2017-01-14, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tystaorden
Alltså har läst massa olika teorier idag och en hel del konstiga o hemska kommentarer. Man blir mörkrädd!!

Har inte velat skriva något förut men här är mina tre olika teorier på vad som kan ha hänt baserat på lite fakta jag har fått höra:

1- med tanke på att killarna som qendrim o shkembim bajaramaj hänger ofta precis 300-400 meter från hållplatsen, så är en teori att han har blivit misstagen för någon annan och skjutits och när GM sköt så insåg han att det är fel kille. Gick en liten bit och sedan kom tillbaka för att han bestämde att de bäst att döda honom så de inte finns något spår kvar.

2- det kan ha varit pga ett litet tjafs, som vissa nämner eller ett bråk som har eskalerat. Men inte nödvändigtvis något kriminellt. Det hade inte förvånat mig då just runt detta området finns det många små killar 14-17 som har själv vapen eller har bröder som har vapen hemma.

3- det finns en liten chans att de kan handla om något kriminellt men finns inga riktiga indikationer på det än,( får mer info imorgon). Men det är osannolikt just nu.

Säger som GW; hata slumpen!

Tittar vi på statistiken så är risken nästan obefintlig att man som oskyldig blir dödad. Speciellt med 10 skott.

Rent statistiskt så har Ahmed inte rent mjöl i påsen. Såpass "orent" att någon vill se honom död.
Allt är inte statistik, och det här fallet kan givetvis vara ett av de ytterst få undantagen.
Men det är mer sannolikt att han har gjort något, än att han inte har gjort något.
Senast redigerad av Ollebollesolle 2017-01-14 kl. 04:13.
Citera
2017-01-14, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle
Säger som GW; hata slumpen!

Tittar vi på statistiken så är chansen nästan obefintlig att man som oskyldig blir dödad. Speciellt med 10 skott.

Rent statistiskt så har Ahmed inte rent mjöl i påsen. Såpass "orent" att någon vill se honom död.
Allt är inte statistik, och det här fallet kan givetvis vara ett av de ytterst få undantagen.
Men det är mer sannolikt att han har gjort något, än att han inte har gjort något.

Ja absolut och jag utesluter inte den möjligheten.

Allt är möjligt. Det jag däremot kan säga är att jag frågat lite, o fick höra att de finns lite mer info Kring detta som inte sagts som folk som bor i området, speciellt killarna som hänger där vet om.

De kan va något viktigt eller inte. Men det som är säkert är att de finns en story bakom de, o folk i området vet, vissa vet.
Du kommer inte till Rosengård o skjuter en kille o går utan att folk vet vem det är som gjort de.
Senast redigerad av tystaorden 2017-01-14 kl. 04:14.
Citera
2017-01-14, 04:15
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Citat:
Alltså har läst massa olika teorier idag och en hel del konstiga o hemska kommentarer. Man blir mörkrädd!!

Har inte velat skriva något förut men här är mina tre olika teorier på vad som kan ha hänt baserat på lite fakta jag har fått höra:

1- med tanke på att killarna som qendrim o shkembim bajaramaj hänger ofta precis 300-400 meter från hållplatsen, så är en teori att han har blivit misstagen för någon annan och skjutits och när GM sköt så insåg han att det är fel kille. Gick en liten bit och sedan kom tillbaka för att han bestämde att de bäst att döda honom så de inte finns något spår kvar.

2- det kan ha varit pga ett litet tjafs, som vissa nämner eller ett bråk som har eskalerat. Men inte nödvändigtvis något kriminellt. Det hade inte förvånat mig då just runt detta området finns det många små killar 14-17 som har själv vapen eller har bröder som har vapen hemma.

3- det finns en liten chans att de kan handla om något kriminellt men finns inga riktiga indikationer på det än,( får mer info imorgon). Men det är osannolikt just nu.

Har du någon insikt i familjen eller?
Jag själv som f.d malmöit, en skötsam sådan också vet hur lätt man kommer i kontakt med fel killar. Vi alla känner någon liksom.

Är det möjligt att han varit indragen i den undre världen och därigenom fått ögon på sig, utan att egentligen har sysslat med något? Lånat pengar av någon och att skulden gått vidare eller så?

Alltså, hade han städat folk i sin omgivning också?
Senast redigerad av Bananpyjamasen 2017-01-14 kl. 04:19.
Citera
2017-01-14, 04:19
Medlem
Vi kan nog räkna med att även detta mordet förblir olöst.

Citat:
För en månad sedan lovade Dan Eliasson ytterligare 150 miljoner kronor till i region Syd.
Enligt SVT blir det nu istället en besparing på 70–90 miljoner.
http://www.sydsvenskan.se/2017-01-13/malmo-har-fatt-nog-valdet-ar-for-grovt-och-sorgen-for-stor-for-tillfalliga-losningar
Citera
2017-01-14, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyjamasen
Har du någon insikt i familjen eller?
Jag själv som f.d malmöit, en skötsam sådan också vet hur lätt man kommer i kontakt med fel killar. Vi alla känner någon liksom.

Är det möjligt att han varit indragen i den undre världen och därigenom fått ögon på sig, utan att egentligen har sysslat med något?

Känner inte familjen direkt men känner folk som känner familjen.

Alltså bor du i Rosengård så känner du 100% någon som är kriminell vare sig du vill eller inte. Eller iallafall du vet någon som är de.
Allt jag fått höra än så länge så var han inte indragen i något sånt, men man vet aldrig liksom.
Är ganska säker på att de kommande dagarna kommer de komma mer info som gör allt tydligare
Citera
2017-01-14, 04:21
Medlem
Citat:
Känner inte familjen direkt men känner folk som känner familjen.

Alltså bor du i Rosengård så känner du 100% någon som är kriminell vare sig du vill eller inte. Eller iallafall du vet någon som är de.
Allt jag fått höra än så länge så var han inte indragen i något sånt, men man vet aldrig liksom.
Är ganska säker på att de kommande dagarna kommer de komma mer info som gör allt tydligare

Tack för info. Ju mer info som kommer ut, desto mindre behöver vi spekulera =)
Citera
2017-01-14, 04:22
Medlem
carass avatar
– Jag kom hit för att göra mina barn trygga. Men det har blivit tvärtom. Det finns ingen trygghet här, säger Housam Abbas, pappa till Ahmed.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x08EQ/16-arige-ahmed-skots-till-dods

”Glöm inte att du har prov i skolan imorgon”. Det var det sista Najm Obaid sa till son innan dörren slog igen.
http://www.sydsvenskan.se/2017-01-13/16-aringens-pappa-igar-var-det-ahmed-imorgon-ar-det-kanske-din-son

Tidningarna anger olika namn/personer på Ahmeds pappa. Vem är pappa? Housam Abbas eller Najm Obaid? Sistnämnde iaf skriven på samma adress som BO. Kanske Aftonbladet skrivit fel och det ska vara farbror och inte pappa?
Citera
2017-01-14, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caras
– Jag kom hit för att göra mina barn trygga. Men det har blivit tvärtom. Det finns ingen trygghet här, säger Housam Abbas, pappa till Ahmed.

”Glöm inte att du har prov i skolan imorgon”. Det var det sista Najm Obaid sa till son innan dörren slog igen.
http://www.sydsvenskan.se/2017-01-13/16-aringens-pappa-igar-var-det-ahmed-imorgon-ar-det-kanske-din-son

Tidningarna anger olika namn/personer på Ahmeds pappa. Vem är pappa? Housam Abbas eller Najm Obaid? Sistnämnde iaf skriven på samma adress som BO. Kanske Aftonbladet skrivit fel och det ska vara farbror och inte pappa?

Najm är pappa
Housam är kusin

Båda citaten är något som pappan sa idag på ceremonin men de har nog bara skrivit fel namn
Citera
2017-01-14, 04:28
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caras

Housam Abbas är en kusin enligt Expressen, troligtvis bror till Ruaa. Han är bara 30 år
Citera
2017-01-14, 04:28
Medlem
carass avatar
Citat:
Najm är pappa
Housam är kusin

Båda citaten är något som pappan sa idag på ceremonin men de har nog bara skrivit fel namn

Kanske bra om någon meddelar Aftonbladet då för rättelse för att undvika missförstånd
Citera
2017-01-14, 04:39
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Oavsett om familjen bodde här då eller inte, o oavsett om det var deras bil eller inte.

Som jag nämnt tidigare tror jag inte det är BO mammas bil men hur som helst.

Så kan jag garantera att familjen inte haft en fejd med någon o absolut inte som varat fram tills idag.
Både mamman och pappan är människor som jag skulle beskriva som väldigt vanliga föräldrar som kommer från någorlunda fattiga förhållanden, en klassisk vanlig familj. I släkten har de många väl utbildade killar varav kusinen som har nämnts som är data ingenjör och tror att en av BO äldre bröder jobbar på ett sjukhus antingen Lund eller Malmö
Det som får mig att tvivla en aning är hur välkänd och långvarig släkfejden varit redan i början av april 2009
Citat:
Ägarfamiljen är involverad i en långvarig och vida uppmärksammad lokal släktfejd och har mottagit hot. Därför tog polisen bomblarmet på mycket stort allvar.
http://www.svd.se/misstankt-bomb-var-lossnad-bildetalj
Citera
2017-01-14, 04:42
Medlem
DickeFixs avatar
Jag är så illa berörd av detta mord så jag inte kan sova. Läste just om minnesstunden.

http://www.sydsvenskan.se/2017-01-13/kanslosam-minnesstund-for-mordad-16-aring

Det är förfärligt att det råder Vilda Västern i dessa utanförskapsområden så att en till synes ordentlig, oskyldig kille som Ahmed ska dö. Hoppas polisen löser mordet men även då kommer inte rättvisa skipas. Inget kan göra det som hänt ogjort. Man kan inte spola tillbaka tiden. Familjen tvingas leva med detta hela livet.

Det är nyttigt att läsa ovanstående artikel för dem som tror att alla invandrare i dessa områden är kriminella. Det är inte fallet utan majoriteten är jävligt förbannade på de ungdomar/familjer som sprider kaos och skräck i området, samt svenska politiker som låtit detta ske. Föräldrar, polis och skola måste nu liera sig för att återta makten från de kriminella maffiabossarna och deras springpojkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in