2017-01-17, 18:58
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reedtower
Precis, bilden är från tror jag Sergerls torg från trappan som leder upp mot rondellen med Öhrströms skulptur. Jag antar att det är någon typ av manifestation. En random bild med ointressanta människor för denna tråd.

Manifestation, kanske. Men jag tycker att det ser ut som trappan till en gångbro över någon körbana.
Citera
2017-01-17, 18:58
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AversisrevA
Kanske inte stöld eftersom det är svårt att bevisa att han hade uppsåt att tillägna sig det, men möjligen egenmäktigt förfarande. Inget som läggs nåt krut på i det här sammanhanget kan man misstänka.
Nja, läste igenom skillnaden och det tycks vara uppsåtet som du skriver.

"För att gärningsmannen skall anses haft ett tillägnelseuppsåt skall han vid tidpunkten för brottet ha haft ett uppsåt att göra saken till sin eller annan."

Oavsett vilket tycker jag gott att polisen kan använda detta till att sätta press på personen. Förstår att det i det här sammanhanget räknas som ett skitbrott men pressa honom och se vad som kommer ut. Lär vara ytterligare lögner men kan även vara något användbart.
Citera
2017-01-17, 19:04
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joyxer90
Okej jo det är sant. Jävligt äckligt att skicka runt bilden på liket. Fyfan.

Finns i nuläget ingen information som pekar på att den som tog bilden på BO även skulle vara den som spred bilden på sociala medier. Det är inte originalbilden i telefonen som spridits vidare.
Citera
2017-01-17, 19:04
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Manifestation, kanske. Men jag tycker att det ser ut som trappan till en gångbro över någon körbana.
Det är redan konstaterat ett par gånger i tråden att det är vid en minnesstund på Rosengård. Vid den platsen där Ahmed sköts.

sista bilden
http://www.sydsvenskan.se/2017-01-13/kanslosam-minnesstund-for-mordad-16-aring
http://www.sydsvenskan.se/2017-01-14/polisen-vi-vill-komma-i-kontakt-med-alla-som-vet-nagonting
Citera
2017-01-17, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Telefonen var väll öppen eftersom det gick att ta ett foto på BO om det nu var den telefonen han kan ju även bytt ut telefonen och lämnat en annan och ren till snuten.

En "ren" telefon?
Du tror inte det hade väckt polisens misstanke?

Varför skulle Ahmed ha en olåst telefon när nära nog ingen annan har det?

Men visst, var och varannan i förorten är ju missförstådda genier, raketforskare och liknande så deras it-skills lär ju även det ligga långt över snittet i Sverige.
Citera
2017-01-17, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bestammer-senare
Grejen är att han har agerat så irrationellt. Man undrar hur polisen har gått tillväga för att avskriva denna person. Uppenbarligen har polisen inte kroppsvisiterat 23-åringen då mobilen kunde forslas bort. Blodig skickas han till en adress (förening, lokal, restaurang?) där han lägger sig ifrån mobilen och någon (garanterat ingen av hans vänner enligt hans utsago) går in på mobilen och fotar av bilden...

Är det ett vanligt tillvägagångssätt att man skickar iväg en person till en adress där han tvättar av sig? Ambulans måste ju kommit i illfart till platsen, håller man inte kvar vittnen och personer som ingripit?

Han stack innan polisen kom?

Polisen gör ju såklart allt för att hålla kvar eventuella vittnen, speciellt blodiga människor som finns i närheten av nyss ihjälskjutna BO's
Citera
2017-01-17, 19:19
Medlem
KungensGrabbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugballe
Är man under 21 är maxstraffet 8 år som praxis. Är man 15-17 så är det 4 år ungdomsvård som max. Vet iaf ingen som fått högre än så.

Domar från vår krog och bar.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/har-ar-mannen-som-genomforde-masskjutningen-pa-var-krog-och-bar
Citat:
Vi avstår namnpublicering för tre av de män som rätten bedömer som lika skyldiga till attentatet, men som istället för livstidsdomar får långa fängelsestraff, 12-14 år. Anledningen är deras ringa ålder, 19-20 år vid attentatstillfället.
Citera
2017-01-17, 19:20
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Han stack innan polisen kom?

Polisen gör ju såklart allt för att hålla kvar eventuella vittnen, speciellt blodiga människor som finns i närheten av nyss ihjälskjutna BO's
Det du säger stämmer säkert. Blev konfunderad då det stod i expressens artikel:

Citat:
Men när ambulans och polis kom till platsen var 16-åringen död. 23-åringen kunde inte göra mer.
– Det var i det läget strax, innan polisens ankomst, jag tog bilden, säger han.
I ett senare skede fick 23-åringen hjälp att ta sig till en adress där han kunde tvätta av sig.

Det låter i texten som att han var kvar innan polisen kom men det är mer logiskt om han stack innan.
Citera
2017-01-17, 19:21
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Veckans Brott ikväll så tar G.W upp fallet

Citat:
Han bor i området, känner offret och har samma bakgrund.
Så ser Ahmed Obaids mördare ut, enligt Leif GW Persson.
I kväll tas Malmömordet upp i "Veckans brott" i SVT.
– Det är en mycket sorgesam historia, säger han.
Citera
2017-01-17, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
"Är"? Inte "jag har hört" eller "jag tror"?

Nej, rötägget som säger sig ha tagit bilden är Fridolin! Klipp hans tung och fyll hans mun med automatkarbiner nu, brushor!

Ange källa, även om det bara är "blattefjortisskvaller jag läste på Cretinbook".

Polisen

Ledsen om du inte får en direktlänk.
Citera
2017-01-17, 19:30
Medlem
SVT har publicerat en artikel med grafik över brott som har gett livstid och fångar som har släppts eller är på väg ut.

Pela Atroshi, 19, mördades i juni 1999 i Irak. Hon sköts i huvudet under ett besök i familjens bostad i den kurdiska staden Dohok. Pappan mördade Pela för att "ha dragit skam över familjen".

Man dömd för att han betalat för att få offret mördat. Han skjutsade den lejde mördaren till offrets bostad i Hjärnarp i Ängelholm 2005. Offret sköts i huvudet och bröstet och avled dagen efter till följd av skadorna.

Man dömdes för att tillsammans med sina två bröder och en kusin ha skjutit ihjäl en man på tunnelbanestationen i Rinkeby. Minst 11 skott träffade offret på huvudet och kroppen.

Man lejde en annan man att mot betalning skjuta ihjäl en man i Björkhagen i Stockholm på juldagen 1997. Offret sköts med fem skott i huvudet.

I januari 2002 mördade mannen sin egen dotter Fadime i Uppsala. Han sökte upp Fadime när hon var på väg att lämna sin systers lägenhet. Hon sköts först i huvudet, därefter trängdes hon in i lägenheten där hon sköts ännu en gång i huvudet från nära håll. Mordet är att likna vid en avrättning och beskrivs som hedersrelaterat.

Är det en slump att hedersrelaterade mord ofta utförs med ett eller fler skott i huvudet?
Senast redigerad av Meraki 2017-01-17 kl. 19:43.
Citera
2017-01-17, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Ok, Abdulaziz är alltså den tredje påstådda personen som är ansvarig för bilden!? Dimridåer skapas och ett virrvarr med oriktiga uppgifter. Den person som nämndes först brukar vara rätt person.

Jag vet inte vilka fler som nämns men med tanke på att det står i utredningen att det var A som inkom med BOs telefon en tid efter mordet så kopplar jag ihop det med vad den "anonyme" killen uppger i en intervju.

Om fler personer kommit in med BOs telefon så kan man ju undra varför det inte står i utredningen.

Telefonen saknade simkort när den lämnades in men BOs bror har varit in med kartong och kvitto för att fastställa att det är rätt telefon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in