2017-01-12, 19:25
Medlem
Expliceds avatar
Hallå!

Ska nu påbörja mitt sista halvår på universitetet och kommer under den perioden jobba heltid (exjobb i kombination med internship). Den inkomst jag kommer få från jobbet kommer långt överskrida CSNs fribelopp. Min fråga är då huruvida det är lagligt att be sin arbetsgivare att betala ut hela lönen i början på det andra kalenderhalvåret 2017 så att jag blir berättigad till CSN hela första halvåret?

Mvh. Expliced.
Citera
2017-01-12, 19:33
Medlem
"Det behöver vi veta eftersom CSN tar hänsyn till din inkomst per kalenderhalvår, medan den uppgift vi får från Skatteverket är per år."

Jag tror det blir ytterst komplicerat för din arbetsgivare att trixa med lönespecar, då avdragen skatt och annat rapporteras löpande till Skatteverket.
Citera
2017-01-12, 20:30
Medlem
Det är väl ganska vanligt att exjobbare får hela ersättningen när exjobbet är klart?
Citera
2017-01-12, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
"Det behöver vi veta eftersom CSN tar hänsyn till din inkomst per kalenderhalvår, medan den uppgift vi får från Skatteverket är per år."

Jag tror det blir ytterst komplicerat för din arbetsgivare att trixa med lönespecar, då avdragen skatt och annat rapporteras löpande till Skatteverket.

Arbetsgivare lämnar kontrolluppgift till SKV en gång per år, nämligen nu i Januari.

Att CSN ska få reda på hur det ser ut halvårsvis bygger på att arbetsgivare eller CSN-kunden skickar underlag (lönespecs:ar) till CSN för att dom ska kunna reda ut det på månad/halvår.

Med det sagt; om TS kan förmå sin arbetsgivare att hålla inne lön till efter halvårsskiftet och sedan betala ut retroaktivt så vore det görbart. Givetvis något av en gråzon i någon mening, det låter jag vara osagt.

Nackdelen för TS blir ju för övrigt att några pengar från arbetsgivaren inte kommer utbetalas förrän efter halvårsskiftet, är det värt mödan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in