2017-01-11, 23:06
Medlem
BAB7s avatar
De främlingsfientliga och islamkritiska rörelserna Legida i Leipzig och Pegida i Dresden fick stor uppmärksamhet när de år 2014 samlade 25.000 deltagare till sina demonstrationer.

Året därpå gick det sämre, under 2015 lyckades de sällan samla över 15.000 deltagare, samtidigt ökade motståndet och en vinterkväll gick över 100.000 motdemonstranter ut på gatorna i samlad aktion.

Under 2016 svalnade intresset ytterligare, de islamfientliga demonstrationerna samlade nu oftast runt 1000-3000 deltagare, samtidigt möttes de varje gång av dubbelt så många motdemonstranter.

Pegida som för två år sedan samlade mellan 20.000 till 25.000 till sina demonstrationer, numera en rörelse i spillror och lyckas knappt få ihop 1.500 till 2000 personer, samtidigt som de varje gång möts av det dubbla antalet motdemonstranter.

Denna vecka lyckades Legida endast samla ihop 350 personer till sin demonstration, samtidigt möttes de av 2000 motdemonstranter.

Nu meddelar Legida att man ger upp, man kommer inte längre att anordna några demonstrationer, måndagens demonstration var den sista.

Delstaten Sachsens miljöpartistiske talespersonen Jürgen Kasek är nöjd: "två års hat räcker, Legida kapitulerar och ger upp, nu är det slut"

http://www.bild.de/regional/leipzig/pegida/legida-am-ende-49677700.bild.html

http://www.deutschlandradiokultur.de/legida-demonstriert-nicht-mehr-ist-jetzt-auch-pegida-am-ende.1895.de.html?dram:article_id=376037

Diskutera!
Citera
2017-01-11, 23:10
Medlem
SilentVictorys avatar
Ja det har ju varit en hel del snack om att de varit infiltrerade av tyska säkerhetspolisen. Vilket mycket väl kan stämma, så det här förvånar mig inte ett dugg.

Merkel med anhang är ju livrädda för sådana här organisationer, så de har väl gjort allt i sin makt för att slå dem i spillror vilket de nu har lyckats med.
Citera
2017-01-11, 23:15
Medlem
RonHowards avatar
Rörelser har en tendens att avancera, läggas ner och sen byta skepnad. Ideologin eller åsikterna förändras inte utan får ny kraft i takt med att något nytt fräscht alternativ uppstår.

Pegida och Legida må ha nått sagans slut, men jag tvivlar inte på att nya rörelser bildas under 2017. Det brukar ske oavsett vänster- eller högersida.
Citera
2017-01-11, 23:56
Medlem
HipToBeSquares avatar
Pegida har ofta montrar i tyska städer men de är i regel sparsamt besökta. Att Pegida inte är så intressant längre beror nog på att många människor börjat fokusera på politikerna i väst istället eftersom de är anledningen till att araberna håller på att slå ut europeerna. Folk börjar se aktörerna bakom det hela helt enkelt. Varför jaga ett symptom när man har orsaken.
Citera
2017-01-12, 00:04
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Ja det har ju varit en hel del snack om att de varit infiltrerade av tyska säkerhetspolisen. Vilket mycket väl kan stämma, så det här förvånar mig inte ett dugg.

Merkel med anhang är ju livrädda för sådana här organisationer, så de har väl gjort allt i sin makt för att slå dem i spillror vilket de nu har lyckats med.

Det har jag aldrig hört, men det är möjligt att det finns ett sådant rykte.
Däremot tror jag inte det stämmer, lite för mycket foliehatt på det ryktet, tror jag.
Citera
2017-01-12, 00:09
Medlem
Andersdamaans avatar
Kan ju vara så att Pegida inte behövs längre nu när det mer seriösa AFD har fått rejält med luft under vingarna. Att tyskarna skulle ha blivit mindre "Islamistfientliga" det senaste året tror jag inte på.
Senast redigerad av Andersdamaan 2017-01-12 kl. 00:17.
Citera
2017-01-12, 00:15
Medlem
goran744s avatar
De kanske har gått under jorden.
Varför dra till sig uppmärksamheten i ett samhället där de styrande skyddar sina fiender ?
Så kan jag tänka om saken.
Citera
2017-01-12, 00:25
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
De kanske har gått under jorden.
Varför dra till sig uppmärksamheten i ett samhället där de styrande skyddar sina fiender ?
Så kan jag tänka om saken.

Trams.
- vill de demonstrera så får de demonstrera.

Tyskland är en demokratisk rättsstat som tillämpar likabehandlingsprincipen, dvs allas lika värde, det spelar igen roll om du är pegida-demonstrant eller flykting.
Citera
2017-01-12, 00:29
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Trams.
- vill de demonstrera så får de demonstrera.

Tyskland är en demokratisk rättsstat som tillämpar likabehandlingsprincipen, dvs allas lika värde, det spelar igen roll om du är pegida-demonstrant eller flykting.

Demokrati? Du menar som i Sverige, en dysdemokrati med skuldkänslor ala Hitler och så till den milda grad att de hellre låter fiender äta upp dem.
Tyskland liksom i Sverige ger sig på fel människor medan den riktige fienden brer ut sig med statens medgivande....

Trams!
Vad vet du?
Jag skrev " kanske"
Senast redigerad av goran744 2017-01-12 kl. 00:34.
Citera
2017-01-12, 00:37
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Demokrati? Du menar som i Sverige, en dysdemokrati med skuldkänslor ala Hitler och så till den milda grad att de hellre låter fiender äta upp dem.

Trams!
Vad vet du?
Jag skrev " kanske"

Okej, ursäkta mig då.

Jag vet inte vad du menar med dysdemokrati, men jag antar att du menar en dysfunktionell demokrati.
Men det håller jag inte med om, Tyskland är frihetens, öppenhetens och demokratins land.
Citera
2017-01-12, 00:40
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Okej, ursäkta mig då.

Jag vet inte vad du menar med dysdemokrati, men jag antar att du menar en dysfunktionell demokrati.
Men det håller jag inte med om, Tyskland är frihetens, öppenhetens och demokratins land.
Du behöver inte hålla med mig.
Jag är inte ute efter medhåll.
Jag är ute efter egna reflektioner.
Finns redan så många som håller med varandra och som en enda stor hjärna, styrda av en superhjärna.
Färdigställt material.
Senast redigerad av goran744 2017-01-12 kl. 00:42.
Citera
2017-01-12, 00:44
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensenbiffhus
Tyskland är rädda för högerextremister för dom har startat WW2 och har utfört terroristattentat mot civilsamhället.
Som bindgalna muslimer gör numera menar du? Terrordåd i Tyskland utförs av islams anhängare och inte av några förvirrade nynazister.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in