Citat:
Ursprungligen postat av
Som-nam-na
Nu menade jag självklart inte vad familjen säger till media, jag har full förståelse för det. Tyckte däremot att jag uttryckte mig rätt så klart när det gäller skillnaden i att prata med media jämfört med att prata med utredare från polisen.
Jag tror att det finns en anledning till varför det är just vissa släktingar som uttalar sig i media tom och jag tror inte det har att göra med någon underlägsenhet men möjligen strukturer. Som far till en mördad son skulle jag inte vilja möta media så tidigt och det är definitivt inget jag skulle kräva någon mor, far eller syskon på. Ändå finns det där..
Du funderar aldrig på om du i din iver att försvara kanske drar diskussionen allt djupare ner i familjens sorg eller eventuella oförmåga?
Jag kan mycket väl tänka mig att ord som skrivits här på fb kan såra den som läser dom men det är inte mer än så. Ett anonymt men offentligt diskuterande kommer innehålla en väldans massa trams men säkert även en del vettiga saker med.
Men ändå så återkommer du till deras mediehantering, varför är det så viktigt vem som uttalar sig osv? Alla har sina personliga sätt att hantera sorg, i det här fallet kanske ilskan och frustrationen över att politikerna låtit de kriminella få fritt spelrum varit stark och det blivit viktigt att förmedla detta till media.
Det intressanta är att jag inte försvarar någon eller något öht. Jag har däremot tagit avstånd från diskussioner/spekulationer som på diverse fantasifulla sätt nedvärderat/svartmålat både offer och familj helt ogrundat, uppenbart styrt av en viss smutsig agenda från de som skrivit. Jag har alltså försökt se neutralt på det hela, och förståelse och respekt för familjens hantering ingår i det. Har inte påstått att jag har mer ingående info för att kunna ta ställning för eller emot något vad gäller individerna i fråga. Så läs inte för mycket mellan raderna , det är lätt att missförstå syftet då.
Spelar ingen roll om familjen skulle läsa, vissa antydningar och respektlösa uttalanden bör kritiseras oavsett. Vem gynnas av massa skräpdiskussioner? Om det nu kommer fram något av värde så ska man väl inte behöva bläddra igenom mängder med övrigt för att hitta detta, sånt som de allra flesta vettiga människor inte tycker hör hemma i tråden.