• 1
  • 2
2017-01-11, 19:56
Medlem
Jag har SEB men är trött på att betala flera hundra kronor per år för deras "Enkla Vardagen", som inom kort kommer bli ännu dyrare, samt för deras dåliga säkerhet. Man erbjuder bara Verified By Visa och inget annat. SEB erbjuder inte E-kort, säkerhetskod via SMS som extra säkerhet vid e-handel tillsammans med Verified By Visa, går inte heller att spärra kortet för utlandsköp eller onlinehandel etc.

Jag har varit kund i många år och bett om dessa säkerhetslösningar men banken bryr sig inte utan påstår att Verified By Visa räcker. Inte för mig i varje fall, för nu kommer jag byta bank.

Vill ha en säker bank som har så många säkerhetslösningar som möjligt. Hellre säkert och lite omständigt än osäkert och snabbt.

Jag är ute efter följande:

- Internetbank (allt under ett och samma tak, ska gå att nå via dator, surfplatta och mobil)
- Betalservice (kunna betala räkningar online)
- Lönekonto (där lönen kommer in)
- Räkningskonto (föra över pengar hit från lönekontot till räkningar som dras via autogiro eller E-faktura)
- Sparkonto (lägger undan en summa varje månad från lönen)
- Köpkonto (ett konto som ett betalkort, Visa eller Mastercard, ej kredit, är kopplat till för att handla, för över pengar hit från lönekontot)
- Mobilapp (iOS, för att kunna flytta över pengar mellan konto på springande fot, låsa/låsa upp kort för e-handel etc)
- Låsa/låsa upp betalkortet för e-handel/utomlands etc
- Säkerhetskod via SMS vid e-handel
- E-kort eller liknande
- Mobilt Bank-ID
- Swish

Betalar 300 kr per år i dag (höjs snart till 420 kr) för allt ovanstående förutom att kunna låsa/låsa upp betalkortet för e-handel här hemma eller utomlands, ingen möjlighet till säkerhetskod via SMS vid e-handel som extra säkerhet och inget E-kort.

Finns det någon svensk bank som erbjuder allt det jag vill ha till samma eller lägre pris?

/Stalkr
Citera
2017-01-11, 20:01
Medlem
Varför står det då så här på SEB:s hemsida:

"Trygga kortköp på nätet
När du handlar på nätet och betalar med ditt kort godkänner du köpen med antingen mobilt BankID eller engångskod via sms. Enklaste sättet är mobilt BankID."
Citera
2017-01-11, 20:03
Medlem
Torpedullas avatar
SBAB är Sveriges bästa bank. Tror dock inte att de uppfyller dina krav i detta fall så jag skulle slå ett slag för Länsförsäkringar.
Citera
2017-01-11, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Varför står det då så här på SEB:s hemsida:

"Trygga kortköp på nätet
När du handlar på nätet och betalar med ditt kort godkänner du köpen med antingen mobilt BankID eller engångskod via sms. Enklaste sättet är mobilt BankID."

Eftersom jag har betalkort Visa och inte Mastercard kreditkort som tjänsten du länkar till endast fungerar med. Vill inte ha kreditkort utan endast betalkort, vilket jag skrev i mitt första inlägg.
Citera
2017-01-11, 20:13
Medlem
sucuks avatar
Har SEB även jag, om det stämmer att de skall höja enkla vardagen så tänker jag helt enkelt ta bort alla deras tjänster som kostar pengar.

Har konto med kort hos forex bank, dock har de inte mobilt bankid och swish så man behöver någon mer bank.

De flesta vardagsinköp gör jag med ett santander "mitt kort", inklusive på nätet då det är noll i valutapåslag på det kortet.
Citera
2017-01-11, 20:15
Medlem
Skulle helst vilja ha allt i en och samma bank, men det är väl omöjligt om man inte vill betala en massa pengar.
Citera
2017-01-11, 20:22
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalkr
Skulle helst vilja ha allt i en och samma bank, men det är väl omöjligt om man inte vill betala en massa pengar.

Dels är det svårt, dels är det dumt. Jag har alltid konto i minst två banker och alltid minst 1 visa och 1 mastercard. Det är det man kan göra för att skydda sig mot banker som ligger nere / tekniska problem / stöld av kortet på utlandsresan..
Citera
2017-01-11, 20:32
Medlem
Ja, du har rätt i det med att det är bra att ha både Visa och Mastercard. Skall kolla vidare.

Synd att Länsförsäkringar Bank inte erbjuder att man själv kan välja pin-kod för kortet.
Senast redigerad av Stalkr 2017-01-11 kl. 20:35.
Citera
2017-01-11, 20:49
Medlem
Citat:
Ja, du har rätt i det med att det är bra att ha både Visa och Mastercard. Skall kolla vidare.

Synd att Länsförsäkringar Bank inte erbjuder att man själv kan välja pin-kod för kortet.

Jag har Nordea och vill tro att allt du efterfrågar finns. SMS-kod vet jag inte, men eftersom alla köp måste göras med Mobilt Bank-ID så ser jag inte varför det skulle vara nödvändigt.

Om en hemsida inte stödjer Mobilt Bank-ID måste kortet låsas upp manuellt inför köp.
Citera
2017-01-11, 22:11
Medlem
Citat:
Då är Handelsbanken banken för dig. Det enda jag betalar för är kreditkortet, resten är avgiftsfritt.
Citera
2017-01-12, 07:34
Medlem
Citat:
Eftersom jag har betalkort Visa och inte Mastercard kreditkort som tjänsten du länkar till endast fungerar med. Vill inte ha kreditkort utan endast betalkort, vilket jag skrev i mitt första inlägg.
SEB kommer under året att byta alla Visa-kort mot MC betalkort så på den punkten löser faktiskt SEB problemet åt dig.

Vad jag förstått erbjuder de dock inte regionspärr på korten utan det är fritt fram att handla över hela världen, vare sig du vill eller inte. (De är dock väldigt snabba på att reagera om de tror att något är fel, jag har fått två kort skimmade och de har löst det över telefon utan att jag har behövt betala en krona)
Citera
2017-01-12, 11:39
Medlem
netr0pas avatar
SEB har varit den bästa banken jag nånsin haft, deras support har varit otroligt snabba med svar och de är kunniga och nästan alltid trevliga -

dock i och med deras nya dumma regel att byta ut VISA mot MC OCH även höja avgift på enkla vardagen så blir det att säga goodbye till denna kära bank.

Jag handlar flitigt på nätet och undrar hur det funkar med Santander?

Måste man confirm med mobiltBANK varje gång man handlar via nätet med Santander-kort?

Och vad jag sett via deras hemsida så är det ju knappast gratis - som Forex.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in