• 1
  • 2
2017-01-12, 02:14
Medlem
Carobnjaks avatar
Är frågor som rör metafysik aktuella än idag eller har de lagts åt sidan? Vilka är då frågorna som sysselsätter forskare idag och vilka forskningsfält inom metafysikens många områden är hetast idag? Vilka är skolorna och traditionerna eller grenarna om ni så vill om det ens finns några?

Det känns som att det var ett bra tag sen jag stötte på en nyutgiven bok som behandlade ämnet. Iofs kom jag precis nu på att det var någon tysk för några år sedan som blev väldigt känd för att ha bevisat att världen utanför oss inte existerar eller något i den stilen. Var det spiken i kistan för metafysiken?
Citera
2017-01-12, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Är frågor som rör metafysik aktuella än idag eller har de lagts åt sidan? Vilka är då frågorna som sysselsätter forskare idag och vilka forskningsfält inom metafysikens många områden är hetast idag? Vilka är skolorna och traditionerna eller grenarna om ni så vill om det ens finns några?

Det känns som att det var ett bra tag sen jag stötte på en nyutgiven bok som behandlade ämnet. Iofs kom jag precis nu på att det var någon tysk för några år sedan som blev väldigt känd för att ha bevisat att världen utanför oss inte existerar eller något i den stilen. Var det spiken i kistan för metafysiken?

När i det hela menar du att spiken i kistan på verkligt är?
Ser du inte rörelsen?
Allt är verkligt.

Säg mig något overkligt alls och jag ska förklara hur det är verkligt på riktigt.

Är tanken om det falsk?
Tanken är sann som den är.

Hur skulle den kunna vara annat?
Falskheten är sann i sin egen falskhet.
Alla flyr men ingen kommer undan.
Senast redigerad av ivanivan 2017-01-12 kl. 22:02.
Citera
2017-01-12, 22:04
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
När i det hela menar du att spiken i kistan på verkligt är?
Ser du inte rörelsen?
Allt är verkligt.

Säg mig något overkligt alls och jag ska förklara hur det är verkligt på riktigt.

Är tanken om det falsk?
Tanken är sann som den är.

Hur skulle den kunna vara annat?
Falskheten är sann i sin egen falskhet.
Alla flyr men ingen kommer undan.

Ok Rumi, lugna ner dig lite nu.

Kan du förenkla ditt budskap så en enkel människa som jag kan förstå?
Citera
2017-01-12, 22:05
Medlem
Citat:
Ok Rumi, lugna ner dig lite nu.

Kan du förenkla ditt budskap så en enkel människa som jag kan förstå?

Att tankar om koncept är sanna som de är utan dess innebörd.
Citera
2017-01-12, 22:07
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Att tankar om koncept är sanna som de är utan dess innebörd.

Ok.

Hur är det med metafysik och akademin då? Kan du elaborera något på den punkten?
Citera
2017-01-12, 22:10
Medlem
Citat:
Ok.

Hur är det med metafysik och akademin då? Kan du elaborera något på den punkten?

Vad menar du?

Hur är det?
Vad är det med metafysik och akademin?
Vad frågar du?

Jag kan säga, ja det är.
Senast redigerad av ivanivan 2017-01-12 kl. 22:13.
Citera
2017-01-12, 22:38
Medlem
Carobnjaks avatar
Måste vara trevligt att bara kommunicera genom poesi.
Citera
2017-01-12, 22:38
Medlem
Citat:
Måste vara trevligt att bara kommunicera genom poesi.

På vilket sätt är du inte ett rim från början till slut?
Citera
2017-01-19, 12:54
Medlem
rootswallers avatar
Metafysiken lever i de filosofiska tidsskrifterna. Dessutom har det blivit mer populärt de senaste åren. Mer specifikt har jag inte så bra koll. Vissa diskussioner tenderar väl vara mer stagnerade än andra (t.ex. angående tiden).
Citera
2017-01-19, 21:44
Medlem
Förstår man sig på att söka sannolikhet istället för sanning är det inga problem med metafysiken. Det gäller bara att inte konkurrera med vetenskapen och empirin på de områden där de gör sakerna bättre.
Citera
2017-01-23, 10:57
Medlem
rootswallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Förstår man sig på att söka sannolikhet istället för sanning är det inga problem med metafysiken. Det gäller bara att inte konkurrera med vetenskapen och empirin på de områden där de gör sakerna bättre.
Tror att du har rätt. Dessutom använder man sig av metafysiska utsvävningar i syfte att förklara empirin (inom t.ex. teoretisk fysik, astrofysik, matematik, filosofi, etc.).
Citera
2017-01-23, 16:42
Medlem
Bastiljens avatar
Känns som om det är någon som är lite insatt i filosofi, eller liknande, så hamnar många frågor där till slut även fast det inte fanns någon intention om det från början.
Metafysiken har ju dödsförklarats många gånger. Men vår professor har skrivit en hel del om det och det verkar finnas en debatt bland högt uppsatta om ämnet fortfarande. Läste häromdagen en artikel om P-F Strawsons metafysiska position som exempel.
Tror boken du talar om är "Varför världen inte finns" av Marcus Gabriel. Hans Ruin har skrivit en bra recension på den.

http://tidskriftenrespons.se/recensi...-ny-tidsalder/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in