• 1
  • 2
2017-01-12, 20:08
Medlem
Jag undrar hur ni gör för att hantera avundsjuka på bästa sätt?

Jag märker ibland att människor reagerar med avundsjuka när mitt liv fungerar bra. När saker faller på plats, jag får flyt och jag kan njuta av livet händer det att människor sitter som i ett moln av avundsjuka och missunnsamhet. Jag har en del sådana här människor på mitt jobb. En del kommer med syrliga kommentarer, de ger mig beröm samtidigt som de blänger ilsket och avundsjukt. Jag är inte en särskilt skrytsam person och jag lever ett ganska enkelt liv, så det känns konstigt när folk blir avundsjuka.

Min fråga är nu:
Hur hanterar ni avundsjuka människor?
Vad brukar människor bli avundsjuka på hos er?
Citera
2017-01-12, 20:15
Avstängd
Ge fan i att dela så mycket av ditt liv, så slipper du dryga människor. Håll det för dig själv. Och glöm inte, att hela världen snurrar inte runt just dig!
Citera
2017-01-12, 20:18
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ge fan i att dela så mycket av ditt liv, så slipper du dryga människor. Håll det för dig själv. Och glöm inte, att hela världen snurrar inte runt just dig!

Håller med, men skulle inte säga det så grovt kanske. hehe.

Sen kan du bara skita i vad andra tycker också. De har inte med ditt liv att göra.
Citera
2017-01-12, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagdalenaEleonora

Jag märker ibland att människor reagerar med avundsjuka när mitt liv fungerar bra. När saker faller på plats, jag får flyt och jag kan njuta av livet händer det att människor sitter som i ett moln av avundsjuka och missunnsamhet. Jag har en del sådana här människor på mitt jobb. En del kommer med syrliga kommentarer, de ger mig beröm samtidigt som de blänger ilsket och avundsjukt. Jag är inte en särskilt skrytsam person och jag lever ett ganska enkelt liv, så det känns konstigt när folk blir avundsjuka.

Min fråga är nu:

Vad är det du har gjort som är värt att bli avundsjuk på? Är du bara ödmjuk med din "lycka"/ ditt välmående så finns det ingenting att vara avundsjuk på, då skulle jag tycka att du är en reko person för övrigt och inte bara när du mår bra. Sedan finns det ju vissa personer som verkligen vill att man skall vara avundsjuk på dessa, dem är svårare att stå ut med tycker jag.
Citera
2017-01-12, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastansfull
Vad är det du har gjort som är värt att bli avundsjuk på? Är du bara ödmjuk med din "lycka"/ ditt välmående så finns det ingenting att vara avundsjuk på, då skulle jag tycka att du är en reko person för övrigt och inte bara när du mår bra. Sedan finns det ju vissa personer som verkligen vill att man skall vara avundsjuk på dessa, dem är svårare att stå ut med tycker jag.

Jag skryter inte, gnuggar inte min lycka i andras ögon och vill INTE att folk ska vara avundsjuka på mig, men de är det ändå. Inte alla, såklart, utan vissa. Oftast är detta människor som mår dåligt.
Citera
2017-01-12, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Jag delar inte särskilt mycket kring mitt privatliv, det är det som är grejen. Jag bara lever mitt eget liv och folk bli avundsjuka ändå...
...detta trots att jag lever ett ganska enkelt liv.
Citera
2017-01-12, 20:37
Medlem
Nicke08s avatar
Se till att leva ditt liv utan att behöva andras godkännande.

Fokusera på vad du gillar och bry dig om de människor som får dig att må bra och vice versa.

Allt annat är slöseri.
Citera
2017-01-12, 20:38
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:

Min fråga är nu:
Du lever ett enkelt liv och skryter inte. Kan du ge exempel på sådant de är avundsjuka på, och t om känner att de måste berömma dig för?

- Jaha, så din bil gick alltså igenom besiktningen. Igen. Så himla kul för dig. Gud så "bra" du är.

Någonting sånt eller?
Citera
2017-01-12, 20:41
Medlem
Citat:
Jag delar inte särskilt mycket kring mitt privatliv, det är det som är grejen. Jag bara lever mitt eget liv och folk bli avundsjuka ändå...
...detta trots att jag lever ett ganska enkelt liv.

Javisst och varför vara avundsjuk på det? På vilket sätt är dem avundsjuka om dem nu är det vill säga, det kanske är andra känslor som talar och då tror du att det är avundsjuka?
Citera
2017-01-12, 20:42
Medlem
Citat:

Min fråga är nu:
Något som livet lärt mig är att det finns människor som inte mår bra om de inte får må dåligt. Jag tror att de flesta av oss känner några sådana. De är aldrig nöjda och alltid missunnsamma. Det som brukar fungera för mig är tacka för berömmet med ett soligt leende och säga att man blir glad för just deras beröm. Soligt leende, glada ögon och varma ord, som om man inte alls noterar deras sura min och arga blick. De brukar komma av sig och inte riktigt veta hur de ska reagera. Lika roligt varje gång.
De som brukar väcka dessa människors avundsjuka är i stort sett allt, de behöver liksom må dåligt.
Citera
2017-01-12, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Du lever ett enkelt liv och skryter inte. Kan du ge exempel på sådant de är avundsjuka på, och t om känner att de måste berömma dig för?

- Jaha, så din bil gick alltså igenom besiktningen. Igen. Så himla kul för dig. Gud så "bra" du är.

Någonting sånt eller?

De säger saker i stil med:
"Har du en ny klänning nu igen - vilken fin!"
"Du har alltid så fina kläder!"
"Ja, du lever ju verkligen livet!"
"Du verkar ha ett rikt och socialt liv!"
"Du är ung - du har hela livet framför dig!"
"Vad kreativ du är!"

De försöker få det att låta som beröm, men avundsjukan lyser igenom...
...det är lite speciellt.
Citera
2017-01-12, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Något som livet lärt mig är att det finns människor som inte mår bra om de inte får må dåligt. Jag tror att de flesta av oss känner några sådana. De är aldrig nöjda och alltid missunnsamma. Det som brukar fungera för mig är tacka för berömmet med ett soligt leende och säga att man blir glad för just deras beröm. Soligt leende, glada ögon och varma ord, som om man inte alls noterar deras sura min och arga blick. De brukar komma av sig och inte riktigt veta hur de ska reagera. Lika roligt varje gång.
De som brukar väcka dessa människors avundsjuka är i stort sett allt, de behöver liksom må dåligt.

Tack för din intressanta och tänkvärda kommentar. Jag tror att du kan ha rätt. Vissa människor vill nog inte må bra...
...jag ska tänka på det nästa gång den här situationen uppstår.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in