2017-01-19, 22:13
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Ock- du kräver källa på andras inlägg- men börja med att ange källa på ditt eget påstående..
foliehatt är du.

Citat:
Ursprungligen postat av HasseO
Kräver, snarare ber om. Precis som du ber mig ange källa.

Källa till mitt påstående om att det kom fram att han kan jobba i Danmark inte att han gör det, (FB) 16-årige Ahmed Obaid ihjälskjuten vid busshållplats 2017-01-12 Rosengård

Av ren nyfikenhet varför är jag foliehatt? ;-)
Du fick källa på mitt påstående, men hur blir det med svar på min fråga?

Tror inte var pappan jobbar har så stor betydelse men något som förbryllar mig är att det kommer ut motsägelsefulla uppgifter från familjen på vad Ahmed skulle osv.

Även om där finns saker som de inte vill ska komma fram så måste det vara viktigare att hjälpa polisen få fast Ahmeds mördare.
Citera
2017-01-19, 22:16
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Så sant. Mycket snack om hans pappas inkomst och hans jackor. Ska det lösa mordet?

https://en.wikipedia.org/wiki/Motive_(law)

Men visst, att jackorna fortfarande behandlas, när det kommer till en stad som Malmö är mest efterblivet. Ungefär som de idioterna som under 100 sidor, nämnde han som skulle trycka automatkarbinen i flabben på folk.
Senast redigerad av Bananpyjamasen 2017-01-19 kl. 22:20.
Citera
2017-01-19, 23:00
Medlem
Citat:
Många av Rosengårds invånare arbetar i Danmark men har hemmet/bostaden i Malmö.
En del har bott i Danmark innan de flyttade hit.
Det lär inte var många rosengårdsbor som jobbar i Danmark. De har precis lika stora behov av "raketingenjörer" och "läkare" som vi har i Sverige. Eller du menar med drog- och vapensmuggling över bron, det har du säkert rätt i.
Citera
2017-01-19, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseO
Du fick källa på mitt påstående, men hur blir det med svar på min fråga? Foliehatt- sysselsätter sig med med oviktiga frågor- typ pappans inkomst osv.

Tror inte var pappan jobbar har så stor betydelse men något som förbryllar mig är att det kommer ut motsägelsefulla uppgifter från familjen på vad Ahmed skulle osv. Enligt en god vän till familjen så vet inte föräldrarna någonting som kunnat leda till att sonen mördats- de är helt ovetande om vad som utlöst mordet.

Även om där finns saker som de inte vill ska komma fram så måste det vara viktigare att hjälpa polisen få fast Ahmeds mördare.
de vet ingenting- inte heller polisen kan hitta rimligt motiv.:')( min teori är att offret på något vis sagt eller gjort något bagatell artat och som retat upp den unge mördaren, som inte bara är en vannabe-ganster utan säkerligen gravt störd ung person, tror mycket ung person. )
Har skickat ett svar tidigare men inlägget försvann-konstigt.Gör ett nytt försök.
Citera
2017-01-19, 23:19
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
de vet ingenting- inte heller polisen kan hitta rimligt motiv.:')( min teori är att offret på något vis sagt eller gjort något bagatell artat och som retat upp den unge mördaren, som inte bara är en vannabe-ganster utan säkerligen gravt störd ung person, tror mycket ung person. )
Har skickat ett svar tidigare men inlägget försvann-konstigt.Gör ett nytt försök.
Tror inte heller de vet vem som mördade Ahmed. Men att komma med motsägelsefulla uppgifter hjälper definitivt inte polisen.

Din teori är fullt möjlig baserad på det lilla vi vet.

Bry dig inte om svaret, det är lugnt.
Citera
2017-01-19, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det lär inte var många rosengårdsbor som jobbar i Danmark. De har precis lika stora behov av "raketingenjörer" och "läkare" som vi har i Sverige. Eller du menar med drog- och vapensmuggling över bron, det har du säkert rätt i.
Nej jag menar inom sjukvård, inom hotel o restaurang, inom socialt arbete, och serviceyrken. Jodå de finns.
Rosengård har alla typer av folk. Så nej jag menar inte smugglarna och gangsters. De finns förvisso, och de hörs syns, men sedan finns också laglydiga förvärvsarbetande och utbildade människor där men de hörs och syns inte.
Citera
2017-01-19, 23:31
Medlem
sonicguides avatar
Skippa snacket om jackor.
Skippa spekulationerna om pappans eventuella jobb.

Den stora frågan är om och hur Ahmed eventuellt blivit ovän med några kriminella element.
Han sålde fyrverkerier på Internet. Gjorde han detta för kriminella element?
Sålde och levererade han något annat?

Om han var begåvad på matte och kompis med många/populär är det så klart att många kriminella element kan ha fått upp ögonen för honom för att kunna skapa nya marknader med en kille som kan räkna och hålla i pengar.
Citera
2017-01-19, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema
Självklart avgör 'familjens' pengar allt i dessa fall. Fråga på det?
Öhm. Näe det är absolut inte avgörande hurvida hans pappa jobbar i danmark eller betalar 33% skatt i sverige. Sluta spekulera kring onödiga grejer om vem som betalar skatt var och vilket land man jobbar och vem som pröjsar för skorna man bär och var man fått tag på nyårsraketerna, hur mkt hans jackor kostat etc. NEJ. detta lär inte lösa mordet. Tur att fb inte är mordutredare o skulle satt all fokus på pappans inkomster och BOs jackmärken. Löjligt!
Citera
2017-01-19, 23:56
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Öhm. Näe det är absolut inte avgörande hurvida hans pappa jobbar i danmark eller betalar 33% skatt i sverige. Sluta spekulera kring onödiga grejer om vem som betalar skatt var och vilket land man jobbar och vem som pröjsar för skorna man bär och var man fått tag på nyårsraketerna, hur mkt hans jackor kostat etc. NEJ. detta lär inte lösa mordet. Tur att fb inte är mordutredare o skulle satt all fokus på pappans inkomster och BOs jackmärken. Löjligt!
Eftersom så mycket fakta inte har kommit fram så diskuteras det kring det lilla som kommit fram. Och det blir gärna utsvävningar kring oväsentligt efter.

Läste igenom dina inlägg i tråden inte mycket som du fört fram. Vad är dina teorier? I vilken riktning ska vi diskutera?
Citera
2017-01-20, 00:10
Medlem
Citat:

Follow the money, hört talas om det? Det fungerar alltid.

Men du låter verkligen som en erfaren krim/mordutredare som kan tala om för alla hur utredningen skall skötas. Med kaoz, enbart kaoz och hela tiden blattekaoz?
Citera
2017-01-20, 00:17
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Om det nu stämmer att han hade jackor i 10 000 kronors klassen kan man ju undra varför inte föräldrarna reagerar. Jag tror de flesta av oss hade gjort det om ens barn börjar springa omkring med dyra saker.

Hans jackor är ju fråna olika personrån.
Och sådana föräldrar bryr sig inte. Dom ser inget fel i det
Citera
2017-01-20, 00:17
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pubrik
Räknas inte sjukpenning/sjukersättning som inkomst? För man betalar väl skatt även på sjukpenning/sjukersättning? (Eller blandar jag ihop begreppen här?)

Du har helt rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in