2024-03-20, 19:41
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
När jag var ung köpte vi läskflaskor i träback direkt från drickabilen, och läsken var mycket godare än dagens blask.

Att få sommarjobba eller prya på drickabilen var väldigt eftertraktat, då det gav fri läsk.
Citera
2024-03-20, 19:48
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Exakt! Det gäller ju även lösgodis i min barndom fanns det inte så som idag med kilopåsar att fylla lösgodis i. Man fick peka i en monter på vilka godisar man ville ha så plockade expediten ner dom i en liten påse. Tiderna förändras

Och så får dom cancer redan i 25-30-årsåldern. Undrar varför?

Själv är jag fascinerad av att plast som i övrigt utpekas som en miljöbov, i det här sammanhanget omfamnas som en länge saknad vän. Sen verkar det som att dom inte vågar ge sig på öldrickarna.
Citera
2024-03-20, 20:25
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Glasflaskorna försvann för att de var tyngre än plastflaskorna. Fatta vilken skillnad i vikt det blir när man fyller en långtradare med plastflasksläsk jämfört med glasflasksläsk. Lägre vikt betyder lägre bränsleåtgång. Själv tycker jag glas är trevligare att dricka ut så jag dricker sällan direkt ur flaskan nu för tiden.
Detta har diskuterats i tidigare trådar, och precis som du säger så är vikten ett stort argument mot glasflaskor. Lägg också till det att en back med tomglas väger obetydligt mindre och tar exakt samma volym som en full back. Flaskorna skall sedan diskas noggrant med medel som kanske inte är helt nyttiga för miljön.

PET-flaskor pressas ihop och kan hanteras på ett helt annat sätt vid returtransport. Fundera på hur mycket dryck en pall tomglas i back innehållit jämfört med en pall pressade PET-flaskor så inser man snart varför returglas inte är särskilt miljösmart.

Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Och så får dom cancer redan i 25-30-årsåldern. Undrar varför?

Själv är jag fascinerad av att plast som i övrigt utpekas som en miljöbov, i det här sammanhanget omfamnas som en länge saknad vän. Sen verkar det som att dom inte vågar ge sig på öldrickarna.
Plasten blir ju inte så stor miljöbov om den återvinns. Det är likadant med ölflaskor, sedan pantglasen försvann hanterar man inte returerna med hela flaskor i back, utan i bulk och det gör inget om flaskorna går sönder i returtransporten.
Citera
2024-03-20, 20:41
Medlem
En annan fördel för PET-flaskorna är att de kommer till vissa bryggerier i små preformar och blåses upp inne på bryggeriet. Det sparar på transport då det får plats massa fler flaskor per transport.

Men visst var det mysigare med läsk förr.
Citera
2024-03-20, 20:51
Medlem
Citat:
Minns att det var mycket godare dessutom att dricka ur flaska än som idag när allt är på PET-flaskor.
Utan att veta (killgissar) så kan det vara mindre skadligt att förtära dryck medelst glasflaska.
Antagligen är det varken mindre ekonomiskt eller miljövänligt än PET, antagligen beroende på hantering...

Är själv uppväxt med 25-back från Arboga? och kunde plocka en 33:a ur en selektion av diverse.
Vet inte vem som sade att det skulle vara två Cuba-cola etc dock...
Citera
2024-03-20, 21:47
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan

Plasten blir ju inte så stor miljöbov om den återvinns. Det är likadant med ölflaskor, sedan pantglasen försvann hanterar man inte returerna med hela flaskor i back, utan i bulk och det gör inget om flaskorna går sönder i returtransporten.

Du har förmodligen rätt. Likväl förbehåller jag mig rätten att inta en viss skepsis. Detta eftersom vi utsätts för så mycket bländverk när det gäller miljöhanteringen.

Någonting säger mig att glas är bättre som förvaringskärl både vad gäller hållbarhet för innehållet samt kanske också ur en hälsoaspekt för den som förtär innehållet.

Ur ett miljöperspektiv kan jag inte helt skaka av mig känslan av att glasets överlägsna livslängd också borde spela in.

Slutligen, även om allt ovanstående jag skrivit skulle vara helt uppåt väggarna så tror jag nog att den glashantering som lilla Sverige gör sig skyldig till har en mycket försumbar inverkan på miljön. Cyniker som jag är misstänker jag starkt att det snarare är ekonomiska aspekter som lett fram till glasets delvisa undanträngande.
Citera
2024-03-20, 21:49
Medlem
Svampspors avatar
Citat:
Exakt! Det gäller ju även lösgodis i min barndom fanns det inte så som idag med kilopåsar att fylla lösgodis i. Man fick peka i en monter på vilka godisar man ville ha så plockade expediten ner dom i en liten påse. Tiderna förändras

Kioskbiträdena måste verkligen hatat konceptet med lösviktsgodis när en skock ungar kom och jiddrade med sina surt fördärvade veckopengar, där en fem öres kola som fick byta plats med en seg gubbe för insatsbeloppet skulle räcka.

De klassiska drickabackarna var ju nästan lite mytomspunna, då de i hemmet förvarades i ett svalt källarförråd eller ett otillgängligt skafferi. Det var ju absolut inget som man fick dricka av dagligen, utan fick istället hålla tillgodo med ljummen äckelsöt jordgubbssaft eller hemmagjord svartvinbärssaft som inte tilltalade de unga oförstörda smaklökarna.
Citera
2024-03-21, 01:29
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Folk föredrar att ha PET-flaskor eller aluminiumburkar i kylen då dessa är ömtåligare än glasflaskorna.

Föredrar folk ömtåliga saker i sitt kylskåp?
Citera
2024-03-21, 02:33
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
När jag var liten så minns jag att min morfar alltid köpte läskedrycker på glasflaskor. Han hade alltid en plastback med läsk hemma. Så var man snäll fick man gå och ta en läsk i kallförrådet och så drack man läsk med sugrör. Fanns många olika sorter Loranga minns jag och någon med krusbärsmak som jag inte minns namnet på. Pommac fanns även på flaska.

Men idag finns det knappt ingen läsk på flaska längre i drickesbackar,,. jag saknar det.

Minns att det var mycket godare dessutom att dricka ur flaska än som idag när allt är på PET-flaskor.

Varför försvann glasflaskorna och drickesbackarna? Var inte det mer miljövänligt? Morfar pantade ju tombackarna med flaskor i och så köpte han ny back med nya läskedrycker.

Nostalgi! När man på somrarna låg i hammocken och surplade läsk i sugrör och läste serietidningen Tarzan.

Skulle misstänka att det var väldigt tungt och obekvämt för konsumeter att släpa hem. Lättare med plastflaskor eller aluburkar.
Citera
2024-03-21, 02:58
Medlem
nar coca-cola var ung(i usa)serverades drycken(enbart) i s.k ”läskfontän”, ungefär som det var med pepsi-cola i Moskva i slutet av 80-talet när jag var där. man kopte ett glas med drycken som dracks vid som dracks i direkt anslutning till forsäljnings vagnen(fontänen).
konceptet introducerades snabbt till restauranger och som sa var vanligt ocksa i Sverige, tror att IKEA restaurangerna fortfarande har sadana, i.a.f har dom det här i Kina.
Citera
2024-03-21, 03:12
Medlem
Drickabackar med glasflaskor säljs fortfarande men alla butiker har det inte.
Citera
2024-03-21, 03:13
Medlem
maktspels avatar
När jag bodde i Sverige på 1990-talet fanns även lättöl att välja till backarna (samt någon lite starkare porter) som var samma pris som resten av flaskorna. Finns ens lättöl idag eller får man köpa någon hipster-orienterad variant som kostar lika mycket som full-alkoholversionen gör på systemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in