• 1
  • 2
2017-01-12, 23:05
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Fyller man ett glas vatten och en iskubshållare från samma kran. Ställer iskubshållaren i frysen. När de frusit poppar ur isbitarna i ett glas - låter de smälta och stå till de har samma temperatur som första glaset.

Smakar man på sedan på de bägge glasen så smakar de annorlunda.
I tillägg luktar isglaset, medan kranglaset inte gör det.

Det är någon lätt metallisk lukt och smak i min mening.

Varför är det så?

Hade kanske kunnat lägga denna i Matlagning och metoder, men antar att det är en kemisk orsak till det.
Citera
2017-01-12, 23:07
Medlem
Du har väl annat i din frys som påverkar smaken på ditt vatten, eller?
Citera
2017-01-12, 23:19
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag tror att en del vatten avgår genom sublimering från isen så det inte är kvar lika mycket vatten när man smält det som det var när man fyllde iskuberna. På så sätt får man ett torrare vatten, kanske bara 90 % så blött som kranvatten om 10 % har sublimerat bort.

Nä nu snackar jag skit.

Däremot kan nog isen ta åt sig smak via luften i frysen, särskilt om den står där länge. Har du provat med en tät frysmojäng såsom plastpåse där isen inte exponeras så mycket för luft? Samtidigt borde man då lägga en likadan påse i kylen för att se om plasten påverkar smaken.

Testet bör göras blint eller helst dubbelblint för att undvika att svaret påverkas subjektivt av förväntningar.
Citera
2017-01-12, 23:22
Medlem
sommarlovs avatar
Fruset vatten förlorar sin luft som kranvatten har, häll tinat vatten mellan glas så luft åter kan absorberas av vattnet får du se...
Citera
2017-01-12, 23:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Fruset vatten förlorar sin luft som kranvatten har,
Kranvatten innehåller mer skit än luft som försvinner, mitt kranvatten kan ha ph över 8.5 men låt det stå en stund så sjunker det till 7.
Citera
2017-01-12, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag tror att en del vatten avgår genom sublimering från isen så det inte är kvar lika mycket vatten när man smält det som det var när man fyllde iskuberna. På så sätt får man ett torrare vatten, kanske bara 90 % så blött som kranvatten om 10 % har sublimerat bort.

Nä nu snackar jag skit.

Ja, det gör du sannerligen! För vattnet i islådan växer! Det har jag sett själv, att det växer rimfrost upp ur den!
Citera
2017-01-12, 23:41
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kranvatten innehåller mer skit än luft som försvinner, mitt kranvatten kan ha ph över 8.5 men låt det stå en stund så sjunker det till 7.
Vad mäter du med då?
Tar du hänsyn till temperaturskillnaden?
Citera
2017-01-13, 00:25
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vad mäter du med då?
Enligt vattenverket ska dricksvattnet vid tappstället hålla ett ph på 7.7 till 8.8, hemma har jag mätt med ph-vätska och ph-mätare med en noggrannhet på 0.05.
Citera
2017-01-13, 03:19
Medlem
Citat:
Enligt vattenverket ska dricksvattnet vid tappstället hålla ett ph på 7.7 till 8.8, hemma har jag mätt med ph-vätska och ph-mätare med en noggrannhet på 0.05.

Och vilket värde kom du fram till?
Citera
2017-01-13, 08:43
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Intressant, det är inte så att kranvattnet blev varmare när det stod?
Citera
2017-01-13, 11:12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Ja, det gör du sannerligen! För vattnet i islådan växer! Det har jag sett själv, att det växer rimfrost upp ur den!
Här är det i o f s massa och inte volym som är intressant. Har du vägt islådan med is och rimfrost? Mat brukar ju kunna torka ut i frysen om inte förpackningen är tät så jag är rätt säker på att nettot brukar vara att vattnet sublimerar bort och avgår till luften respektive fastnar på förångarytorna i frysen.

Tillägg: Jag vägde min islåda med is i nu till 279 g. Jag tror dock att förändringen genom sublimering är så liten så upplösningen på hushållsvågen, 1 g inte duger för att se åt vilket håll det bär men påminn mig gärna om någon månad så ska jag kolla igen.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-01-13 kl. 11:15.
Citera
2017-01-13, 13:34
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Däremot kan nog isen ta åt sig smak via luften i frysen, särskilt om den står där länge. Har du provat med en tät frysmojäng såsom plastpåse där isen inte exponeras så mycket för luft? Samtidigt borde man då lägga en likadan påse i kylen för att se om plasten påverkar smaken.
Ska testa det.

Men har varit samma i alla frysar jag testat sedan barnsben, så det måste i så fall vara någon smak från själva frysen, inte de andra varorna i frysen. Men själva frysboxen är ju isolerad från aggregaten så vet inte vad det skulle vara (iaf den frysen jag prövar med nu är helt isolerad från aggregaten med plast).
Tyvärr är det inte minusgrader ute här, så kan inte göra ännu ett test med ute-fryst kranvatten.

Någon annan som upplever smakskillnad? Kan väl inte bara vara jag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in