2017-01-14, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tystaorden
Alltså Zeinab hussein som ni talar om som är BO mor bor på bennetsväg 33, den bilbomben ni länkar till var inte i närheten av deras lägenhet, utan bilen stod på en parkeringsplats två kvarter från bennetsväg 33, tror de bara råkar vara en annan kvinna i området som heter likadant.
Men de kan va samma familj oxå. Men både förnamnet Zeinab o efternamnet hussein är ett vanligt arabiskt namn.
Sen vill jag minnas att det var en libanesisk familj som bråkade med en annan familj o att de aldrig var en bomb.

Men kan ha fel om de sist nämnda!

Tack för info.

Ja, det råder tvivel till om det är aktuell familj eller ej.
Citera
2017-01-14, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det var ingen bomb utan någon del från bilen, typ avgassystemet, som hängde ner. Jag kommer ihåg händelsen.
Om det nu var samma ägare då.det finns fler (6 stycken) med samma namn i Malmö?

Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle
Ja, men det finns bara en familj på BO adress.

Bilbomb eller icke. Enligt polisen existerade det en släktfejd mellan familjen och en annan familj.
Om det har något med det aktuella brottet att göra eller ej, vet vi icke.
Men uppenbarligen har fejden varit tillräckligt infekterad för att de ska kunna tro att den andre familjen skulle kunna ha placerat ut en bilbomb.

Då är frågan - bodde familjen där i april 2009?
Enligt tidningsuppgifter kom de rån Irak till Sverige 2009.
Citera
2017-01-14, 03:37
Medlem
Louise.potatisgriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZNUTEN
Eviga släktfejder är en djupt rotad tradition hos MENA-folket.
Det är ju därför det ser ut som det gör i deras sönderbombade hemländer.

Släkten/individens heder kräver blodshämnd
Kan mycket väl vara så också i detta fallet även om något kränkande hände för länge sedan!
Man glömmer och förlåter intet.

Lär bli flera arga unga män som får sätta livet till innan årets första månad är slut.
Malmö liksom flertalet av våra städer går en synnerligen dyster framtid till mötes.

Exakt. Detta är ingen klassfråga som vissa anser.

Detta har bara med ursprung att göra.

Det finns ju en orsak till att det ser ut som det gör i deras hemländer. Inavel, efterbliven kultur, religion samt allmänt låg IQ är ingen bra kombination.

Vi lär garanterat att få se fler mord i Malmö innan februari.
Citera
2017-01-14, 03:43
Medlem
Citat:
Tack för info.

Ja, det råder tvivel till om det är aktuell familj eller ej.

Ja lägg till att BO familj kom till Sverige 2009 och denna påstådda fejd var april 2009, att du hunnit ha en fejd på 4 månader förutsatt att de landa här i januari Är osannolikt,
Speciellt eftersom deras barn kan inte varit mer än 11-12 år gamla, alltså den äldsta
Citera
2017-01-14, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantes

Berättigad fråga! Om de inte gjorde det så gäller bilbomben en annan familj såklart.
Transportstyrelsen har ju samtliga ägaruppgifter. Får ut 3, men inte så långt tillbaka
som till 2009. Blir till att kontakta dem när de öppnar.
Citera
2017-01-14, 03:45
Medlem
Citat:
Ja lägg till att BO familj kom till Sverige 2009 och denna påstådda fejd var april 2009, att du hunnit ha en fejd på 4 månader förutsatt att de landa här i januari Är osannolikt,
Speciellt eftersom deras barn kan inte varit mer än 11-12 år gamla, alltså den äldsta

Agree! Kan vara en slump att en med samma namn som mamman bodde såpass nära bilen.
Vi får gräva vidare. För om det trots allt är den aktuella familjen, så kan ju motivet finnas där.
Men vi får se =)
Citera
2017-01-14, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantes

Oavsett om familjen bodde här då eller inte, o oavsett om det var deras bil eller inte.

Som jag nämnt tidigare tror jag inte det är BO mammas bil men hur som helst.

Så kan jag garantera att familjen inte haft en fejd med någon o absolut inte som varat fram tills idag.
Både mamman och pappan är människor som jag skulle beskriva som väldigt vanliga föräldrar som kommer från någorlunda fattiga förhållanden, en klassisk vanlig familj. I släkten har de många väl utbildade killar varav kusinen som har nämnts som är data ingenjör och tror att en av BO äldre bröder jobbar på ett sjukhus antingen Lund eller Malmö
Citera
2017-01-14, 03:50
Medlem
rex144s avatar
Han var ganska snygg, kanske mobbade han någon, kanske var det svartsjuka,

det kan ha varit ett misstag, de skull skjuta en annan kille i samma ålder,

man kan undra varför de sköt honom på en sån öppen plats med många vittnen, de borde följt efter honom från busshållplatsen och skjutit honom på en mer avskild plats
Citera
2017-01-14, 03:53
Medlem
Citat:
Oavsett om familjen bodde här då eller inte, o oavsett om det var deras bil eller inte.

Som jag nämnt tidigare tror jag inte det är BO mammas bil men hur som helst.

Så kan jag garantera att familjen inte haft en fejd med någon o absolut inte som varat fram tills idag.
Både mamman och pappan är människor som jag skulle beskriva som väldigt vanliga föräldrar som kommer från någorlunda fattiga förhållanden, en klassisk vanlig familj. I släkten har de många väl utbildade killar varav kusinen som har nämnts som är data ingenjör och tror att en av BO äldre bröder jobbar på ett sjukhus antingen Lund eller Malmö

Tack för info. Du får gärna berätta mer om du vill. Vad tror du själv tex?
Citera
2017-01-14, 03:53
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Agree! Kan vara en slump att en med samma namn som mamman bodde såpass nära bilen.
Vi får gräva vidare. För om det trots allt är den aktuella familjen, så kan ju motivet finnas där.
Men vi får se =)

Den enda riktigt berömda släktfejden på den tiden som jag kan hitta i Malmö var mellan libaneser:

http://annhelenarudberg1.blogspot.se/2010/11/libanesisk-slaktfejd-i-malmo.html
Citera
2017-01-14, 03:58
Medlem
Alltså har läst massa olika teorier idag och en hel del konstiga o hemska kommentarer. Man blir mörkrädd!!

Har inte velat skriva något förut men här är mina tre olika teorier på vad som kan ha hänt baserat på lite fakta jag har fått höra:

1- med tanke på att killarna som qendrim o shkembim bajaramaj hänger ofta precis 300-400 meter från hållplatsen, så är en teori att han har blivit misstagen för någon annan och skjutits och när GM sköt så insåg han att det är fel kille. Gick en liten bit och sedan kom tillbaka för att han bestämde att de bäst att döda honom så de inte finns något spår kvar.

2- det kan ha varit pga ett litet tjafs, som vissa nämner eller ett bråk som har eskalerat. Men inte nödvändigtvis något kriminellt. Det hade inte förvånat mig då just runt detta området finns det många små killar 14-17 som har själv vapen eller har bröder som har vapen hemma.

3- det finns en liten chans att de kan handla om något kriminellt men finns inga riktiga indikationer på det än,( får mer info imorgon). Men det är osannolikt just nu.
Citera
2017-01-14, 04:00
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Alltså har läst massa olika teorier idag och en hel del konstiga o hemska kommentarer. Man blir mörkrädd!!

Har inte velat skriva något förut men här är mina tre olika teorier på vad som kan ha hänt baserat på lite fakta jag har fått höra:

1- med tanke på att killarna som qendrim o shkembim bajaramaj hänger ofta precis 300-400 meter från hållplatsen, så är en teori att han har blivit misstagen för någon annan och skjutits och när GM sköt så insåg han att det är fel kille. Gick en liten bit och sedan kom tillbaka för att han bestämde att de bäst att döda honom så de inte finns något spår kvar.

2- det kan ha varit pga ett litet tjafs, som vissa nämner eller ett bråk som har eskalerat. Men inte nödvändigtvis något kriminellt. Det hade inte förvånat mig då just runt detta området finns det många små killar 14-17 som har själv vapen eller har bröder som har vapen hemma.

3- det finns en liten chans att de kan handla om något kriminellt men finns inga riktiga indikationer på det än,( får mer info imorgon). Men det är osannolikt just nu.

Vad tror du om svartsjuka? Vet du om BO hade någon flickvän?

Citat:
Ahmed var Ruaa Abbas kusin, och de stod varandra nära.

http://www.sydsvenskan.se/2017-01-13/kanslosam-minnesstund-for-mordad-16-aring

Ruaa verkar vara den som tar Ahmeds bortgång hårdast. Kanske var någon svartsjuk på deras nära relation.

Dock så är den enda Ruaa Abbas i Malmö 24 år enligt Ratsit så det är osannolikt att någon skulle tolka det på annat sätt än släktkärlek och vänskap.
Senast redigerad av DickeFix 2017-01-14 kl. 04:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in