2017-01-10, 14:21
Medlem
Jag startade enskild firma för ett år sen och har under årets gång fått ett lån av Almi. Utöver det har jag bara gjort egna uttag, insättningar, gjort ca 5 köp från Kina. Alltså ingen försäljning under första året.

Problemet är att jag inte hittar alla kvitton till köpen från Kina.
Hur allvarligt är det? Kommer Skatteverket begära att se mina kvitton när jag skickar in min inkomstdeklaration? Jag är jätteorolig för detta nu. Jag har alltså inte gjort någon vinst under året, men jag har moms att betala då jag köpt från Kina.

Och mitt andra problem:
Jag försöker bokföra årets händelser just nu i Visma Bokföring. Jag förstår dock inte om jag ska redovisa varje bankhändelse tillsammans med momsen. Eller om jag bokför själva händelsen för sig, och sedan momsen för sig.

Jag önskar att jag hade gjort detta tidigare men jag har slarvat. Detta året ska jag vara extremt noggrann.
Citera
2017-01-10, 14:39
Medlem
ZyClaves avatar
Du kan inte fråga om företagen du handlat av kan skicka kopia av kvitton/fakturor kanske?

Huruvida allvarligt det är vet jag tyvärr inte dock. Om ingen annan ger dig svar så hade jag ringt skatteverket och kollat med dem.

Använder inte visma själv, men om du syftar på kvittona ifrån Kina och den 'fiktiva moms' som bokförs med dem så bör dem göras tillsammans.

Nu använder mitt företag en väldigt föråldrad basplan (96 tror jag :P) men vid köp ifrån Kina redovisar vi förskottsbetalningen separat (1580 mot 1040 (bg)) för att sedan när importfakturan kommer sammanställa allt.

Ser ut ungefär så här:
4012 (inköp utanför eu) mot 1580
1474 (fiktiv moms, 25% av beloppet på 4012) mot 2414
Plus eventuella tullkostnader, inrikesfordring och sådant.

I mitt fall så är det som sagt tillsammans, men vid tillfället för fakturan för import.

Om andra regler gäller vid enskilda firmor eller så vet jag ej.
Jag vet inte om jag var till någon vidare hjälp, men förhoppningsvis. Lycka till.
Citera
2017-01-10, 16:52
Medlem
Kvitton för dina köp från Kina borde du väl ha online eller i mailboxen. Det är ännu en anledning till att aldrig slänga några mail. Du borde väl i alla fall kunna hitta en orderbekräftelse. Skriv ut den så att du har något underlag att sätta in i bokföringspärmen.
Eller så skriver du ut produktsidan och transaktionen på ditt bankkonto. Då har du något i alla fall även om det inte är särskilt bra verifikat.

Skatteverket kan begära in kvitton, men man vet inte om de gör det. Jag har blivit granskad en enda gång under mina 20 år som företagare och då ville de ha huvudboken från bokföring. Jag skrev ut den och skickade in. Hörde inget mer från dem.

Eftersom du är ny på bokföring så är mina bästa tips de här:
-Ha en pärm där du sätter in alla verifikat och alla andra dokument som hör till företaget. Ha ett litet register med några lämpliga flikar. Märk pärmen med året. Gör en ny pärm för varje år. Spara pärmarna i minst 7 år. Sen kan du rotera ut innehållet.
-Gör alla transaktioner mot ditt företagskonto. Då är det lättare att se vad som ska bokföras. Ordna bankkort till företaget som drar direkt mot företagskontot så kan du enkelt handla online och få allt på företagskontot.
-Den förste varje månad går du igenom alla transaktioner på ditt företagskonto för föregående månad och ser till att du har underlag för varje transaktion. Skriv ut och sätt in i årets pärm under fliken "Ej bokförda verifikat"
-När du ordnat underlagen för föregående månad så bokför du den månaden. Det gör att du varje månad har koll på allt. När du bokfört en transaktion så flyttar du underlaget till en flik "Bokförda verifikat".

Var ute i god tid med allt. Om något skulle strula så har du då goda marginaler.
Jag har redan gjort min momsredovisning som ska in i februari och mitt årsbokslut är klart och det ska in i maj. Nu väntar jag bara på att deklarationen ska öppna. Det känns väldigt skönt att slippa stressa med det framme i april.
Senast redigerad av e7andy 2017-01-10 kl. 16:58.
Citera
2017-01-12, 21:28
Medlem
Finans.killens avatar
Om det inte blir revision så behöver du ingen dokumentation till några av siffrorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in