2017-01-13, 17:53
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Skönt att vi tar hit denna nya kultur, vi får fan skylla oss själva...
Vi? ...jag har gjort allt som stått i min makt i flera år för att begränsa denna invällning, ja sen tonåren har jag förstått & insett vad som kommas skall men inte har det hjälpt och nu får jag skylla mig själv också?

Oerhört tragiskt när så unga människor som denna tonåring dör (oavsett härkomst) men rör man sig i vissa kretsar så ökar risken för att bli drabbad av våld och man får faktiskt skylla sig själv till viss del.
Inte för jag vet om nu BO varit ett "problembarn" eller inte (det får FUP utröna) men iaf, han hade åtm Isis-bilder på sin Facebook...
Citera
2017-01-13, 17:53
Medlem
30Lugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N11R7
Vad jag har hört av en vän som är polis i Malmö, så handlade mordet om hans storebror som var inblandad i något kriminellt. Ahmed enligt honom var en skötsam snubbe som tog studierna seriöst och inte var inblandad i något kriminellt.

Var han lik sin storebror till utseendet?
Citera
2017-01-13, 17:54
Medlem
Om det stämmer att killen har fem äldre bröder så är ett krig att vänta
Citera
2017-01-13, 17:57
Medlem
Känns så här 30% sannolikhet för Peter Mangs "Copy-Cat" och 70% sannolikhet för gängrelaterat just nu.

Kan inte riktigt släppa de 30% eftersom förövaren om, gängrelaterat, tar en oproportionerligt stor risk i att döda en sextonåring som rimligen inte kan ha hunnit med så mycket jävelskap.

Förövaren om + 20 skulle kunna åka in på livstid och då känns det att det är "over-kill" inom gängen.

Vad tror ni?
Citera
2017-01-13, 18:04
Medlem
dekadences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Känns så här 30% sannolikhet för Peter Mangs "Copy-Cat" och 70% sannolikhet för gängrelaterat just nu.

Kan inte riktigt släppa de 30% eftersom förövaren om, gängrelaterat, tar en oproportionerligt stor risk i att döda en sextonåring som rimligen inte kan ha hunnit med så mycket jävelskap.

Förövaren om + 20 skulle kunna åka in på livstid och då känns det att det är "over-kill" inom gängen.

Vad tror ni?

Då ska länsman våga åka in och hämta honom först också.
Citera
2017-01-13, 18:07
Medlem
Valhiri040s avatar
Finns en bild som florerar bland oss ungdomar i Malmö som visar var Ahmed Obaid skjutits. Bilden är en close up på hans ansikte och man kan tydligt se att ett av skotten träffat ungefär vid ögat. Väldigt fasansfull bild, blir äcklad varje gång jag ser den.
Citera
2017-01-13, 18:08
Medlem
System-kollapss avatar
Kusinen, säger i intervju, i SVT Nyheter, att Ahmed avsåg utbilda sig till Läkare.
Citera
2017-01-13, 18:09
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Från intervjun med kusinen i DN får jag intrycket att Ahmed var en bra kille. Motivet är därför troligen vare sig drog- eller gängrelaterat utan ett av de klassiska; ett triangeldrama med kärlek, svartsjuka och möjligtvis familjeheder. I så fall hoppas jag den olyckliga tjejen som befinner sig mitt i allt meddelar polisen sina misstankar.

Stackars mamma, jag lider så med henne. Det som hänt måste vara hennes värsta mardröm, särskilt som det kom så oväntat. Man säger att tiden läker alla sår men när ens barn dör blir ärret i själen så djupt att personligheten och synen på livets mening förändras för alltid. Alla minnen som förut var en källa till glädje förvandlas till påminnelser om en bottenlös sorg. Det går inte att fly från. Jag hoppas övriga familjen orkar bära sorgen själva och samtidigt ha krafter att stödja mamman. Allt känns så onödigt! Så j-a onödigt!

Kusinen undrade: "Vem ska nu bli läkare?"
Det ska tydligen alla invandrade barn bli. Om de inte ska bli fotbollsproffs.
Det är ju tur att mamman har flera barn och en släkt som stöttar.
Citera
2017-01-13, 18:09
Medlem
Vad är minst jävliga följdscenario: uppblossande klanfejd eller eskalerat ungdoms-vilda western? (Jag drar mig för att kalla det gängkrig, då det verkar vara en härlig mix av allt möjligt just nu)
Jag lägger rösten på klankrig, med motivering att det nog är mindre ofarligt för allmänheten.
Citera
2017-01-13, 18:11
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:

Vad tror ni?

Kan som sagt också vara en impulsiv kille med vapen som blivit svartsjuk eller som vill hämnas sin systers förlorade oskuld. Känner på mig att det handlar om en kärlekshistoria. Hoppas tjejen i så fall har mod och kurage att berätta.
Citera
2017-01-13, 18:12
Medlem
Citat:

Vad tror ni?

30% sannolikhet för en ny Mangs känns rätt väl tilltaget med tanke på hur sällan det visar sig vara en liknande förövare. Det är ju inte första gången folk misstänker en ny laserman så fort en invandrare mördas.

Tänker man med hjärnan istället för med hjärtat så är sannolikheten för en ny Mangs väldigt låg.
Citera
2017-01-13, 18:13
Medlem
why123s avatar
Till er som pratar om att familjen skulle vara inblandad i något skit och AO fått betala priset så finns det absolut inget som tyder på det.
Förutom polisen uttalande har vi några riktigt bra krimjournalister med koll på Malmös kriminella,
ja jag då bl a på Tobias Barkman..

Det Tobias Barkman (liksom polisen) säger är att ingen har hört talas om familjen tidigare. Fullständigt helt okända för polisen, ingen kriminalitet i familjen. Nu förstår jag hur det svider hos många flashbackare, men jag kan åtminstone trösta er med att han inte var ett random offer.

Av vad jag läst och hört i dag så är det klart att GM väntade på honom, frågan är varför. De förklaringar jag hört idag är att det kan vara sådana skitsaker som vi inte ens kan föreställa oss.

De flesta vapen som kommer in i Sverige passerar Malmö och många blir tyvärr kvar. De tungt kriminella vill inte ha de hemma om det blir en husis, så de låter 15-åringar förvara dem. Vid behov rings 15-åringen upp som då kommer på sin moppe med ett (eller flera) vapen. Så det finns kids som har bra tillgång till vapen.

Edit: Att jag nämner just Barkman är för att han har samlat material om alla typer av Malmökriminella i flera år. Han har sökt igenom datorn och inte fått någon träff på någon i familjen.
Senast redigerad av why123 2017-01-13 kl. 18:24. Anledning: ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in