• 1
  • 2
2017-01-10, 20:32
Medlem
Jag begär sänkning av återbetalning på mitt CSN-lån varje år pga låga inkomster.
Kan man göra detta tills man dör? Nån som vet?
Eller blir det en tvångshöjning av återbetalningen när man når en viss ålder?
Citera
2017-01-10, 20:36
Medlem
Cannabisministerns avatar
Det går att ansöka om att betala ett lägre belopp, men om det går att skjuta upp avbetalningen är jag osäker på. Ring och fråga.
Citera
2017-01-10, 20:43
Medlem
Det hamnar i ditt dödsbo. Dvs du dör skuldsatt. Tänk även på att det räknas av mot eventuell pension.
Citera
2017-01-10, 21:12
Medlem
dwgs avatar
Vad har du pluggat till för yrke som inte ger god lön?
Citera
2017-01-10, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det hamnar i ditt dödsbo. Dvs du dör skuldsatt. Tänk även på att det räknas av mot eventuell pension.
Lån i det nya systemet ja, i det gamla annuleras eventuella kvarvarande skulder i samband med pensionen. Det nya systemet blev betydligt sämre för låntagare, men billigare för samhället.
Citera
2017-01-10, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Vad har du pluggat till för yrke som inte ger god lön?
Jag gissar på något inom humaniora, alt "media".
Citera
2017-01-10, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Lån i det nya systemet ja, i det gamla annuleras eventuella kvarvarande skulder i samband med pensionen. Det nya systemet blev betydligt sämre för låntagare, men billigare för samhället.

Aha okej tack. Låter som nåt jag känner igen.

Men jag antar man kan fortsätta begära sänkning år efter år då.

Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Jag gissar på något inom humaniora, alt "media".

Jag har inte pluggat det jag jobbar med iaf.
Har cirka 300 000 i CSN-skuld.
Senast redigerad av grelin1999 2017-01-10 kl. 21:55.
Citera
2017-01-10, 22:32
Medlem
TS, du är orolig i onödan tror jag. Bry dig inte om hur stort lån som du har!
CSN-lån är inte som andra lyxfällanlån utan ett bra lån med bra avtal. Tror att du är rädd för storleken på lånet helt i onödan. Fokusera på de månadsinbetalningar som du ska göra istället. Lånet sjunker sakta men säkert under resten av ditt liv. Räntan är inte speciellt stor så det är främst amortering (avbetalning) som du betalar så skulden sjunker i rask takt. Se inte lånet som en stor klump utan som mindre månadsinbetalningar.
Citera
2017-01-11, 00:48
Medlem
CSN är schyssta. Min kompis ringde dom och sa att han inte kan betala tillbaka sitt lån för tillfället eftersom han inte hade något jobb. Då sa dom "Inga problem. Vi skjuter upp det 6 månader. Lycka till med jobbsökandet".

Det är lungt.
Citera
2017-01-11, 10:46
Medlem
Är det inte så att man kan ansöka om att "betala mindre" ?

Har ansökt om att betala mindre och de säger att så fort jag får ett jobb så måste jag meddela dem.

Dessutom står det också så här:

"Om det visar sig att du betalat ett för lågt årsbelopp, ska du betala resten i efterhand som ett resterande slutligt årsbelopp. Dessutom måste du betala en tillägsavgift som är sex procent av det beloppet."

Vad innebär detta: " Dessutom måste du betala en tillägsavgift som är sex procent av det beloppet."

Är det nån slags "straffavgift" för att man blivit försenad med inbetalningen?
Citera
2017-01-11, 13:34
Medlem
Finans.killens avatar
Som någon har nämnt så får man ju anta att CSN kollar med SKV att angivna inkomsten är korrekt? Och om det stämmer så är det här ju en kass ide, inkomsten är pensionsgrundande och håller man sig vid liv ett tag efter pensionen så tjänar man in de lägre betalningarna till CSN med råge.

Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Är det inte så att man kan ansöka om att "betala mindre" ?

Har ansökt om att betala mindre och de säger att så fort jag får ett jobb så måste jag meddela dem.

Dessutom står det också så här:

"Om det visar sig att du betalat ett för lågt årsbelopp, ska du betala resten i efterhand som ett resterande slutligt årsbelopp. Dessutom måste du betala en tillägsavgift som är sex procent av det beloppet."

Vad innebär detta: " Dessutom måste du betala en tillägsavgift som är sex procent av det beloppet."

Är det nån slags "straffavgift" för att man blivit försenad med inbetalningen?

Låter som en straffavgift för att man har medvetet betalat mindre än man borde med den inkomst man hade.
Senast redigerad av Finans.killen 2017-01-11 kl. 13:36.
Citera
2017-01-11, 13:48
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag begär sänkning av återbetalning på mitt CSN-lån varje år pga låga inkomster.
Kan man göra detta tills man dör? Nån som vet?
Eller blir det en tvångshöjning av återbetalningen när man når en viss ålder?

Du kan läsa lite mer här.
http://www.csn.se/aterbetala/avskrivning

Vid en viss ålder avskrivs lånet annars kan man ansöka om det och ha synnerliga skäl. Det står dock inte vilken ålder det handlar om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in