Citat:
Ursprungligen postat av
zozinka
Vad är fel form av fett då? Det enda fett jag får i mig är; olivolja, nötter och fett från lax i princip. Bytt ut mjölk och grädde till Oatly för ett år sedan. Åt dock grekisk yoghurt i några veckor innan jul till frukost, för jag blev lite trött på havregrynsgröt. Fick 3 stora cystor på kinden, men vet inte om det har någon koppling.
Jag tror vi kan fastslå några saker:
1. Du verkar inte ha genetiska anlag för akne, följaktligen beror det på miljöfaktorer:
1.1. Kost - Här verkar du ha testat dig igenom det mesta.
1.2. Leverne - Här är "stress" den gemensamma nämnaren för allt ont i världen.
Du skrev någonstans att det började när du flyttade och din pojkvän dumpade dig, du har testat dig igenom alla möjliga kostkurer och det verkar inte hjälpa. Jag tror vi kan dra den rimliga slutsatsen att orsaken antagligen ligger i din stressituation, att det är något som triggar din akne explosion. För mig låter det som att ditt immunförsvar verkar ha fuckat ur (vilket är vanligt vid stress), hur är det annars med förkylningar/sjukdomar etc? Hur är det när du är på semester? Går det i perioder eller är det konstant?
Om du har torr hud, hur fungerar det med din vätskebalans? Hur mycket vatten dricker du om dagen?
Testosteoronförklaringen låter orimlig, det är väldigt låga nivåer. Den förklaringen kan du nog avfärda ganska snabbt som orsak till dina problem. Likaså är det idiotiskt att skylla på "träning" om du bara 3-4 ggr veckan, hade du tränat kanske 9-10 ggr/vecka hade vi kunnat snacka om det.