• 1
  • 2
2017-01-11, 21:38
Medlem
Vilken av nedanstående banker anser du vara bäst för vanlig *privatekonomi, och varför?
  • ICA Banken
  • Länsförsäkringar Bank
  • Nordea
  • Skandiabanken
  • Skandinaviska Enskilda Banken
  • Svenska Handelsbanken
  • Swedbank

*Med vanlig privatekonomi menar jag Internetbank som man når via dator och mobil med lönekonto, betalservice för räkningar, Visa/Mastercard, Mobilt Bank-ID, Swish, autogiro/e-faktura. Ja, sådant som behöver i dag för vanlig vardagsekonomi. Att jag endast listar ovanstående banker är för att det är dessa banker som jag kan tänka mig vara kund hos och som jag tror erbjuder det jag vill ha.
Senast redigerad av iloveasiangirls 2017-01-11 kl. 21:50.
Citera
2017-01-11, 21:52
Medlem
Jag har Handelsbanken. Betalar för kreditkortet, årsavgift 360kr. Allt annat är kostnadsfritt (internetbank, lönekonto, betalservice för räkningar, Mobilt Bank-ID, Swish, autogiro/e-faktura).
Citera
2017-01-11, 21:52
Bannlyst
Har haft Swedbank/Sparbanken och tycker att deras lösningar funkar till det du nämner, för sparande så är de rena nätbankerna bättre
Citera
2017-01-11, 22:33
Medlem
Jag bytte från en Sparbank till Länsförsäkringar, mycket nöjd. Enda avgiften är för bankkortet (Visa), 275 kr/år. Klart billigare än vad jag hade innan. Har man både lönekonto och t ex sin hemförsäkring hos dem blir man "Silverkund", och får 10% rabatt på försäkringen. (Ännu större rabatt får man om man även har långsiktigt sparande hos dem, men det har jag valt att ha hos Avanza.) De delar även ut återbäring av vinst eftersom de är kundägda, vilket kan bli någon hundralapp per år (fast det är nog bara om man har försäkring hos dem, inte om man endast kör banken). Rabatten + återbäringen täcker kortavgiften och lite till för mig, inte fel.

De har alla tjänster man behöver, en riktigt bra app (MYCKET bättre än Sparbanken/Swedbank), osv.
Citera
2017-01-12, 08:55
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iloveasiangirls
Vilken av nedanstående banker anser du vara bäst för vanlig *privatekonomi, och varför?
Skandiabanken har lägst avgifter av de du listar och fungerar riktigt bra med alla de tjänster du vill ha.
Om du behöver ett kontor att gå till så tycker jag att handelsbanken är ett bra alternativ men för att slippa kortavgift så kör jag också med forex och har sagt upp kortet hos handelsbanken.
Citera
2017-01-12, 16:14
Medlem
Jag har kört Länsförsäkringar i flera år. Jag behöver inte betala för mitt visakort. Hemsidan blir heller inte hackad.
inloggning kan göras med kod, dosa eller E-legitimation. Signering av betalningar görs med dosa eller E-legitimation.
Får bra rabatter på försäkringar så jag kommer alltid billigare undan än de jag jämför med.
Citera
2017-01-12, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Jag har kört Länsförsäkringar i flera år. Jag behöver inte betala för mitt visakort. Hemsidan blir heller inte hackad.
inloggning kan göras med kod, dosa eller E-legitimation. Signering av betalningar görs med dosa eller E-legitimation.
Får bra rabatter på försäkringar så jag kommer alltid billigare undan än de jag jämför med.

Hur har du fått gratis Visa från LF? Jag vill också ha!
Citera
2017-01-13, 05:39
Medlem
Jag vet inte varför. Kanske har att göra med att jag har både hem och ett par bilförsäkringar hos LF. Jag räknas som guldkund, men jag tror inte jag uppfyller de senaste kraven.
Citera
2017-01-13, 14:00
Medlem
Har för mig att LF Bank i de flesta undersökningar på senare år haft högst kundnöjdhet.

Själv har jag SEB och har inga bekymmer med dom, men det är ju av anekdotiskt värde endast.
Citera
2017-01-13, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmluftsugn
Jag bytte från en Sparbank till Länsförsäkringar, mycket nöjd. Enda avgiften är för bankkortet (Visa), 275 kr/år. Klart billigare än vad jag hade innan. Har man både lönekonto och t ex sin hemförsäkring hos dem blir man "Silverkund", och får 10% rabatt på försäkringen. (Ännu större rabatt får man om man även har långsiktigt sparande hos dem, men det har jag valt att ha hos Avanza.) De delar även ut återbäring av vinst eftersom de är kundägda, vilket kan bli någon hundralapp per år (fast det är nog bara om man har försäkring hos dem, inte om man endast kör banken). Rabatten + återbäringen täcker kortavgiften och lite till för mig, inte fel.

De har alla tjänster man behöver, en riktigt bra app (MYCKET bättre än Sparbanken/Swedbank), osv.

Jag och min fru gjorde nästan exakt samma i höstas. Vi har samlat nästan alla våra försäkringar där nu och sparar strax över 10.000 per år på det. Vi gick med med på att ha ett litet sparande för att bli guldkunder, blev perfekt konto för barnsparande, där vi fortsäter i att spara i samma fonder som vi nyttjade via avanza. Så vi har därmed två stycken visa kort utan avgift. Jag är super nöjd på LF Bank. Mycket enkelt att hantera på hemsida och app.
Citera
2017-01-13, 20:49
Medlem
netr0pas avatar
Jag ville skaffa konto hos LF för några månader sen men då visade det sig att jag inte kan göra det eftersom jag inte har någon adress hemma i Sverige....

Riktigt tråkigt.

Åtminstone kan man starta ett konto hos Nordea utan att vara skriven i Sverige. Räcker med svenskt pass.
Citera
2017-01-14, 09:41
Medlem
Bästa banken för vanlig privatekonomi är enl mig forex. Dom har kontanter på sina kontor. Dock avsaknad av swish (kan jag leva med) och mobilt bankid. (besvärligare) men går att kringå kostnadsfritt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in