet - förutom gaser även mineraler och salter. Gasbubblor är det som gör att isen blir grumlig (kollar man noga så ser man oftast också att det är som en aerosol av små, små gasbubblor). Helt rent vatten som fryser blir klart som glas.
Många ämnen löser sig ju såklart i isen igen när den smälter - men inte allt (t ex kalk som separerats från vattnet lär ju mestadels lägga sig på botten i glaset när isen smält och en större del av gaserna bubblar förmodligen ut (dessa kan då vissa fall avge lite lukt).
Smaken och ev lukt på vattnet avgörs ju mestadels av vad som finns löst i vattnet. Ändras förhållandet mellan dessa ämnen så ändras ju smaken också. Det är bara det att det rör sig om så små mängder ämnen att det är inte mycket av det man ser förutom då gaser i form av små bubblor (smak och luktsinnet är ju väldigt känsligt - just smak på vatten är ju också något vissa personer känsligare än andra på).
Det lär bli rätt så olika effekt beroende på vad som finns i ens lokala kranvatten, men en viss smakförändring blir det nog i dom på dom flesta ställen, om man fryser vattnet och sen tinar upp det.
Vore kul om man gjorde samma test med destillerat vatten - då ska det inte bli nån skillnad.