2017-01-10, 19:08
Medlem
Killer-queens avatar
Man sätter sig ner och tittar i 90 minuter på 22 personer som tränar med skivstång. Efter en kvart ligger någon ner och skriker rakt ut i plågor. Jaha, ledbandet gick visst av, får bäras ut på bår. Oh well, han är väl borta några veckor. Några minuter senare ligger någon ner igen, misstänkt huvudskada. Runt 85' ligger en fjärdedel ner i kramp, och när 90 minuter har gått linkar de till omklädningsrummen en efter en. Jag förstår att folk inte vill köra styrkelyft.

Men så ser det inte ut, det är enligt statistiken precis tvärtom. För varje 100 timme man tränar styrkelyft så skadar man sig i genomsnitt 0.0027ggr. Det är väldigt sällan. Jämför med fotboll: 6.2ggr per 100h. Det är fan så ofta, helt normalt, del av spelet. Men man hör aldrig folk säga nej till fotboll pga av den höga skaderisken. Det gäller bara marklyft och knäböj. För att inte tala om vad barn får hålla på med…

Varför är det så här, och vad ska man göra åt det? Det finns en sådan utbredd rädsla för skivstångsträning, minsta lilla sträckning tas som intäkt för att antingen marklyftet eller knäböjen är övningar som leder till ett liv som invalid. Att man har svårt med tekniken kan jag förstå, det är ett problem att de kommersiella gymkedjorna ofta inte kan lära ut baslyften på ett adekvat sätt. Men det finns även bortsett från det en utbredd, irrationell rädsla som blockerar många från att någonsin bli det minsta starka.
Citera
2017-01-10, 19:57
Medlem
jpettersson1991s avatar
Det är en intressant frågeställning. Jag tror att en stor del beror på det du tog upp, att gymmen inte lär ut rätt teknik som behövs för övningarna. Sen har väl vissa ett annorlunda synsätt på gym/styrketräning överlag, om vi tar föräldrar till barn t.ex så känns det som de tycker det är mer "normalt" att jaga en boll 1-2 timmar på kvällen än att vara på gymmet och öva teknik, bli starkare och bygga upp en kropp som håller. Att träna fotboll ses som något naturligt och kul för barnen, men gymmen ska dom hålla sig ifrån. Nu tänker ju givetvis inte alla föräldrar på detta sätt, men rädslan för gymmet eller sättet folk ser på styrketräning finns där helt klart.
Citera
2017-01-10, 21:33
Medlem
Men glöm inte att styrkelyft är för hårding som inte lipar för smågrejer dom flesta fotbollsspelare ligger och lipar för minsta lilla ibland för ingenting.
Rent skådespel på planen dom är lika mesiga som italienarna sades var under andra världskriget.
Citera
2017-01-10, 23:11
Medlem
BuddyBuildas avatar
Tror det är en ursäkt för de lata. Jag och två andra polare gymmar ihop och vi har en annan polare som vi frågade varför han aldrig hänger med. "Jag vill inte slita ut kroppen och ha massa skador vid 40 års åldern"
Eller så är det bara så att de drar slutsatser utan någon som helst kunskap.
Citera
2017-01-11, 01:09
Medlem
knullJesuss avatar
Skadefrekvensen är väl iofs inte allt. Jag skiter ju liksom i om jag får en lårkaka. Det man oroar sig för är att man ska blåsa en disk eller något. Vet du hur statistiken ser ut där?
Citera
2017-01-11, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Man sätter sig ner och tittar i 90 minuter på 22 personer som tränar med skivstång. Efter en kvart ligger någon ner och skriker rakt ut i plågor. Jaha, ledbandet gick visst av, får bäras ut på bår. Oh well, han är väl borta några veckor. Några minuter senare ligger någon ner igen, misstänkt huvudskada. Runt 85' ligger en fjärdedel ner i kramp, och när 90 minuter har gått linkar de till omklädningsrummen en efter en. Jag förstår att folk inte vill köra styrkelyft.

Men så ser det inte ut, det är enligt statistiken precis tvärtom. För varje 100 timme man tränar styrkelyft så skadar man sig i genomsnitt 0.0027ggr. Det är väldigt sällan. Jämför med fotboll: 6.2ggr per 100h. Det är fan så ofta, helt normalt, del av spelet. Men man hör aldrig folk säga nej till fotboll pga av den höga skaderisken. Det gäller bara marklyft och knäböj. För att inte tala om vad barn får hålla på med…

Varför är det så här, och vad ska man göra åt det? Det finns en sådan utbredd rädsla för skivstångsträning, minsta lilla sträckning tas som intäkt för att antingen marklyftet eller knäböjen är övningar som leder till ett liv som invalid. Att man har svårt med tekniken kan jag förstå, det är ett problem att de kommersiella gymkedjorna ofta inte kan lära ut baslyften på ett adekvat sätt. Men det finns även bortsett från det en utbredd, irrationell rädsla som blockerar många från att någonsin bli det minsta starka.

Första tanken som slog mig är att gymskador kan vara rätt otäcka jämfört med en skada från att lira fotboll.

Den statistiken du framförde. Gäller den bara proffs?
Citera
2017-01-11, 17:33
Medlem
Blissummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen

Intressant inlägg, finns det någon källhänvisning så att man kan läsa mer om dina siffror vad gäller skadefrekvensen i olika idrotter?
Citera
2017-01-12, 10:02
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Första tanken som slog mig är att gymskador kan vara rätt otäcka jämfört med en skada från att lira fotboll.

Den statistiken du framförde. Gäller den bara proffs?

Citat:
Ursprungligen postat av Blissummer
Intressant inlägg, finns det någon källhänvisning så att man kan läsa mer om dina siffror vad gäller skadefrekvensen i olika idrotter?

Citat:
Ursprungligen postat av knullJesus
Skadefrekvensen är väl iofs inte allt. Jag skiter ju liksom i om jag får en lårkaka. Det man oroar sig för är att man ska blåsa en disk eller något. Vet du hur statistiken ser ut där?
Statistiken gäller vanligtvis för "college sports" skulle jag säga, för det är vanligen där forskarna hittar sina studieobjekt. Det kan även vara "recreational athletes", det vill säga vanliga svennar som ställer upp för research. Metastudier är förmodligen bland de bästa.
En enkel jämförande tabell mellan olika idrotter hittar man på Exrx. En mer utförlig artikel om skador i styrkesporter finns här.

Största anledning till varför skivstångsträning är säkrare än exempelvis fotboll är för att det förstnämnda är väldigt kontrollerat och saknar kontaktelement. Skador uppkommer vanligtvis i slumpartade moment, exempelvis när två fotbollsspelare försöker nicka samma boll. Hur de kolliderar och landar där är klart mer komplex rörelse än marklyftets enkla upp-ner i optimal position.

Jag skrev "skivstångsträning" vilket är lite allmänt hållet, för det skiljer sig lite vad den vanligaste skadan är mellan disciplinerna. I strongman och tyngdlyftning är nedre rygg vanligast, medan i bodybuilding och styrkelyft är det axel. Vanligaste skadan är sträckning, och förmodligen något de flesta upplevt.
Värre men mer ovanligt är muskelbristning, och där börjar biceps och pectoralis bli vanligare.

Akuta skador som att "blåsa en disk" ser jag ingen statistik för, men ni får gärna leta vidare efter det. Jag skulle säga att jag sett fyra kategorier av detta:
1. Den äldre lyftaren med förslitningsskador efter lång och trogen tjänst i The Iron Game. Det här är inte unikt för just styrkesport, utan ett problem många seniorer har med att de inte längre är på topp och stolt tror de kan hantera samma vikter utan problem.
2. Elitens belastningar. Det kan hända båda fascinerande och ruskiga saker vid extrema belastningar, men de flesta behöver vanligtvis inte oroa sig för att underarmsbenet går av vid en press över huvudet. Man jobbar inte med de extrema vikterna man ser under OS, 60kg press är inte tillräcklig vikt för att bryta ett ben.
3. En del kroppar är bara inte gjorda för vissa lyft och är mer skadebenägna än andra. Otur med genetiken helt enkelt.
4. Galenskaper som suicide grip eller att bänka själv med fjäderlås. Det är sånt folk dör av.

Vad jag vill komma åt är den irrationella rädslan, att man ska "snap shit up". Jag har sett muskelbristning ske, vilket kan vara nasty, men de mer extrema grejerna har jag bara sett på youtube. Problem med axel och nedre rygg kan förekomma, men vanligen inte akut utan som ett resultat av en längre tids felaktig teknik eller överbelastning. Kroppen säger då till med smärta innan något går riktigt illa, och man undviker vanligen då den övningen tills vidare.
Citera
2017-01-13, 01:15
Medlem
Pankreatits avatar
När det kommer till styrketräning har man också en helt annan möjlighet att träna säkert pga att man kan kontrollera så gott som varenda rörelse. De möjligheten finns inte i fotboll på samma sätt.
Citera
2017-01-13, 21:36
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
När det kommer till styrketräning har man också en helt annan möjlighet att träna säkert pga att man kan kontrollera så gott som varenda rörelse. De möjligheten finns inte i fotboll på samma sätt.

Nä, för i fotboll är det alltid nån j*vel som försöker ta bollfan ifrån en och dessutom gärna passar på och utdelar en tryckare samtidigt. I gymmet är vi allihop en stor mysig familj och skivstängerna är våra vänner
Citera
2017-01-14, 17:36
Medlem
BengtBurks avatar
Gällande skadeincidensen tror jag dessvärre att man ska tolka det varsamt. Eller vad sägs om "Hela 70 procent hade pågående smärtproblem i ny undersökning". I somras publicerades en stor systematisk översiktsartikel om skador inom tyngdlyftning, styrkelyft, bodybuilding, strongman, crossfit och highland games. En sammanfattning av resultatet kan du hitta här: Skador inom kraftidrotter.

Anledningarna till varför folk i allmänhet har uppfattningen att du lättare skadar dig på gymmet än på fotbollsplanen är förmodligen många. Däremot tror jag det mesta bygger på okunskap, både om hur man utför övningarna och hur stor belastning kroppen faktiskt klarar av.
Citera
2017-01-14, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Nä, för i fotboll är det alltid nån j*vel som försöker ta bollfan ifrån en och dessutom gärna passar på och utdelar en tryckare samtidigt. I gymmet är vi allihop en stor mysig familj och skivstängerna är våra vänner

Haha bra sagt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in