Citat:
Ursprungligen postat av
Trakesson
Glasflaskorna försvann för att de var tyngre än plastflaskorna. Fatta vilken skillnad i vikt det blir när man fyller en långtradare med plastflasksläsk jämfört med glasflasksläsk. Lägre vikt betyder lägre bränsleåtgång. Själv tycker jag glas är trevligare att dricka ut så jag dricker sällan direkt ur flaskan nu för tiden.
Detta har diskuterats i tidigare trådar, och precis som du säger så är vikten ett stort argument mot glasflaskor. Lägg också till det att en back med tomglas väger obetydligt mindre och tar exakt samma volym som en full back. Flaskorna skall sedan diskas noggrant med medel som kanske inte är helt nyttiga för miljön.
PET-flaskor pressas ihop och kan hanteras på ett helt annat sätt vid returtransport. Fundera på hur mycket dryck en pall tomglas i back innehållit jämfört med en pall pressade PET-flaskor så inser man snart varför returglas inte är särskilt miljösmart.
Citat:
Ursprungligen postat av
C.B.G.
Och så får dom cancer redan i 25-30-årsåldern. Undrar varför?
Själv är jag fascinerad av att plast som i övrigt utpekas som en miljöbov, i det här sammanhanget omfamnas som en länge saknad vän. Sen verkar det som att dom inte vågar ge sig på öldrickarna.
Plasten blir ju inte så stor miljöbov om den återvinns. Det är likadant med ölflaskor, sedan pantglasen försvann hanterar man inte returerna med hela flaskor i back, utan i bulk och det gör inget om flaskorna går sönder i returtransporten.