Citat:
Ursprungligen postat av
MRZnr1
Första tanken som slog mig är att gymskador kan vara rätt otäcka jämfört med en skada från att lira fotboll.
Den statistiken du framförde. Gäller den bara proffs?
Citat:
Ursprungligen postat av
Blissummer
Intressant inlägg, finns det någon källhänvisning så att man kan läsa mer om dina siffror vad gäller skadefrekvensen i olika idrotter?

Citat:
Ursprungligen postat av
knullJesus
Skadefrekvensen är väl iofs inte allt. Jag skiter ju liksom i om jag får en lårkaka. Det man oroar sig för är att man ska blåsa en disk eller något. Vet du hur statistiken ser ut där?
Statistiken gäller vanligtvis för "college sports" skulle jag säga, för det är vanligen där forskarna hittar sina studieobjekt. Det kan även vara "recreational athletes", det vill säga vanliga svennar som ställer upp för research. Metastudier är förmodligen bland de bästa.
En enkel jämförande tabell mellan olika idrotter hittar man på
Exrx. En mer utförlig artikel om skador i styrkesporter finns
här.
Största anledning till varför skivstångsträning är säkrare än exempelvis fotboll är för att det förstnämnda är väldigt kontrollerat och saknar kontaktelement. Skador uppkommer vanligtvis i slumpartade moment, exempelvis när två fotbollsspelare försöker nicka samma boll. Hur de kolliderar och landar där är klart mer komplex rörelse än marklyftets enkla upp-ner i optimal position.
Jag skrev "skivstångsträning" vilket är lite allmänt hållet, för det skiljer sig lite vad den vanligaste skadan är mellan disciplinerna. I strongman och tyngdlyftning är nedre rygg vanligast, medan i bodybuilding och styrkelyft är det axel. Vanligaste skadan är sträckning, och förmodligen något de flesta upplevt.
Värre men mer ovanligt är muskelbristning, och där börjar biceps och pectoralis bli vanligare.
Akuta skador som att "blåsa en disk" ser jag ingen statistik för, men ni får gärna leta vidare efter det. Jag skulle säga att jag sett fyra kategorier av detta:
1. Den äldre lyftaren med förslitningsskador efter lång och trogen tjänst i The Iron Game. Det här är inte unikt för just styrkesport, utan ett problem många seniorer har med att de inte längre är på topp och stolt tror de kan hantera samma vikter utan problem.
2. Elitens belastningar. Det kan hända båda fascinerande och ruskiga saker vid extrema belastningar, men de flesta behöver vanligtvis inte oroa sig för att underarmsbenet går av vid en press över huvudet. Man jobbar inte med de extrema vikterna man ser under OS, 60kg press är inte tillräcklig vikt för att bryta ett ben.
3. En del kroppar är bara inte gjorda för vissa lyft och är mer skadebenägna än andra. Otur med genetiken helt enkelt.
4. Galenskaper som suicide grip eller att bänka själv med fjäderlås. Det är sånt folk dör av.
Vad jag vill komma åt är den irrationella rädslan, att man ska "snap shit up". Jag har sett muskelbristning ske, vilket kan vara nasty, men de mer extrema grejerna har jag bara sett på youtube. Problem med axel och nedre rygg kan förekomma, men vanligen inte akut utan som ett resultat av en längre tids felaktig teknik eller överbelastning. Kroppen säger då till med smärta innan något går riktigt illa, och man undviker vanligen då den övningen tills vidare.